1515
Annons

2,3 miljarder till startups i december

Riskkapitalbolag och investerare satte in nästan 2,3 miljarder kronor i svenska techbolag och startups i december, enligt Di Digitals sammanställning. Bland bolagen som lyckades locka kapital syntes flera med inriktning på elektrifiering av transporter.

Fotskanningsbolaget Volumental, elsparkcykelbolaget Voi, med grundaren Fredrik Hjelm, och elbåtsbolaget Candela var några av de startups som tog in kapital i december.
Fotskanningsbolaget Volumental, elsparkcykelbolaget Voi, med grundaren Fredrik Hjelm, och elbåtsbolaget Candela var några av de startups som tog in kapital i december.Foto:Aurora Horwood, Joey Abrait, Jonas Eng

När Di Digital räknar samman de kapitalrundor som kommit upp på radarn landade totalen på 2.269 miljoner kronor för årets sista månad. Det var dock något lägre än november och oktober som landade på 3,1 respektive 3,4 miljarder.

Här är de största kapitalanskaffningarna som Di Digital noterade i december:

Voi – 1 miljard kronor

Elscooterbolaget tog så sent som i augusti in nästan 390 miljoner kronor genom en nyemission. Denna gång fyllde existerande storägare som VNV Global och Raine Group på med ännu mer kapital. Det innebär att Voi troligen uppnådde enhörningsstatus, vilket är en värdering om 1 miljard dollar.

Bokadirekt – 300 Mkr

Bokadirekt är en bokningsplattform inom skönhet och hälsa, som bygger på en saas-modell, där en salong eller mottagning betalar en fast avgift varje månad. Bokadirekt erbjuder utöver det flera tilläggstjänster, som sms-påminnelser eller att hämta in pengar från uteblivna besök. Bland investerarna syns VNV Global.

Candela – 245 Mkr 

Elbåtstillverkaren har redan fått in över 100 beställningar på den nya modellen C-8. Det nya kapitalet från bland annat EQT Ventures och Ted Talks grundare Chris Anderson ska användas till att skala upp tillverkningen.

Volumental – 117 Mkr 

3d-skanningsbolaget Volumental vill ändra hur vi handlar skor. Lösningen används av nästan 100 stora varumärken och finns i över 3.000 butiker världen över. 

Danads – 123,5 Mkr 

Bolaget, med Anders Borg som ordförande, hjälper storföretag världen över att sälja digitala annonser. Det nya kapitalet är ett led i förberedelserna för en notering och värderade bolaget till 778,5 miljoner kronor, en fördubbling på åtta månader.

Carla – 105 Mkr

Bolaget gick live i höstas med Sveriges första renodlade marknadsplats för elbilar – begagnade och leasing.

Storykit – 90 Mkr

Storykit, som grundades 2018 av Fredrik Strömberg och Peder Bonnier, erbjuder ett videoverktyg för företag och organisationer. Enligt egen utsago är Storykit det ledande videoverktyget i Norden och expanderar nu till flera europeiska marknader. 

Goodtrust – 68 Mkr

Bolagets mål är att hantera användarnas fullständiga digitala eftermäle. I dagsläget är tjänsten freemium där vissa delar är gratis.

Buddy Company – 42 Mkr

Gigbolagets affärsidé är att koppla samman frilansare med privatpersoner och företag. Under året har Buddy köpt upp städbolaget Tidyapp och alltiallo-fixaren Taskrunner och bytt namn från tidigare Techbuddy.

Imaginecare – 30,5 Mkr

Bolaget erbjuder en app som med hjälp av olika mätverktyg övervakar patients hälsovärden i det egna hemmet. På så sätt kan både patienter och vårdgivare ha koll på värden, följa kurvorna och undvika rutinkontroller på vårdcentraler. Försämras värdena får vårdpersonal en notis om avvikelsen.

Petbuddy Group – 26 Mkr

Bolaget startade med att vilja erbjuda mer hälsosam mat för hundar, men har nu utvecklats till en husdjurskoncern.

Mantle – 25 Mkr

Bolaget har stött på patrull för sin CBD-olja i Sverige, som utvinns av hampablad, men hoppas nästa år att komma igång med försäljningen i Storbritannien. 

Bzzt – 20 Mkr

Minitaxibolaget har haft ett par tunga år, men fokuserar nu på mat- och livsmedelsleveranser. I rundan klev tunga investerare som Avitogrundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert in.

Cling – 20 Mkr

Bolaget grundades 2020 och bygger en plattform för lättare och snabbare handel med begagnade batterier. Bland investerarna finns First Venture och amerikanska Trucks Venture Capital.

Gruppsol – 20 Mkr

Företaget har ett system som kombinerar mjukvara med hårdvara som solpaneler, batterier och laddningsutrustning för elbilar. Bland kunderna finns såväl företag som villaägare.

Justincase – 15 Mkr

Justincases affärsidé är att erbjuda livförsäkringar till höga belopp på mellan två till sex miljoner kronor. Ansökan är klar inom två minuter, det enda som krävs är att svara på några hälsofrågor och signera med bank-id. 

Gamifiera – 12 Mkr

Bolaget hjälper varumärken med kundupplevelse och lojalitet med rötter i spelplattformar och sociala medier.

Meitner – 10 Mkr

Krångliga skolplattformar fick eleven Adrian Andersson att skapa en egen. Nu har hans skolplattformutmanare Meitner tagit kapital från kända investerare som draken Jacob de Geer. 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?