ANNONS:
Till Di.se

Finanssektorn lägger 23 miljarder kronor på it i år

Finansbranschen investerar mer än någonsin i it, men alltmer utanför it-chefernas kontroll.
”Vi ser ett slags skugg-it växa fram och det fenomenet växer snabbt”, säger Johan Magnusson, docent vid Chalmers i Göteborg.

På Di:s konferens, Fintech, på Sheraton i Stockholm samlas i dag finansbranschens it-chefer för att diskutera nya trender inom finansiell it, dess organisation och prioriteringar.

Ämnet är stort. Analysföretaget Radar Group mäter it-investeringar i olika branscher och siffrorna visar att landets banker och försäkringsbolag spenderar 15,6 miljarder kronor på it i år, definierat som it-budgetar.

”En mycket stor del av investeringarna går till att uppdatera, ersätta eller lägga ned gamla system. I vårt fall handlar det om 70–80 procent av budgeten”, säger Philip Källander, chefs-it-arkitekt på Handelsbanken.

Omställningen från stordatorer kan vara smärtsam. Bara Nordea genomför ett moderniseringsprogram med namnet Core banking på 7 miljarder kronor över fyra år.

Ändå har finansföretagens it-budgetar totalt sett knappt ökat alls på senare år. Orsaken är vad Johan Magnusson på Chalmers kallar ”skugg-it”, investeringar som görs direkt i verksamheterna utan att it-avdelningarna kopplas in och som finansieras via ordinarie verksamhetsbudget.

Det handlar om investeringar på cirka en tredjedel utöver de officiella it-budgetarna. Därmed hamnar finanssektorns totala it-kostnad på cirka 23 miljarder kronor i år.

”Den del av it som är affärsutveckling sker alltmer direkt i verksamheten. Synen på it-avdelningarna är att de är en kostnad. De mäts uteslutande efter effektivitet och det innebär att it-avdelningarna utvecklas till stora nej-sägare”, säger Johan Magnusson.

Han hänvisar till prognoser som säger att 90 procent av de totala it-investeringarna utgörs av skugg-it 2019. Då har it-avdelningarna reducerats till en liten stöd- och driftsfunktion.

”Det är molnteknologin som gör att it-investeringar kan göras direkt i verksamheten. De egna it-avdelningarna behövs då inte för tillämpning och driftsättning”, säger Maria Jerhamre Engström, it-chef på Länsförsäkringar.

”Vi har outsourcat all it, både drift och utveckling. Kvar har vi bara en beställarorganisation. Det är både billigare och effektivare.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies