1515

”2017 – året då sociala mediebolag blir fysiska”

Där 2016 mestadels handlat om virtuella världar är 2017 fast förankrad i verkligheten – med fler fysiska produkter till följd, skriver Henrik Ståhl i sin spaning.

Vad ska de sociala nätverksjättarna hitta på under 2017? (Obs, bilden är ett montage)
Vad ska de sociala nätverksjättarna hitta på under 2017? (Obs, bilden är ett montage)Bild:Pexels

I ett sociala medie-sammanhang har 2016 till stor del handlat om video i allmänhet och livesändningar i synnerhet. Facebook Live, Youtube Live, Instagram Stories (och Instagram Live), Twitter Live, Periscope, och så vidare. Vid sidan av bandade explainers och trailers, förstås.

Och om ni redan är mätta på allt vad explainers, virtuell verklighet, förstärkt verklighet och liveströmmad video heter så är det ingenting mot vad ni kommer vara vid samma tid nästa år.

Att audio – med podcast-formatet som främsta fanbärare och smarta, röststyrda enheter som Amazon Echo och Google Home som innovativa arvtagare – ska börja röna stora framgångar känns också nästan givet på förhand.

Läs mer: Så ska Bebee störta Facebook

Men vilka nya upptåg kan vi då förvänta oss av de sociala mediebolagen och uppstickarna under 2017? 

I ett försök att sticka ut hakan, om så bara några centimeter, skulle jag vilja påstå att Snapchats moderbolag Snap Inc lagt grunden till nästa års trendbrott med sin produkt Spectacles.

Varför skulle inte andra sociala mediebolag kunna göra likadant, med ett lika positivt resultat?

Spectacles är något så enkelt och briljant som ett par solglasögon med inbyggd videokamera. Ännu en videovariant, jovisst. Men det är inte det intressanta här. Det intressanta är solglasögonen i sig. Den fysiska produkten.

På förhand var det knappast en given succé. Men av de tidiga analyserna att döma har Snap Inc prickat helt rätt med sitt inträde i den fysiska produktvärlden. Varför annars skulle de ha sålt slut på bara några timmar när de släpptes i Chicago under julveckan?

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

Och varför skulle inte andra sociala mediebolag kunna göra likadant, med ett lika positivt resultat?

Ta Polaroids kamera Socialmatic, en digitaliserad polaroidkamera i retrodesign. En kamera som inte bara låter dig dela dina välredigerade bilder i flödet, utan också skriver ut fysiska exemplar av dem – on the fly. Det hade lika gärna kunnat vara en Instagram-produkt. Designen, som påminner om Instagrams ikoniska originallogotyp, fångar retrovurmarna som i en liten ask.

Foto: Pexels

Facebook har också tagit några kliv i den här riktningen, inte minst i och med uppköpet av Oculus. Deras VR-glasögon Oculus Rift är dock ingen renodlad Facebook-produkt. Kanske filar Mark Zuckerberg och hans gäng i största hemlighet på AR-glasögon, med potential att gräva guld där Google Glass bara stötte i sten? Eller en smart Facebook-klocka för snabb och enkel incheckning, eller till och med identifiering? Givet hur mycket autentisering som redan görs med ett Facebook-konto vore det inte omöjligt.

Google-ägda Youtube borde för övrigt vara intresserade av att utveckla en produkt som kan konkurrera med Snap Incs braksuccé Spectacles. Kanske blir det en Youtube-drönare som susar in på marknaden under 2017?

Läs mer: Instagram-utmanaren Steller: "Svaghet att ligga ett steg före"

Listan tar inte slut här. Linkedin skulle kunna rikta in sig på företagsprodukter: visitkort med qr-koder för snabb access till Linkedin-konto, smarta portföljer med inbyggd scanner, fysiska kalendrar med tillhörande fotoapp för synkronisering med dina digitala kalendrar, och så vidare.

Och Twitter? Det är en svår nöt att knäcka för det redan påfrestade företaget, om de ens vill knäcka den nöten. Men varför inte ett par hörlurar med mikrofon och inbyggd taligenkänning, som automatiskt transformerar det du säger till en tweet?

Foto: Pexels

Att Snap Inc skeppar ut minst en eller ett par nya fysiska produkter under 2017 är en lågoddsare. Särskilt med tanke på att de numera ser sig själva som ett kameraföretag i första hand.

Poängen är hur som helst att sociala medie-jättarna vill sudda ut gränserna mellan våra fysiska och virtuella världar. Inte bara för att den allmänna appapatin försvårar bolagens ansatser att boosta sin tillväxt, utan även för att i det i den pågående digitaliseringen av samhället är ett naturligt steg att ta.

Må bästa produkten vinna.

Lyssna på: Digitalpodden: Har spanska Bebee en chans mot bjässen Facebook?


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?