ANNONS:
Till Di.se

CLX söker nytt skyltfönster

  • NYTT STEG. När Kristian Männik och Johan Hedberg, tillsammans med fyra vänner, grundade CLX Communications blev ett skyltfönster deras första kontor. Foto: Jack Mikrut

Vid starten för åtta år sedan satte sig grundarna av CLX Communications i ett skyltfönster med blygsam hyra.
I dag närmar sig omsättningen 1 miljard kronor och bolaget siktar mot börsen.

Efter några år ute i arbetslivet bestämde sig sex kompisar med bakgrund från Linköpings tekniska högskola och Kungliga Tekniska högskolan, KTH, i Stockholm för att starta eget. Tajmningen blev inte den bästa.

”Vi startade en månad före Lehmankraschen, och det enda kapital vi hade var aktiekapitalet i bolaget”, säger Johan Hedberg, vd för CLX Communications och en av grundarna.

Vid starten valdes den billigaste lokalen som gick att hitta på Blocket, en resebyrås skyltfönster vid S:t Eriksplan i Stockholm. Trots bistra tider gick affärerna lysande från början.

Affärsidén är att sälja teknik som ger företag en brygga mellan internet och telekom. Sms är en enkel och snabb teknik som företag snabbt når kunder över hela världen med.

Redan efter ett år började den egna mjukvaruplattformen få problem med kapacitet då affärerna ökade snabbt. En dialog med det svenska mjukvarubolaget Symsoft inleddes.

”Vi var på jakt efter en plattform som de hade utvecklat, men det slutade med att vi köpte hela bolaget. Vi belånade oss hårt privat och fick god hjälp av banken”, säger Johan Hedberg.

2011 flyttade teknikbolaget till Symsofts lokaler i Kista Science Tower där ledningen och 90 anställda sitter i dag.

CLX Communications är i dag en av fyra globala ledare i branschen och verksamheten består av två ben. Det ena är att sälja molnbaserade kommunikationstjänster till företag, det andra är att sälja en mjukvaruplattform till mobiloperatörer.

Bland kunderna märks jättar som Microsoft och Skype och ett sjuttiotal stora mobiloperatörer. En rad stora banker, flygbolag, it-bolag och sjukvårdsföretag hör också till kundkretsen.

”Med 14 kontor ute i världen är vi ett globalt företag, även om våra största marknader är Europa och Nordamerika. Över 90 procent av vår försäljning sker utomlands”, säger Johan Hedberg.

Under det senaste året har försäljningen ökat med 40 procent och omsättningen för det brutna räkenskapsåret ligger runt 840 Mkr. Den preliminära vinsten är 10 procent av omsättningen.

Den tekniska utvecklingen talar för fortsatt tillväxt för bolaget, tror marknadschefen och medgrundaren Kristian Männik.

”När allting numera kopplas upp, internet of things, öppnas enorma möjligheter att göra saker smartare och arbeta mer effektivt. Det är en gigantisk marknad, där vi har hittat en viktig nisch, det vill säga att möjliggöra mobil datauppkoppling för uppkopplade saker”, säger han.

I styrelsen finns välkända branschnamn som Helena Nordman-Knutsson och Charlotta Falvin. Nu planerar CLX Communications för börsen.

”Styrelsen har bett mig göra bolaget börsfähigt. Detta är ett pågående arbete, även om inget formellt beslut är taget”, säger Johan Hedberg.

Varför finns börsen på er agenda?
”Vi kan finansiera våra investeringar med vinstmedel. Men en notering skulle göra oss mer synliga på marknaden”, säger han.

Kristian Männik pekar också på att en notering är en viktig kvalitetsstämpel av bolaget. Och grundarna har inga planer på att lämna det som byggts upp.

”Vad vi än gör kommer vi sex grundare att behålla merparten av vårt innehav i bolaget. Vi alla är operativa i CLX”, säger Kristian Männik.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies