ANNONS:
Till Di.se

Mönsterfamiljen får tillskott

  • RÄTTA SNITTET FÖR DE SMÅ. Mini Rodinis nyrekryterade vd Christina Rolén samt bolagets grundare, makarna Jon Sandin och Cassandra Rhodin, med sin yngsta dotter Florence Dolores. Foto: Jack Mikrut

Marknaden för barnmode växer när allt fler klädmärken skapas.
Ett av dem är Mini Rodini, som genom att ta lekfulla mönster på största allvar charmar både barn och föräldrar i en allt-mer miljömedveten generation.

Lustiga mönster och pastelliga färger. Längs alla väggar på Mini Rodinis kontor hänger den kommande kollektionen med jackor, tröjor, byxor och bodys i olika storlekar och mönster.

”Kläderna för vår och sommar 2016 är inspirerade av 1980-talet. Tänk bubbelgum och dagdrömmar. En typisk Mini Rodini-kollektion, skulle jag säga”, säger Cassandra Rhodin, designer och medgrundare av Mini Rodini.

Men mer än så vill hon inte beskriva den kommande kollektionen, som har producerats under stort hemlighetsmakeri, bakom fördragna gardiner. För som ett av de mest hajpade barnklädesmärkena i Sverige just nu, kämpar bolaget sedan flera år med att skydda sig mot plagiat och piratkopior.

”Det är därför vi har alla gardiner fördragna här. För det har hänt att jag har kommit på folk med att fotografera våra nya produkter utanför fönstret. Vi blir tyvärr kopierade, och tråkigast av allt är om kopiorna hinner ut på marknaden innan vi ens har släppt den nya kollektionen”, säger hon.

Det problemet har bolaget haft nästan sedan starten för snart tio år sedan. Men idén till Mini Rodini föddes redan 2003 när Cassandra Rhodin och Jon Sandin väntade sitt första barn.

”Då upptäckte vi att det var väldigt svårt att hitta kläder som inte var könsstereotypa. För killar fanns pikétröjor med eldsflammor, för tjejer var det volanger och fjärilar som gällde”, säger Cassandra Rhodin.

Dessutom märkte paret att det var svårt att hitta barnkläder som var giftfria och hade producerats under bra arbetsvillkor.

På den vägen började Cassandra Rhodin, som är illustratör, skissa på en liten kollektion. Inspiration till märkets namn hämtade hon från sin farfars far, den legendariske cirkuskungen Carl Max Alexander ”Brazil Jack” Rhodin, som även gick under epitetet Zigenarkungen Carooli Rodini.

Den första kollektionen var färdig lagom till att barn nummer två skulle föddas 2006. I de 75 lådor som då fyllde parets lilla lägenhet rymdes 1.000 barnplagg och alla deras besparingar.

”Vi hade inte sålt in någonting men kände oss säkra på det vi gjorde. Men det är klart att det var läskigt ibland, jag kunde vakna med mardrömmar över att jag hade satsat alla våra besparingar”, säger Cassandra Rhodin.

Om försäljningen av kläder i handeln de senaste åren har stått och stampat, har försäljningen av barnkläder haft en delvis mer positiv utveckling. Mellan åren 2000 och 2010 ökade försäljningen med 54 procent, enligt marknadsinstitutet GFK:s årliga undersökning Fashion Scope. Sedan dess har försäljningen legat stabilt kring 8,1 miljarder kronor.

Samtidigt återfinns barnkläder alltid i topp över de varor vi i Sverige helst köper på nätet, oavsett om det handlar om nya eller begagnade plagg.

Bland dem som var först ut att förstå marknadspotentialen i barnkläder var Polarn O. Pyret som startade på 1970-talet och i dag ägs av börsnoterade Retail and Brands. Sedan dess har fler svenska varumärken sett dagens ljus, bland dem Kram barnkläder, Shampoodle och Sture & Lisa.

Samtidigt har stora kedjor som Lindex och H&M utökat sitt sortiment av barnmode. Och även kända designermärken, som Stella McCartney och Burberry, har satsat på kläder för de allra minsta.

Men just termen barnmode vänder sig Mini Rodini emot.

”Vi gör inte mode för barn och följer inte heller några trender, utan vi gör rejäla unisex-dagisplagg skapade utifrån hur barn leker och rör sig, och som helst ska hålla för flera barn”, säger Cassandra Rhodin.

Men lika viktigt för företaget har det varit att skapa miljövänliga plagg. Med ekocertifierad och fairtrade-märkt bomull, veganskt gummi eller återvunnen polyester tillverkas kläderna i bland annat Turkiet, Indien, Kina och Litauen.

”Det har verkligen varit en djungel att kunna göra giftfria och hållbara kläder. Spårbarheten har varit det svåraste eftersom det inte finns några globala lagar som reglerar kemikalieanvändning”, säger Cassandra Rhodin.

I dag finns Mini Rodini, via noggrant utvalda återförsäljare och egna butiker, på 35 marknader. Trots priser i det övre segmentet (cirka 400 kronor för en tröja och 1.000 kronor för en overall) ökar omsättningen stadigt. I fjol med 46 procent till 67 miljoner kronor.

När Mini Rodini nu går in i nästa fas, med en ännu kraftigare expansion samt en fortsatt breddning av sortimentet med hemtextilier som lakan och handdukar, har Christina Rolén nyligen rekryterats från Adidas som vd.

”Jag hade länge beundrat och köpt Mini Rodinis kläder, och ser en väldigt positiv utveckling för bolaget framöver”, säger hon, och Jon Sandin lägger till:

”Redan nu skulle vi kunna växa snabbare, men har valt att ta en lägre omsättning för att säkra vår kvalitet och hålla fast vid våra principer.”

Och kanske är det just det som skapar lite av den exklusiva aura som finns runt bolaget. För nästan tio år efter att bolaget startades bokstavligen vallfärdar kunderna varje gång bolaget släpper en ny kollektion.

”Folk hänger på låset när butikerna öppnar och på vår webbshop blir det sådant tryck att den ibland har gått ned. Det är helt galet”, säger Jon Sandin.

Vad beror det på tror du?
”Att vi tillhör och gör kläder som tilltalar en ny generation medvetna föräldrar som vill ha fina och enkla plagg som håller och är hållbara. Kunderna ser att vi tar barn på allvar.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies