1515
Annons

12 startupbolag som vill digitalisera vården

Närmare en halv miljard investerades i techbolag med inriktning på vård 2016. Och trenden att investera i healthtechbolag fortsätter. Här är 12 hälsobolag som förändrar hur vi ser på vård.

Från vänster topp: Kry, Competencer, Doctrin och Visiba.
Från vänster topp: Kry, Competencer, Doctrin och Visiba.

Ministern ansvarig för idrott sjukvård och folkhälsa, Gabriel Wikström (S), tror på en digitaliserad vård och att Sverige ska vara världsledande inom e-hälsa om åtta år. 

Läs mer: Därför är hälsa det hetaste området inom tech

Här följer 12 bolag som är en del av den digitaliserade vården i Sverige:

Foto:

Teamet bakom Kry: Fredrik Jung Abbou, Josefin Landgård, Johannes Schildt och Joachim Hedenius. Pressbild.

Kry (NTL) är en digital vårdcentral som erbjuder sina patienter digitala möten med läkare över videolänk. Bolaget, som är baserat i Stockholm, har ingen fysisk vårdcentral, men samarbetar med lokala aktörer i Jönköpings län.

Bolaget grundades 2014 av Joachim Hedenius, Johannes Schildt, Josefin Landgård och Fredrik Jung Abbou.

Hittills har Kry tagit in 60 Mkr i riskkapital från Creandum, Index Ventures och Project A Ventures. Bolaget omsatte 1,6 Mkr 2015 med en förlust på 5 Mkr.

Läs även: Hon ska hjälpa till att ta Kry ut i Europa

Min Doktor (NTL) är en digital vårdcentral där kontakt med läkare främst sker genom skriftlig kommunikation mellan patient och läkare. 

Bolaget grundades 2014 av Magnus Nyhlén och har sin bas i Malmö. Efter att ha riktat in sig på privat sjukvård, med avtal med de största försäkringsbolagen, har bolaget nu tagit ett bredare fokus och erbjuder digital vård till allmänheten genom samarbeten med fysiska vårdcentraler.

Min Doktor har tagit in närmare 350 Mkr från EQT Ventures, Inbox Ventures, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert. Den senaste rundan var tidigare i maj då bolaget tog in 218 Mkr. Bolaget omsatte 2015 6,9 Mkr med en förlust på 18 Mkr.

Läs även: Så högt värderas Min Doktor

Foto:

Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba. Pressbild.

Visiba är en teknisk underleverantör, främst inom den offentliga vården. Bolaget har en e-hälsoplattform som kombinerar videomöten och textkommunikation med säker identifiering, betalning och tidsbokning.

Visiba har kunder i fem länder och avtal med sex landsting.

Bolaget grundades 2014 av Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand, Mike Blixt och Johan Gustafsson, och har sedan dess tagit in 14 Mkr i externt kapital.

2016 omsatte det 600 000 kronor (brutet räkenskapsår) och gjorde en förlust på 5,8 Mkr.

Läs mer: Genombrott för vårdbolaget Visiba i Stockholm

Foto:

Doctrins grundare Ashkan Labaf och Magnus Liungman. Pressbild.

Doctrin (NTL) vänder sig till vårdgivare med en digital tjänst som samlar in patienters vårdhistoria, symtom och förväntningar och skickar dem till sjukvårdspersonalen inför ett vårdbesök. Syftet är att förenkla, förbättra resursutnyttjandet, samt öka patientens delaktighet.

Bolaget, med fem grundare, varav Ashkan Labaf och Magnus Liungman har varit med från starten, har sedan 2016 tagit in 33 Mkr från bland annat Capio och Klarnagrundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation.

Doctrin har ännu ingen redovisad omsättning.

Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse investerar i Doctrin

Frisq (NTL) utvecklar digitala tjänster som ska underlätta privatpersoners kontakter med apotek och vårdgivare. Frisq har avtal med bland andra e-hälsomyndigheten och köpte nyligen en teknikplattform utvecklad inom Karolinska Institutet.

Bolaget grundades 2009 och i oktober i fjol noterades bolaget på Stockholmsbörsens First North-lista. 

Läs mer: Frisq köper plattform och tar in 50 miljoner kronor

Foto:

Tove Toll och Janna Jarlman driver bolaget Competencer. Pressbild.

Competencer (NTL) grundades 2014 av Janna Jarlman, Tove Toll och Solen Oliviéro-Naturel. Competencer är en plattform som kopplar samman terapeuter, psykologer och coacher med privatpersoner som söker hjälp. Integrerade videomöten är en del av lösningen, men det går också att boka vanliga möten. 

Bolaget grundades 2014 och har hittills tagit in cirka 4 Mkr i riskkapital från bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberth, affärsängelnätverket Stockholm Business Angels samt riskkapitalbolaget Recapex. 

Omsättning 2015: 70 000 kronor. 
Förlust: 768 000 kronor. 

Läs även: Klarna-grundare investerar i terapi-sajt

Remente (NTL) är ett digitalt hjälpmedel som i dag används i ett pilotprojekt med epsykiatrienheten på Sahlgrenska Universitetssjukhuset för att kunna hjälpa patienter inför, under och potentiellt efter sin behandling. Bolaget lanserade sin betaversion av appen 2015.

Läs även: Remente i samarbete med Sahlgrenska

Remente har tagit in 4 Mkr av där affärsänglarna Mikael Pawlo och Sam Bonnier finns med som investerare.

 

Foto: Jesper Frisk

Raoul Scherwitzl och Elina Berglund Scherwitzl är grundare av Natural Cycles.

Natural Cycles (NTL) har som första app i världen godkänts som preventivmedel, och är certifierad i hela Europa. Appen bygger på att kvinnor mäter sin kroppstemperatur varje morgon och för in datan i mobilen.

Bolaget, som är grundat av Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl, har tagit in 65 Mkr i riskkapital från bland annat Sunstone Capital, Bonnier Growth Media, affärsänglarna Mattias Miksche och Isabella Löwengrip.

2016 omsatte bolaget på 18 Mkr och gick med förlust.

Läs även: Natural Cycles påbörjar samarbete med fertilitetsklinik

Aifloo (NTL) vill med hjälp av ett armband göra livet säkrare för äldre med behov av omsorg. Aifloos system förstår rörelser och beteendemönster och larmar vid avvikelser, till exempel vid fall, frånvaro från sängen eller ändrade matvanor. Systemet sparar även tid och resurser för vårdgivare samt ökar tryggheten hos äldre och anhöriga.

Aifloo grundades 2015 av Felix Etzler, Anders Widgren och Michael Collaros. 

Hittills har bolaget tagit in 22 Mkr och har bland annat Länsförsäkringar som delägare.

Läs även: King-grundarna investerar i Arthro Therapeutics

Arthro (NTL), tidigare Arthro Therapeutics, har utvecklat en digital behandlingsmetod för artros som man hävdar är flera gånger mer effektiv än traditionella behandlingar. 

Bolaget startades av Jakob Dahlberg och Leif Dahlberg 2015. 

Arthro har ännu ingen redovisad omsättning men har tagit in 28,5 Mkr av bland annat Kinggrundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital och affärsänglarna Sophia Bendz och Hampus Jakobsson, samt från Lunds universitet.

Förlust: 5 Mkr. 

 

Foto: Press

Will Stoddart är vd för Werlabs

Werlabs (NTL) är ett blodtestbolag som använder vårdens existerande infrastruktur för blodanalys. Användaren tar ett blodprov på vårdcentralen och får inom ett dygn närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

Sedan starten 2015 har bolaget har tagit in 37 Mkr från bland andra Avitogrundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Sunstone Capital. Werlabs, med grundarna Rickard Lagerqvist, Will Stoddart, Simon Reinius och Thomas Fly, har nyligen expanderat till Norge. 

Bolaget omsatte drygt 18 Mkr 2016, och gjorde en okänd förlust. 

Läs även: Werlabs sålde blodanalyser för 18 miljoner

Lifesum (NTL) hjälper användarna att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på matintag och träning. Sedan starten 2009 har tjänsten vuxit internationellt och har nu över 20 miljoner användare.

Lifesum är grundat av Martin Wählby, Tove Westlund, Henrik Torstensson och Marcus Gners. Bolaget har tagit in 130 Mkr i riskkapital av bland andra Bauer Media, Draper Esprit och Nokia Growth Partners.

Det senaste resultatet, från april 2016, visar en omsättning på 65 Mkr och en förlust på 25 Mkr.  

Den här listan publicerades första gången 10 april.

Läs mer: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas
 Foto: Erik Nylander/ TT
Idrotts-, social- och folkhälsominister Gabriel Wikström (S) vill att Sverige ska bli världsbäst på e-hälsa till 2025. Foto: Erik Nylander/ TT

Foto:


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?