1515

10 års forskning och 50 miljoner bakom mattespel för barn

Tio års forskning, över tre års utveckling och 50 nedplöjda miljoner. Så ser summa summarum ut för Lundabolaget Akribians nya app som med dataspelsdesign och kbt-metoder ska lära barn matematik.

En flicka spelar i Akribans app. Till höger Martin Hassler Hallstedt, vd och medgrundare.
En flicka spelar i Akribans app. Till höger Martin Hassler Hallstedt, vd och medgrundare.

”Det är fantastiskt roligt att äntligen kunna lansera den här sortens spelinbäddad undervisning. Vi tror att det här kan få barn att tycka det är kul att lära sig matte på ett coolt sätt”, säger Martin Hassler Hallstedt, vd och medgrundare i Akribian.

Ubisoftägda Massive Entertainment, en av Sveriges största spelutvecklare, har bistått med expertis och öppnat dörrarna till sitt testlabb.

”Massives hjälp handlar väldigt mycket om speldynamiken. Vi har fått bra råd som gjort att vi kunnat fatta smarta beslut om hur spelvärlden skulle se ut och hur figurerna och dialogen skulle fungera. De har hjälpt oss med speldesign och feedback”, säger Martin Hassler Hallstedt.

För Massives del handlar det inte enbart om att vinna pr-poäng utan i förlängningen om att kunna addera antalet matematiker, ingenjörer och spelutvecklare.

”Det är en viktig del av det långsiktiga arbete vi gör för att främja mångfald och inkludering i vår bransch”, kommenterar Karolina Lundin, CSR- och kommunikationsspecialist på Massive Entertainment. 

Spelet ”Count on me!”, som nu släppts på Appstore är baserat på den senaste forskningen inom inlärningspsykologi, kbt och Martin Hasslers Hallstedts egen doktorsavhandling. Det utspelar sig i riket Numberia. Matteäventyret riktar sig till barn 6–7 år. Spelaren tar sig vidare i äventyret genom att behärska viktiga matematikkunskaper för att slutligen bli hjälten i spelet.

Till skillnad från andra inlärningsspel får användarna frågor om deras upplevelse och inlärning.

Foto:Kasper Dalkarl

”Genom att göra det systematiskt kan vi arbeta datadrivet för att kontinuerligt förstärka inlärningen och förbättra upplevelsen för varje individ”, säger Henrik Rosvall, CTO och medgrundare till Akribian.

Till hösten släpps en ny version med sikte på 6–9 år. Intäkterna ska komma från månatliga prenumerationer.

”Vi omsätter i princip ingenting ännu. Det ska vi vända på nu och bevisa att vi kan sälja. Men det kommer att ta tid att växa. Vi räknar med att ta in nya pengar i en så kallad A-runda i början av nästa år”, säger Martin Hassler Hallstedt.

Akribian har tio heltidsanställda i Lund men räknar med att växa.

Utvecklingen av det nya spelet, som inledningsvis är tänkt för Ipad, bygger på fyra doktorandprojekt och Martin Hassler Hallstedts egen forskning inom inlärningspsykologi som påbörjades redan 2011. Forskningen har finansierats av Statliga forskningsrådet Forte, Vetenskapsrådet samt Socialstyrelsen. 

”Totalt har 50 miljoner kronor plöjts in i det här, varav hittills närmare 22 miljoner i riskkapital. Vi har också fått en del bidrag från Sparbanksstiftelsen i Skåne och Vinnova.”

Den senaste kapitalinjektionen på 12 Mkr ska gå till lansering och marknadsföring.

Huvudmarknaden är Storbritannien, där det också satsat på en mer påkostad version av spelet, bland annat genom inhyrda röstskådespelare. 

”Vi kommer lägga till fler ämnen utöver matematik längre fram. Det finns mycket man kan göra utifrån kbt-metoderna”, säger Martin Hassler Hallstedt.

 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?