ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 19 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Biennal bryter tystnaden

I helgen inleds Göteborgs internationella konstbiennal. Trots ekonomiska utmaningar är det åttonde gången som den arrangeras, och fokus ligger på närhet till det lokala.

Biennalen anordnades för första gången 2001 och hålls vartannat år. Det är modern konst som visas och temat i år är ”A story within a story”, en berättelse i berättelsen. Temat undersöker hur maktsystem använt glömska och tystnad som politisk strategi.

Konstnärlig ledare för året är Aukje Lepoutre Ravn.

”Vi har bland annat ett stort samarbete med stadens konstråd om en temporär paviljong som är ett konstnärligt samarbete mellan en spansk arkitekt och en svensk konstnär. Den kommer bli en plattform för bland annat samtal och diskussion. Även hela ’extended program’ är en stor höjdpunkt och så klart allt det övriga som händer under biennalen – konst, samtal, filmvisningar”, säger hon.

Finansieringen av evenemanget kommer till största del från kommunalt verksamhetsbidrag. Det har dock varit en utmaning att få ihop ekonomin de senaste åren.

”Den totala storleken på verksamhetsstödet har inte utvecklats i samma takt som biennalen. Utöver det har vi det här med mellanår och utförandeår, där stödet förstås är mindre för mellanåren. För att kunna upprätthålla kontinuitet mellan biennalerna och påbörja arbetet i mellanåret så är bidragen för små”, säger Mia Christersdotter Norman, verksamhetschef för Röda Sten Konsthall, huvudman för Göteborgs internationella konstbiennal.

Att ha ett nära samarbete med Göteborg och dess invånare är viktigt.

”Vi har en vision och önskan att utveckla våra kontakter och plattformar här i stan, med alla aktörer som är intresserade av att samarbeta. I år har vi till exempel ett samarbete med Hagabion. Sedan har vi även ett starkt samarbete med konstakademin Valand”, säger Aukje Lepoutre Ravn.

Det är viktigt för dem att så många som möjligt kan ta del av evenemanget.

”Vi vill inte producera en biennal som bara lockar oss själva och vår arena, utan det är viktigt att vara förankrade i det lokala. Den lokala konstmiljön ska vara en del av biennalen och att det finns en möjlighet att delta aktivt”, säger Aukje Lepoutre Ravn.

Tyck till