ANNONS:
Till Di.se

Studenternas idé en storaffär

  • VÄNNER. Viktor Karlsson (i mitten) är vd för Telavox, som han var med och startade som ung student. I bakgrunden kompanjonerna Alexander Wachtmeister (t v) och Gustav Olsson. Foto: Daniel Nilsson

När ett gäng gymnasiekompisar utvecklar ett lönsamt företag kan framgången skapa slitningar kring ägande och befattningar. För killarna bakom telekomföretaget Telavox i Malmö kom det som en chock.
”Nyckeln är prestigelöshet när företaget växer”, säger vd:n Viktor Karlsson.

Telavox har sitt huvudkontor i företagsklustret Media Evolution i Malmö. It-utvecklarna sitter i långa rader, kundsupporten tar rejäl plats under skärmar som visar systemstatus och kundkontakter.

Det här är ett företag som har 10.000 företagskunder, kommer att omsätta uppåt 400 miljoner kronor i år och gå med en bra vinst. Företaget har varje år sedan 2009 blivit Di Gasell, där kvalifikationskravet är organisk tillväxt under lönsamhet minst tre år i rad.

Verksamheten handlar om ip-telefoni och mjukvarubaserade företagsväxlar. Även mobiltelefoni via Telias nät har tillkommit för att kunderna ska få kompletta telefonilösningar.

Men det började som en idé i ett par synnerligen driftiga ungdomars huvuden för 13 år sedan.

”Det var jag och Fredrik Hedberg, som dock lämnade oss efter något år. Han gjorde lumpen på FRA, Försvarets radioanstalt, och jobbade där med en mjukvarubaserad telefonväxel som hette Asterisk. På den tiden var telefonväxlar dyra och något som framför allt storföretag hade råd med. Vi var teknikintresserade och tyckte att vi borde kunna göra samma grej och rikta oss till mindre företag”, säger Viktor Karlsson.

”Vi var studenter från Lund. Vi tänkte plugga, men vi gav oss på en massa affärsprojekt också. För min del blev det ett par kurser på universitetet, sedan tog det här över”, säger Viktor Karlsson.

Han kom i kontakt med Marie-Ann Wachtmeister. Hon var då managementkonsult med många år på McKinsey i bagaget och kom att bli djupt involverad i killarnas affärsprojekt och stod i början för en tredjedel av startkapital och aktier.

”Hon gav oss en MBA-kurs i raketfart, och hon höll ordning på oss, väckte oss när vi försov oss och körde runt och hämtade oss en och en till möten”, fortsätter Viktor Karlsson.

Ganska snart anslöt Viktors kompisar, bröderna Filip och Gustav Olsson samt Alexander Wachtmeister. De fyra äger i dag större delen av företaget.

De hittade sina första kunder bland kommuner som under 00-talets första hälft fick EU-bidrag för att bygga stadsnät, en infrastruktur som var som klippt och skuren för killarnas ip-telefoni.

”2003 var de stora teleoperatörerna inte intresserade av ip-telefoni. De fokuserade på mobilt och ville skydda sin befintliga affär. Så under en period var vi ganska ensamma med vårt erbjudande. Borlänge Energi blev vår första större kund”, berättar Viktor Karlsson.

Borlänge Energis internetdel köptes 2005 av internetbolaget Bahnhof som även ville köpa Telavox. De då 22–23 år gamla kompisarna hade fått sitt första bud på sitt företag.

”Samtidigt var det här en tung period. Vi hade kört i tre år, umgåtts intensivt 15 timmar om dygnet och var och en av oss började fundera på om det var det här vi ville göra.”

Men någon försäljning blev det inte, företaget växte vidare och började gå med vinst. Killarna köpte vartefter ut Marie-Ann Wachtmeister och en ledningsgrupp bildades, och plötsligt stod det klart att det gäng som dittills hade tagit alla beslut gemensamt var uppdelad i några som bestämde mer än andra.

”Det var jobbigt för vissa att upptäcka att de inte var inbjudna till vissa möten. Det blev slitningar i gruppen”, säger Viktor Karlsson.

”När någon i gruppen börjar hålla sig för sig själv ska man bli uppmärksam. Vi har alltid varit prestigelösa inför varandra, det har varit avgörande. Vi har haft många och långa diskussioner där vi kommit fram till att var och en trivs bäst när han gör det han är bäst på, det kan vara tekniken eller ekonomin. Det är en process att inse att företaget blivit så stort att alla inte kan göra allt. Men det är utrett nu.”

”Och ingen av oss gör det här för pengarnas skull i första hand. Aktiefördelningen var mer ett problem innan vi började tjäna pengar. Vi gav varandra aktier istället för lön i början. Då kunde man tycka att 5 procent i bolaget var för lite för allt arbete man lagt ned. Nu när alla har tjänat en hacka på utdelning är det inte en källa till konflikt längre.”

Telavox har dock tagit in en extern styrelseordförande som med lite auktoritet har kunnat ge sina synpunkter på arbetet. Det har även hjälpt till att få var och en av grundarna att acceptera sina roller.

Ordförande blev Peter Ahldin, grundare av aktiefirman Remium och riskkapitalbolaget Arctic Ventures som gjort både flip- och flopinvesteringar som Icon Medialab, Letsbuyit och Tradedoubler.

”Peter har fått köpa 10 procent i bolaget och är vår enda externa ägare i dag. Men att vi har kunnat lyfta frågor till honom har varit mycket värt.”

Telavox har i dag runt 15 säljkontor i Sverige och Danmark. Nästa år väntar en expansion till Norge.

”2009 hade vi en säljare, nu har vi uppåt 70. Det har varit en stor resa för ett gäng tekniknördar”, säger Viktor Karlsson.

Han beskriver en marknad där priserna faller på befintliga produkter. De företag som vill bevara sin prisbild måste hela tiden ta fram nya och bättre innovationer.

”Vi konkurrerar inte med pris utan med vår teknik och användarvänlighet. Allteftersom branschen mognar räcker det inte att vara nischspelare, vi måste ha en komplett kommunikationslösning. Vi investerar mycket i utveckling i år, det kommer att minska lönsamheten tillfälligt.”

Att Telavox inte konkurrerar med pris är dock inte helt sant. Den senaste marknadsföringen går ut på att bolaget slopar sina roamingavgifter för kunder som ringer från utlandet, trots att företaget självt betalar roamingavgift till Telia.

”Vi går någon miljon back per månad på det, men vi gillar inte att kunden inte ska våga använda mobilen utomlands. Det är mer ett ställningstagande”, säger Viktor Karlsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies