ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

De fångar bolagets anda

  • TOLKAR EN ANDA. Konstbyrån Reflection company startades av konstnären Linda Nordfors för 15 år sedan. Nu arbetar även Jessica Wiklund på bolaget som gör varumärkeskonst. Foto: Jack Mikrut

Hur ser förpackningsbolaget Billerud Korsnäs ut som konstverk? Den frågan har konstbyrån Reflection company brottats med den senaste tiden.
Nästa utmaning är att få fler företag att förstå hur varumärkeskonst kan få resultat på sista raden.

Gammal industri möter konstvärlden. Ungefär så skulle konstbyrån Reflection companys slogan kunna låta om de sysslade med reklam. Företagets ateljé i Gnesta är dessutom ett förkroppsligande av den tanken. I ett gammalt nedlagt lokstall ligger nya tolkningar på kända varumärken huller om buller på skrivborden.

”Här har vi ritningar på hur Billerud Korsnäs ser ut när vi har tolkat varumärket”, säger Linda Nordfors, grundare av Reflection company, och pekar på en hel vägg där skisser hänger från taket.

”De här ska bli stora klädskulpturer helt i papper med detaljerade inslag från indiska och kinesiska traditionella kläder”, säger hon.

Skulpturerna ska ställas ut på Tekniska museets nya utställning Megamind som öppnar i helgen, där konstbyrån även har tolkat spelbolaget King.

”Man kan säga att vi ger företagsvarumärken fysisk form. Det har varit grunden i det här bolaget sedan jag startade det för 15 år sedan. För redan då märkte jag att näringslivet är bokstavstroende. Man har tonvis med dokument som beskriver varumärket och kan ägna åratal åt att hitta det rätta ordet för att beskriva sitt företag. Men förutom logotyper glömmer man ofta bort att ge form åt varumärkets inre kvaliteter”, säger Linda Nordfors.

Idén till konstbyrån, som när den grundades var Sveriges första, fick hon när hon arbetade som creative director på ett stort bolag efter examen. Hon var i grunden konstnär men förvånades över att konstvärlden och varumärkesbyggande så sällan möttes, trots att de, enligt henne, har mycket gemensamt.

”Varumärken, precis som konst, söker efter att hitta ett eget, unikt uttryck. Så halvt naivt, halvt modigt bestämde jag mig för att starta bolaget tillsammans med kommunikationskonsulten Göran Sachs.”

Den dittills kanske mest kända varumärkesbyggande konsten var Absolut vodkas samarbeten med berömda konstnärer. Med en delvis extern investering på 100.000 kronor i grunden har Reflection company breddat bilden av vad varumärkesbyggande konst kan vara genom att skapa verk för bland annat SCA, Armani och godisvarumärket Ahlgrens bilar.

”Vi har även gjort om studieförbundet Sensus konferenslokaler. Nu andas mötesrummen varumärket. Konsten visar på utsidan vilka de är på insidan utan att visa någon logga, vilket blir en värdeskapande konkurrensfördel.”

Hur då?
”Konst väcker tankar och dialoger. När vi lever i ett allt mer globaliserat samhälle ökar också behovet av att bildligt förmedla vad man är för bolag över lands- och kulturgränserna, för att kunna rekrytera och få till affärer.”

Hur märker ni av det?
”Det är många fler som vänder sig till oss än för 15 år sedan. Då hade it-bubblan precis spruckit och ingen ville satsa på varumärkesbyggande efter att det blivit synonymt med att kasta pengar i sjön.”

Varför då?
”För att företag inser att en stark relation med sin omgivning påverkar sista raden. Inte bara för att man skapar engagemang för bolaget, utan mer för det man i USA kallar ’Stem och Steam-debatten’. Där forskning har visat att om de hårda ämnena science, tech, economy och math kompletteras med art ökar företagens innovationsgrad.”

Räcker det argumentet för att näringslivet inte ska avfärda konst som flum?
”Jag upplever sällan att folk tycker att det vi gör är flummigt. Både konst och reklam är pr på sitt sätt där reklam vill väcka en aktion, ett köp eller tyckande, medan konst är något som lever vidare även efter att sammanhanget det skapades för är borta. Sedan väljer företagen det som passar dem bäst, men min regel är att ju mjukare kommunikation desto lättare ska det vara att räkna hem. Ta den här klänningen för Billerud Korsnäs till exempel, den kanske inte gör att folk går direkt från utställningen för att köpa förpackningsmaterial, men den kommer troligen att generera ett stort antal delningar i sociala medier vilket är mer värdefullt i längden.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies