1515

1928 Diagnostics: ”Vi är kaxiga och säger att vi vill vara med och rädda världen”

Medtechbolaget 1928 Diagnostics som kom tvåa i Startup Tour 2016 siktar nu på att ta sitt verktyg till USA. ”Problemet med antibiotikaresistens är enormt och växer”, säger Kristina Lagerstedt som är medgrundare och vd.

Kristina Lagerstedt från 1928 Diagnostics under finalen i Startup Tour 2016.
Kristina Lagerstedt från 1928 Diagnostics under finalen i Startup Tour 2016.Foto:Patrik Olsson

Göteborgsbolaget 1928 Diagnostics grundades för fyra år sedan med siktet inställt på att tackla ett av de stora globala problemen: Antibiotikaresistens.

”Vår tanke var att snabbare och bättre diagnostik kan rädda liv”, säger Kristina Lagerstedt, som är vd och medgrundare av bolaget, tillsammans med Susanne Staaf och Erik Kristiansson.

Bolaget, vars mjukvara spårar bakterier och identifierar antibiotikaresistens hos dem, har kommit en bit på vägen.

Det senaste året har man rest pengar i två omgångar och allt som allt fått in omkring 30 miljoner kronor, mer än fördubblat teamet till 13 personer och fördubblat antalet kunder, det vill säga laboratorium hos myndigheter eller sjukhus.

Läs även: 1928 Diagnostics fyller på kassan - öppnar för mer 

"Vi har varit en global verksamhet från början, eftersom det enda som sjukhusen behöver är en internetuppkoppling”, säger hon.

Nyligen CE-märkte 1928 Diagnostics även sin första produkt. Den identifierar resistens hos MRSA-bakterien som orsakar sjukhussjukan.

”Där tittar vi på mer än 1 700 olika positioner i bakteriens DNA. Sedan jämförs det mönstret mellan bakterier för att se om det föreligger ett utbrott på ett sjukhus”, säger vd:n och medgrundaren.

I likhet med många andra startupbolag har 1928 Diagnostics  pitchat sin idé för att sprida sin vision och få in riskkapital. Men att förklara DNA-sekvensering av bakterier på några minuter är antagligen svårare än att presentera en konsumentnära app-idé.

1928 Diagnostics pitch föll hursomhelst både juryn och publiken på Di Digital Startup Tour i smaken under den första upplagen av tävlingen som gick av stapeln 2016. I den stora finalen kom bolaget på andra plats efter att ha vunnit delfinalen i Göteborg.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018 

Trots att de inte vann fick 1928 Diagnostics ut en hel del av att vara med.

”Helt klart var det så att vi fick väldigt mycket uppmärksamhet som genererade kontakter som gjorde att vi fick bra investerare.”

Hur är det att pitcha en så pass avancerad idé?

”Då får man fokusera på problemet så att publiken förstår hur man gör nytta. Problemet med antibiotikaresistens är enormt och växer. Vi vill göra något för att antibiotikan ska behålla den kraft den har i dag.”

Det gäller också att anpassa sig till publiken, konstaterar Kristina Lagerstedt.

”Har man ett engagemang själv och har tänkt igenom sin pitch så handlar det om att hänga upp den på något som alla kan förstå, även om alla kanske inte fattar allt. Vi är kaxiga och säger att vi vill vara med och rädda världen.”

Själv har hon en bakgrund som forskare och jobbade med barnleukemi innan hon var med och grundade 1928 Diagnostics.

”10 procent av barnen som får leukemi dör, och det är för att deras immunförsvar försvagas av cancerbehandlingen och de får en bakterieinfektion. Kommer den från en resistent stam så är risken stor att de dör”, säger hon.

Eftersom Chalmers-professorn Erik Kristiansson, som också är en av medgrundarna, redan hade databaser över bakterier och algoritmer färdiga kom de på att de kunde automatisera processen och lägga den i molnet, så att sjukhusen kan använda den i kliniskt rutinarbete.

Affärsmässigt är bolaget nu på väg in i USA.

”Det vi jobbar med nu är att sätta affärsmodellen i Europa och att förstå den i Nordamerika. Därför så handlar det också att om att förstå vilka bakterier som är de viktigaste på olika marknader. Det tar vi reda på och arbetar med i år och nästa år.”

Även artificiell intelligens är något som bolaget har börjat jobba med.

”Men vi måste ha fokuserade projekt och först möta kunderna där de är redo att använda och betala. Vi skulle kunna använda AI nu för att vi gillar det och för att det är coolt, men läget är inte rätt. Jag skulle tro att vi tidigast 2020 har ett första testlabb som kör resistensbestämning med AI.”

Läs även: Coala Life har vunnit sex tävlingar i år: ”Pitchandet är nästan som en drog” 


Ansök till Di Digital Startup Tour 2018

Ansökningsperioden för 2018 är igång.

I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.

Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse. 

Det går att ansöka fram till:

19 augusti – Stockholm

3 september – Luleå

3 september – Linköping

24 september – Göteborg

24 september – Malmö


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?