1515

”2017 – året då sociala mediebolag blir fysiska”

Där 2016 mestadels handlat om virtuella världar är 2017 fast förankrad i verkligheten – med fler fysiska produkter till följd, skriver Henrik Ståhl i sin spaning.

Vad ska de sociala nätverksjättarna hitta på under 2017? (Obs, bilden är ett montage)
Vad ska de sociala nätverksjättarna hitta på under 2017? (Obs, bilden är ett montage)Bild:Pexels

I ett sociala medie-sammanhang har 2016 till stor del handlat om video i allmänhet och livesändningar i synnerhet. Facebook Live, Youtube Live, Instagram Stories (och Instagram Live), Twitter Live, Periscope, och så vidare. Vid sidan av bandade explainers och trailers, förstås.

Och om ni redan är mätta på allt vad explainers, virtuell verklighet, förstärkt verklighet och liveströmmad video heter så är det ingenting mot vad ni kommer vara vid samma tid nästa år.

Att audio – med podcast-formatet som främsta fanbärare och smarta, röststyrda enheter som Amazon Echo och Google Home som innovativa arvtagare – ska börja röna stora framgångar känns också nästan givet på förhand.

Läs mer: Så ska Bebee störta Facebook

Men vilka nya upptåg kan vi då förvänta oss av de sociala mediebolagen och uppstickarna under 2017? 

I ett försök att sticka ut hakan, om så bara några centimeter, skulle jag vilja påstå att Snapchats moderbolag Snap Inc lagt grunden till nästa års trendbrott med sin produkt Spectacles.

Varför skulle inte andra sociala mediebolag kunna göra likadant, med ett lika positivt resultat?

Spectacles är något så enkelt och briljant som ett par solglasögon med inbyggd videokamera. Ännu en videovariant, jovisst. Men det är inte det intressanta här. Det intressanta är solglasögonen i sig. Den fysiska produkten.

På förhand var det knappast en given succé. Men av de tidiga analyserna att döma har Snap Inc prickat helt rätt med sitt inträde i den fysiska produktvärlden. Varför annars skulle de ha sålt slut på bara några timmar när de släpptes i Chicago under julveckan?

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

Och varför skulle inte andra sociala mediebolag kunna göra likadant, med ett lika positivt resultat?

Ta Polaroids kamera Socialmatic, en digitaliserad polaroidkamera i retrodesign. En kamera som inte bara låter dig dela dina välredigerade bilder i flödet, utan också skriver ut fysiska exemplar av dem – on the fly. Det hade lika gärna kunnat vara en Instagram-produkt. Designen, som påminner om Instagrams ikoniska originallogotyp, fångar retrovurmarna som i en liten ask.

Foto: Pexels

Facebook har också tagit några kliv i den här riktningen, inte minst i och med uppköpet av Oculus. Deras VR-glasögon Oculus Rift är dock ingen renodlad Facebook-produkt. Kanske filar Mark Zuckerberg och hans gäng i största hemlighet på AR-glasögon, med potential att gräva guld där Google Glass bara stötte i sten? Eller en smart Facebook-klocka för snabb och enkel incheckning, eller till och med identifiering? Givet hur mycket autentisering som redan görs med ett Facebook-konto vore det inte omöjligt.

Google-ägda Youtube borde för övrigt vara intresserade av att utveckla en produkt som kan konkurrera med Snap Incs braksuccé Spectacles. Kanske blir det en Youtube-drönare som susar in på marknaden under 2017?

Läs mer: Instagram-utmanaren Steller: "Svaghet att ligga ett steg före"

Listan tar inte slut här. Linkedin skulle kunna rikta in sig på företagsprodukter: visitkort med qr-koder för snabb access till Linkedin-konto, smarta portföljer med inbyggd scanner, fysiska kalendrar med tillhörande fotoapp för synkronisering med dina digitala kalendrar, och så vidare.

Och Twitter? Det är en svår nöt att knäcka för det redan påfrestade företaget, om de ens vill knäcka den nöten. Men varför inte ett par hörlurar med mikrofon och inbyggd taligenkänning, som automatiskt transformerar det du säger till en tweet?

Foto: Pexels

Att Snap Inc skeppar ut minst en eller ett par nya fysiska produkter under 2017 är en lågoddsare. Särskilt med tanke på att de numera ser sig själva som ett kameraföretag i första hand.

Poängen är hur som helst att sociala medie-jättarna vill sudda ut gränserna mellan våra fysiska och virtuella världar. Inte bara för att den allmänna appapatin försvårar bolagens ansatser att boosta sin tillväxt, utan även för att i det i den pågående digitaliseringen av samhället är ett naturligt steg att ta.

Må bästa produkten vinna.

Lyssna på: Digitalpodden: Har spanska Bebee en chans mot bjässen Facebook?


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?