ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kaféjättarna fikar efter tillväxt

  • LEDER VÄGEN. Kaféer är det starkast växande segmentet i den inhemska restaurangbranschen. I frontlinjen för utvecklingen ligger de större kedjorna – både Wayne’s Coffee och Espresso House ser fram emot vidare expansion i Sverige. Foto: Oskar Omne

Den svenska kafémarknaden ökar kraftigt och de stora kedjorna fortsätter att växa snabbt.
”Vi ska fördubblas i Sverige på fem år”, säger Mats Hörnell, Sverigechef för Wayne’s Coffee som har 88 kaféer i Sverige.

De senaste fem åren har kaféerna växt starkast av alla segment inom den svenska restaurangbranschen, och den omsätter i dag 6–7 miljarder kronor.

”Men det har startat från en låg nivå och kaféer utgör bara 6–7 procent av den svenska restaurangbranschen”, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomi på bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita.

Förklaringen till den kraftiga tillväxten är, enligt honom, att kafékedjor har etablerats och att kaféerna har nischat sig på olika sätt.

”De har utvecklats från traditionella konditorier till att ha blivit mer som vardagsrum och kontor.”

Störst på den svenska marknaden är Espresso House, med en omsättning på 840 miljoner kronor i Sverige, 178 kaféer och 1 700 anställda.

Kedjan har startat omkring 20 nya kaféer per år de senaste fyra åren, och öppnar 25–30 kaféer i Sverige i år.

”Vi ser positivt på marknaden och räknar med att behålla en liknande expansionstakt de närmaste fyra fem åren, men kanske inte lika hög som i år”, säger John Nylén, vd för Espresso House i Sverige.

”Vi investerar mycket eftersom vi växer så kraftigt, men successivt börjar vi bli lönsamma.”

Espresso House äger och driver alla sina kaféer själva.

Hos konkurrenten Wayne’s Coffee dominerar däremot franchise.

”Där skiljer vi oss från flera konkurrenter. Vi har cirka 10 procent i egen drift. Resten är franchise”, säger Mats Hörnell, chef på Wayne’s Coffee i Sverige och Norge.

I dag har Wayne’s Coffee 88 kaféer i Sverige.

”Vi har en stor förväntan på att växa kraftigt i framtiden. Vi ska fördubbla antalet enheter i Sverige på fem år”, säger Mats Hörnell.

Tillväxten ska framför allt ske i västra och södra Sverige.

”Det finns mycket kvar att göra. Det är en lite ostrukturerad marknad. Det finns cirka 3 000 kaféer i Sverige och av dem är ungefär 350 kedjeanknutna, men de allra flesta är enskilda kaféer.”

”Vi tycker att trenden är att det är kedjorna som tar marknadsandelar. Våra gäster gillar kända varumärken där man känner igen sig och får en jämn, hög nivå på gästupplevelsen.”

Han får medhåll av John Nylén på Espresso House.

”Kedjorna har kanske 10–15 procent av kafémarknaden. Den stora majoriteten är lokala kaféer och konditorier, men den andelen håller på att minska.”

Wayne’s Coffee omsätter 335 Mkr i Sverige.

”Och det ser bra ut när det gäller lönsamheten, vi har bra marginaler, vi är nöjda”, säger Mats Hörnell.

Hur är det med konkurrensen på marknaden?

”På en marknad som har gått bra månad efter månad och till och med år efter år är det klart att det kommer in andra aktörer. Vi har funnits i över 20 år och det finns ett väldigt stort intresse för att bli franchisetagare hos oss. Vi har goda förhoppningar om framtiden”, säger Mats Hörnell.

Den amerikanska kaféjätten Starbucks gick in i Sverige 2010, och har sedan två och ett halvt år samarbetat med norska Umoe Restaurant Group om expansionen i Skandinavien.

I slutet av förra året lade Starbucks i en högre växel: En flaggskeppsbutik vid Stureplan i Stockholm markerade starten på expansionen i Sverige.

Starbucks har i dag tio kaféer i Sverige och ytterligare tre är på gång.

Kafékedjan har tecknat avtal med Ica om att öppna kaféer i anslutning till matbutiker. Tre stycken ska öppnas under året och därefter ska verksamheten utvärderas.

Om resultatet blir bra kommer expansionen att fortsätta, enligt Ica.

Även Wayne’s Coffee har samarbete med en Icabutik i Stockholm. Kaféet är placerat inne i butiken.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies