ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ovanlig strategi säljer in nya S90

  • MINIMALIST. Alain Visser, marknads- och försäljningschef på Volvo Cars, har valt en egen väg för att lansera nya S90. Foto: Håkan Matson

I veckan öppnar bilsalongen i Frankfurt, men för första gången på åtskilliga år är Volvo inte på plats.
”Att ha en monter i Frankfurt vore att spendera miljontals euro för att visa att Audi, BMW och Mercedes är större än vi”, säger Alain Visser, marknads- och försäljningschef på Volvo Cars.

I stället har Volvo drabbats av en oavsiktlig smygpremiär av nya S90 – som modellbil.

Den ”riktiga” bilen visas på bilsalongen i Detroit i januari, medan kombiversionen V90 lanseras på salongen i Genève i början av mars.

Och medan lanseringen av XC90 har varit mycket – nästan alltför – framgångsrik inser Alain Visser att Volvo nu står inför en betydligt tuffare uppgift:

”S90 blir det slutgiltiga testet för oss och vårt varumärke. Vi är redan trovärdiga på XC-modeller, men vi har inte ännu bevisat att vi kan konkurrera med stora fyradörrarsbilar. Försäljningen av XC90 har till 40 procent inneburit att vi erövrat kunder från andra märken. För S90 handlar det om 80 procent nya kunder. Jag skulle vilja se vilken annan tillverkare som arbetar med ett sådant mål. Dessutom krymper hela segmentet.”

Alain Visser ställer den kniviga fråga han själv måste hitta ett svar på:

”Hur ska vi övertyga kunder att överge Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass för S90?”

Det stora mästarprovet ska äga rum på tyskarnas hemmamarknad, där Volvo traditionellt haft det kämpigt.

Han säger att Volvo ska satsa på tre områden: design, teknologi och service.

”Tyskarna säljer stål, vi säljer ett löfte. Vi kommer att satsa mycket på bättre service.”

Omvärlden har redan fått en aning om hur bilen kommer att se ut, via bilden på en modellbil som var till salu på e-handelssajten Alibaba.”

Alain Visser berättar historien bakom:

”Vår leverantör gjorde 2.000 bilar och en anställd stal tjugo bilar och lade ut dem på nätet, tydligen utan att förstå att det var en ännu inte lanserad modell. Men vi blev glatt överraskade av reaktionen. Vi såg rubriker som ’Audi A7-dödaren från Volvo’. Vi borde kanske ha tänkt på det där knepet själva hahaha”.

Volvo har nu köpt alla modellbilar – utom två, som fortfarande är på drift.

Under Alan Vissers ledning har Volvo Cars valt en helt egen väg för marknadsföring. Volvo har inte bara valt bort Frankfurt utan alla bilsalonger utom Detroit, Genève och Shanghai/Peking (vartannat år).

”Det är alltid en risk att inte vara där alla andra är, men vi gör en massa annat i Tyskland i stället. Vi har provkörningar, roadshows och något vi kallar ’Volvo-in-a-box’, kommer till kunderna i stället för att de måste komma till oss. Nyligen deltog vi som enda biltillverkare i en festival för gourmetmat i Düsseldorf. Och även återförsäljarna i Tyskland stöttar oss nu, trots att de var skeptiska i början.”

Han tillägger att Volvo inte gör detta av kostnadsskäl, tvärtom kostar marknadsföringen mer nu.

Alain Visser kallar bilindustrins marknadsföring extremt konservativ och pekar på att Volvo nu gör saker annorlunda:

”Vi är kontroversiella och modiga. På bilsalongen i Paris ställde vi ut en enda bil och många, även internt, tyckte innan att det var huvudlöst.”

Han pekar på traditionella metoder för marknadsföring, som Volvo nu mer eller mindre valt bort:

”Bilsalonger, annonser i tryckt press, sponsring och att satsa 80 procent av budgeten på tv-reklam. I mina ögon är stora reklamblock enbart negativa för tittarna. För andra fungerar sådant kanske bra, men inte för oss. Och är det inte minimalistiskt av oss att inte längre ha en slogan?”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies