Annons

10 av Sveriges hetaste edtechbolag just nu

Tekniken har börjat leta sig in i skolorna och både de svenska edtechbolagen och branschorganisationer ser ljust på framtiden. Di Digital listar några av de hetaste svenska aktörerna just nu.

Johan Sanderoth på Edqu, Christoffer Elings-Pers på Coursio, Linda Ahrgren på Digilär, roboten Furhat på Furhat Robotics. Foto: Jesper Frisk/Digilär/Furhat. Kollage.
Johan Sanderoth på Edqu, Christoffer Elings-Pers på Coursio, Linda Ahrgren på Digilär, roboten Furhat på Furhat Robotics. Foto: Jesper Frisk/Digilär/Furhat. Kollage.

Jämfört med andra branscher har investeringarna till edtechbolagen hittills varit ganska få och små. Men det börjar röra på sig.  

Enligt Di Digitals databastjänst Nordic Tech List har det sedan 2015 gjorts 44 investeringar i svenska edtechbolag till ett totalt värde av omkring 350 miljoner kronor.

Under 2017 har snittstorleken på investeringarna ökat från omkring 800 000 kronor till 1 miljon kronor.

Läs även: Svenska edtechbolag märker ökad efterfrågan: ”Solklar tillväxt”

De 160 edtechbolag som är registrerade på Nordic Tech List hade 5 800 anställda under 2017, och en genomsnittlig omsättningstillväxt på 200 procent.

”Den svenska edtechbranschen visar tecken på att den håller på att mogna”, skriver Nordic Tech Lists projektledare Howard Riminton i en rapport över sektorn.

Di Digital har valt ut 10 svenska edtechbolag som är redo för tillväxt:

Lexplore* (NTL)

Gör: Bolagets verktyg kan med hjälp av artificiell intelligens och avläsning av ögonrörelser i ett tidigt skede upptäcka tecken på dyslexi hos barn. I Sverige säljs tjänsten direkt både till skolor och kommuner. Med hjälp av ett kapitaltillskott som tillfördes i våras genomför Lexplore pilotprojekt i ett antal amerikanska delstater.

Grundades: 2015

Finansiering: Har tagit in omkring 65 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Segulas vd Gabriel Urwitz och Pomona-gruppen.

* = Hette tidigare Optolexia

Läs mer: Finanskändis miljonsatsar i anti-dyslexi-startup 

 

Digiexam (NTL)

Foto:
Digiexams grundare Nima Marefat och Johan Hägglund på Handelshögskolan i Stockholm. Foto: C-G Flinck.

Gör: Digiexam låter eleverna göra prov på datorn med automatiserad rättning. Våren 2016 värderades bolaget till 280 miljoner kronor, vilket gör bolaget till en gigant på den svenska edtech-marknaden. 2017 skrev närmare 40 procent av de svenska gymnasieeleverna prov med Digiexam, uppgav bolaget till Di Digital.

Grundades: 2012

Finansiering: Har tagit in närmare 50 miljoner kronor från bland annat finansmannen Sven Hagströmer, Spotify-veteranen och Atomico-investeraren Sophia Bendz, liksom Joen och Peder Bonnier.

Läs mer: Digiexam: ”Cirka 40 procent av gymnasieeleverna använder oss”

 

Edqu (NTL)

Gör: Edqus plattform erbjuder färdiga läromedel som kan justeras av läraren. Proven och uppgifterna kalibreras efter elevens kunskapsnivå. Tillsammans med den ideella föreningen Kodcentrum och i samarbete med bland annat Spotify och Paradox har Edqu även tagit fram digitala läromedel som ska hjälpa svenska lärare att förstå programmering.

Grundades: 2014

Finansiering: Har tagit in omkring 6,5 miljoner kronor från bland annat Gullspång Invest och Propel Capital.

Läs mer: De ska lära svenska lärare att programmera 

 

Furhat Robotics (NTL)

Gör: Furhat Robotics vill med en uttrycksfull och socialt intelligent robot möjliggöra interaktioner mellan människa och maskin. Furhat, som kan ta ögonkontakt och svarar på tilltal, har använts i undervisningen i några svenska skolor.

Grundades: 2014

Finansiering: Bolaget har tagit in 20 Mkr från de två europeiska riskkapitalbolagen Balderton Capital och Localglobe. Har även fått 1 miljon kronor av Vinnova för ett skolprojekt. 

Läs mer: Furhat Robotics fyller på kassan - vill bli robotikens Appstore 

 

Schoolido (NTL)

Gör: En digital plattform för både elever och lärare på högstadiet. Eleven ska kunna välja sitt eget inlärningssätt, om den så lär sig bäst genom att läsa, lyssna eller göra tester.

Grundades: 2011

Finansiering: Har tagit in omkring 19 miljoner kronor från bland annat Verdane Capital och Academedia.

Läs mer: Startup-bolagen som ska rädda skolan 

 

Peppy Pals (NTL)

Gör: Spel– och utbildningsbolaget Peppy Pals gör sedelärande spel, filmer och böcker som ska utveckla barns sociala förmåga, bland annat för att förebygga mobbning.

Grundades: 2013

Finansiering: Har tagit in drygt en halv miljon kronor från bland annat entreprenören och affärsängeln Hampus Jakobsson.

 

Soundtrap (NTL)

Foto:
Soundtraps tjänst har slagit stort i skolvärlden vd och medgrundare Per Emanuelsson.

Gör: Soundtraps molnbaserade musikstudio låter användarna skapa musik tillsammans i realtid och har blivit populär i skolor i USA och Kanada.

Grundades: 2012

Finansiering: Har tagit in omkring 65 miljoner kronor i riskkapital från bland annat riskkapitalbolaget Industrifonden, musikproducenten Andreas Carlsson och Truecallergrundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Läs mer: Molnbaserad musikstudio tar in 50 miljoner

 

Sqore (NTL)

Gör: Sqore använder tävlingar och utmaningar för att värdera jobbsökande kandidater. Sedan kopplas de ihop med potentiella arbetstgivare. Sqore ser sig som en utmanare till traditionell utbildning genom att erbjuda ett sätt, utanför utbildningssystemet, att validera kompetenser.

Grundades: 2008

Finansering: Har tagit in omkring 60 miljoner kronor från bland annat Northzone och Mats Gabrielsson.

Läs mer: Sqores vd: ”Förlusten är enligt plan” 

 

Digilär (NTL)

Foto:
Digilärs vd Linda Ahrgren.

Gör: Digilär utvecklar digitala läromedel för högstadiet och gymnasiet. Texterna finns i både standard och lättläst version och övningar och diagnostiska prov rättas automatiskt och kompletterar lärarnas rättningar.

Grundades: 2011

Finansiering: Har tagit in knappt 20 miljoner kronor från bland annat investmentbolaget Spiltan. Bolaget köptes i slutet av september upp av Natur & Kultur.

Läs mer: Natur & Kultur om Digilär-köpet: ”Vi kompletterar varandra” 

 

Coursio (NTL)

Gör: Coursios har en plattform som skapar, distribuerar och hanterar onlinekurser. En privatperson som är duktig inom ett ämne kan själv bygga upp en digital skola. Sedan tar Coursio del av intäkterna som kursen inbringar. Inriktningen är alltså inflytelserika personer eller organisationer med specialkunskap.

Grundades: 2011

Finansiering: Har tagit in omkring 10 miljoner kronor från Gullspång invest.

Läs mer: Coursio tar in 10 miljoner för att revolutionera skolan

Källa för finansiering: Nordic Tech List.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera