ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Han styr mot mångfald

  • NATURLIGT. Martin Lundstedt ser arbetet förökad mångfald som en viktig uppgift. ”Ibland måste man bara sätta i gång.”, säger han. Foto: Jonas Eng

Scanias förre vd Martin Lundstedt, som tillträder som vd för AB Volvo den 22 oktober, får Pontus Schultz pris för Scanias mångfaldsarbete.
”97 procent av Scanias försäljning är utanför Sverige. Det är viktigt att man har en organisation som förstår sin omvärld”, säger han.

Martin Lundstedt efterträder företagaren Antonia Ax:son Johnson och H&M:s vd och arvtagare Karl-Johan Persson och tilldelades i går kväll Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv. Fokus för i år var mångfald och då etnisk och geografisk sådan.

”Jag blev både överväldigad och förvånad över att jag fick priset”, säger Martin Lundstedt.

Di-krönikören Sara Öhrvall, som både är stiftelsens och juryns ordförande, motiverar valet med att Martin Lundstedt gjort mångfaldsfrågor till en central del av Scanias affärsmodell. Bland annat lyfter hon fram att ett av lastbilsbolagets prioriterade mål fram till 2020 är att ta bort etiketter som kön, etnicitet och ålder, för att i stället tänka på kompetens, erfarenhet och attityd.

”Vi har haft en lång process och intervjuat många. Tyvärr är det ganska få bolag som har gjort den genomgripande mångfaldsförändringen. På Scania upptäckte vi att detta satt tydligt på ledningsgruppens agenda”, säger Sara Öhrvall.

”Han formulerar mångfald som ett av fyra affärskritiska mål och har utifrån det arbetat konkret. Han har också gjort ett antal symbolhandlingar, som att det finns många nationaliteter i ledningsgruppen.”

Pristagaren förklarar att hans drivkraft är att skapa ett så lönsamt och bra företag som möjligt.

”Jag tror att vi har fått det för att vi har varit ganska pragmatiska. 97 procent av Scanias försäljning sker utanför Sverige. Och vi går mer och mer från produkter och tjänster mot system. Vi jobbar till exempel med våra kunders kunder logistiksystem. Då måste man vara ännu mer kompetent”, säger Martin Lundstedt.

”Det blir ett naturligt steg att titta på hur vår kompetensbas ser ut. Då började vi jobba med mångfald och även hela hållbarhetsperspektivet.”

En viktig åtgärd för att ge alla anställda samma möjlighet att avancera i företaget har handlat om att ha en öppen rekrytering.

”Man brukar säga att åtta av tio jobb som man får bygger på nätverk och kluster. Vi annonserar alla tjänster. Då avdramatiseras det här med att söka jobb och utvecklingsplanerna blir mer konkreta. Vi försöker också att skriva annonserna så att de är inbjudande så att inte bara en typ av människor känner sig manade”, säger han.

Engelska har blivit företagets koncernspråk och traineeutbildningen som tidigare var svensk har blivit global. Martin Lundstedt har också uppmanat sina mellanchefer att agera.

”Ibland måste man bara sätta i gång. Det är bara att göra och se till att fler och fler från olika delar av organisationen och både män och kvinnor får möjligheter”, säger han och understryker att det också är prioriterat att locka fler kvinnliga anställda. I dag utgör kvinnorna 25 procent av Scanias anställda.

Men hans kanske mest konkreta resultat syns i ledningsgruppen, något som juryns ordförande Sara Öhrvall också lyfte fram.

”När jag tillträdde fanns det en icke svensk i min ledningsgrupp. När jag gick hade ledningsgruppen sju personer som inte kom från Sverige. Det är 700 procent bättre”, säger han.

Martin Lundstedt, som tillträder som vd för lastbilsjätten Volvo den 22 oktober, kommer att prioritera ett mångfaldsarbete på sin nya arbetsplats.

”Jag brinner för frågan, så det är klart att jag kommer jobba med den även på Volvo”, säger han.

Vad mer kommer du att prioritera som Volvos vd?
”Egentligen kan jag inte säga så mycket. Redan i dag är fordonsindustrin en av de främsta när det gäller it och uppkoppling. Det kommer att bli allt viktigare i och med digitaliseringen. Vi kommer att kunna se flöden och vara delaktiga i olika transport-system.”

”Vi kommer att kunna jobba med kundens kund och se vilken miljöbelastning olika produkter har”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer