1515
Annons

10 års forskning och 50 miljoner bakom mattespel för barn

Tio års forskning, över tre års utveckling och 50 nedplöjda miljoner. Så ser summa summarum ut för Lundabolaget Akribians nya app som med dataspelsdesign och kbt-metoder ska lära barn matematik.

En flicka spelar i Akribans app. Till höger Martin Hassler Hallstedt, vd och medgrundare.
En flicka spelar i Akribans app. Till höger Martin Hassler Hallstedt, vd och medgrundare.

”Det är fantastiskt roligt att äntligen kunna lansera den här sortens spelinbäddad undervisning. Vi tror att det här kan få barn att tycka det är kul att lära sig matte på ett coolt sätt”, säger Martin Hassler Hallstedt, vd och medgrundare i Akribian.

Ubisoftägda Massive Entertainment, en av Sveriges största spelutvecklare, har bistått med expertis och öppnat dörrarna till sitt testlabb.

”Massives hjälp handlar väldigt mycket om speldynamiken. Vi har fått bra råd som gjort att vi kunnat fatta smarta beslut om hur spelvärlden skulle se ut och hur figurerna och dialogen skulle fungera. De har hjälpt oss med speldesign och feedback”, säger Martin Hassler Hallstedt.

För Massives del handlar det inte enbart om att vinna pr-poäng utan i förlängningen om att kunna addera antalet matematiker, ingenjörer och spelutvecklare.

”Det är en viktig del av det långsiktiga arbete vi gör för att främja mångfald och inkludering i vår bransch”, kommenterar Karolina Lundin, CSR- och kommunikationsspecialist på Massive Entertainment. 

Spelet ”Count on me!”, som nu släppts på Appstore är baserat på den senaste forskningen inom inlärningspsykologi, kbt och Martin Hasslers Hallstedts egen doktorsavhandling. Det utspelar sig i riket Numberia. Matteäventyret riktar sig till barn 6–7 år. Spelaren tar sig vidare i äventyret genom att behärska viktiga matematikkunskaper för att slutligen bli hjälten i spelet.

Till skillnad från andra inlärningsspel får användarna frågor om deras upplevelse och inlärning.

Foto:Kasper Dalkarl

”Genom att göra det systematiskt kan vi arbeta datadrivet för att kontinuerligt förstärka inlärningen och förbättra upplevelsen för varje individ”, säger Henrik Rosvall, CTO och medgrundare till Akribian.

Till hösten släpps en ny version med sikte på 6–9 år. Intäkterna ska komma från månatliga prenumerationer.

”Vi omsätter i princip ingenting ännu. Det ska vi vända på nu och bevisa att vi kan sälja. Men det kommer att ta tid att växa. Vi räknar med att ta in nya pengar i en så kallad A-runda i början av nästa år”, säger Martin Hassler Hallstedt.

Akribian har tio heltidsanställda i Lund men räknar med att växa.

Utvecklingen av det nya spelet, som inledningsvis är tänkt för Ipad, bygger på fyra doktorandprojekt och Martin Hassler Hallstedts egen forskning inom inlärningspsykologi som påbörjades redan 2011. Forskningen har finansierats av Statliga forskningsrådet Forte, Vetenskapsrådet samt Socialstyrelsen. 

”Totalt har 50 miljoner kronor plöjts in i det här, varav hittills närmare 22 miljoner i riskkapital. Vi har också fått en del bidrag från Sparbanksstiftelsen i Skåne och Vinnova.”

Den senaste kapitalinjektionen på 12 Mkr ska gå till lansering och marknadsföring.

Huvudmarknaden är Storbritannien, där det också satsat på en mer påkostad version av spelet, bland annat genom inhyrda röstskådespelare. 

”Vi kommer lägga till fler ämnen utöver matematik längre fram. Det finns mycket man kan göra utifrån kbt-metoderna”, säger Martin Hassler Hallstedt.

 

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera