1515

10 mentala hinder för att starta företag: ”Släpp dina hjärnspöken”

Mentala hinder står ofta i vägen för att ta steget till att starta företag. Pr-konsulten och entreprenören Sandra Kastås vill ta hål på hjärnspöken i sin nya nyutkomna bok ”Bli företagarinna”.

Entreprenören och pr-konsulten Sandra Kastås har skrivit boken Bli företagarinna – Tio mentala hinder för att starta företag och hur du övervinner dem, som kom ut för några veckor sedan.
Entreprenören och pr-konsulten Sandra Kastås har skrivit boken Bli företagarinna – Tio mentala hinder för att starta företag och hur du övervinner dem, som kom ut för några veckor sedan.

”Vår inre röst är stark”. Det är första meningen i kapitlet om vad hjärnspöken är i pr-konsulten Sandra Kastås nya bok Bli företagarinna. Flera undersökningar visar att bristande självförtroende ofta står i vägen för att ta steget till att bli egenföretagare.

Mellan 2017 och 2018 föll andelen svenska kvinnor som startar företag med nästan 30 procent – från 6 till 4 procent. Vilket redovisades i GEM (Global Entreprenurship Monitor)-rapporten för Sverige 2019. Bland männen är siffran mer än dubbelt så stor med 9 procent.

”Det var upprinnelsen till boken när jag såg de siffrorna”, säger Sandra Kastås.

Hon beställde hem tio olika entreprenörsböcker, men alla kändes för teoretiska och som kurslitteratur. Hon ville göra tvärtom och skriva något mer inspirerande. För att hitta en bra struktur utgick hon från de nio vanligaste anledningarna, enligt undersökningsföretaget Novus, till att kvinnor inte startar företag.

”Kvinnor och män har ungefär samma hjärnspöken, men kvinnors är mycket starkare”, säger Sandra Kastås.

I sin bok skriver hon att så mycket som 90 procent av de hinder vi uppfattar faktiskt bara finns i våra egna huvuden.

Läs också: ”Det finns en idé om att kvinnor inte behöver så mycket pengar” 

Sandra Kastås gick ut i sina egna flöden på Facebook och Linkedin, samt gjorde ett inlägg i Facebook-gruppen Heja Livet, för att hitta kvinnor att intervjua. Hon fick omkring 400 svar och av dem pratade hon med 37 personer från olika branscher, i olika åldrar och i olika skeden av sitt yrkesliv. 

”Jag har skildrat allt från florister och fotografer till dem som söker riskkapital och jobbar med cancerforskning. Ingen av dem är direkt kända för att läsarna ska känna att kan 'the girl next door' så kan jag också”, säger hon.

Nummer ett av de nio anledningarna till att inte starta företag är att det känns otryggt att lämna en fast anställning. ”Fat and happy”, kallar Sandra Kastås den. I många fall lämnar dock inte egenföretagare sin anställning rakt av utan jobbar parallellt ett tag. En fast tjänst är inte heller alltid så trygg, särskilt i pandemitider, och som egenföretagare har man möjlighet att skapa sin egen trygghet. 

Intervjupersonerna i boken utgör exemplen och ger också läsaren sina tips. Till exempel Pernilla Widegren som startade sin veganska restaurang Stora Ego i Visby med ett mikrolån från Almi på 200 000 kronor. Ett av hennes tips för rädslan över att ta ekonomisk risk är att hela tiden spara undan 10 procent av vinsten för att ha som säkerhetsbuffert.

Ett annat hjärnspöke är att man saknar en bra affärsidé. För Mari Ahlqvist, medgrundare av Imatrics – en AI-lösning som nyhetsmedier använder för att analysera och autotagga artiklar, tog det flera år att komma fram till rätt modell.

”Du får inte har för mycket stolthet i din originalidé”, skriver Mari Ahlqvist i ett tips.

Läs också: De vill spräcka myten om vem som kan bli entreprenör

Sandra Kastås startade själv den egna pr-byrån Orakel PR för tre år sedan, då hon tröttnade på värderingarna hos de byråer hon hittills hade jobbat på. De första månaderna var oroliga och ensamma, men sedan fick hon ett samtal från den stora kafékedjan Starbucks. Det ökade på självförtroendet med en stor kund som gillade hennes koncept. 

”50 procent av kvinnorna upplever rädsla att misslyckas, medan samma siffra bland männen är 35 procent. Men för mig var det en ekonomisk möjlighet snarare än risk att starta eget. Nu jobbar jag mindre och tjänar bättre än när jag var anställd”, säger Sandra Kastås.

Mitt i bokskrivandet med Bli företagarinna startade coronapandemin. Hon bestämde sig då för att lägga till ett ytterligare hjärnspöke i boken nämligen företagande i kristider. ”Kan krisen vara det som faktiskt gör dig till företagarinna?” är en av rubrikerna i det kapitlet.

”Troligtvis kommer coronakrisen bidra till ökad popularitet för hållbara företag och företag inom hälsa, vård och omsorg. Där finns många företagarinnor”, skriver Sandra Kastås i boken.

”Kan boken peppa några fler till att starta eget så är det fantastiskt”, säger hon.

Läs också: Tillväxtverket i ny rapport: Bolag grundade av kvinnor tjänar mer


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?