ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M prisar hållbara idéer

  • NYA TAG. Karl-Johan Persson, vd för H&M och styrelseledamot i H&M conscious foundation, står bakom priset Global change award, som ska delas ut en gång om året med en prispott på 1 miljon euro. Foto: Evelina Carborn

Med nära 10 miljoner kronor i potten lanserar H&M conscious foundation ett nytt hållbarhetspris för att bryta slit- och slängmentaliteten inom mode.
Samtidigt donerar H&M-familjen Persson ytterligare 200 Mkr till stiftelsen.

Det är dags att sluta modets kretslopp och bryta slit- och slängkulturen. Med det som utgångspunkt lanserar i dag stiftelsen H&M conscious foundation tävlingen Global change award, där man ska kora de bästa idéerna för hur kläder kan designas och produceras på ett bättre sätt för att minska modebranschens påverkan på miljön.

”Förhoppningen är att få fram en ny Elon Musk inom slutna kretslopp, som kan skapa ordentlig förändring i modeindustrin”, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M och styrelseledamot i H&M conscious foundation.

Tävlingen ska arrangeras årligen och varje gång utse fem vinnare som tillsammans med högskolan KTH:s och it-konsultbolaget Accentures hjälp ska kunna förverkliga sina idéer under ett års tid.

I prispotten finns 1 miljon euro, motsvarande cirka 9,5 miljoner kronor som tas från stiftelsen som helt finansieras av H&M-familjen Persson. Sedan stiftelsen startades 2013 har 700 miljoner kronor donerats. I samband med tävlingen doneras ytterligare 200 miljoner för att bättre nå stiftelsens mål att på lång sikt driva positiv förändring.

”Tanken bakom tävlingen är att hitta idéer som gör skillnad eftersom vi inte kan fortsätta leva som vi gör i världen utan att det får konsekvenser. Men vi tror inte att lösningen är att konsumera mindre, vilket skulle få tråkiga effekter på ekonomin, utan att genom innovation hitta en modell där vi kan fortsätta växa inom planetens gränser”, säger Karl-Johan Persson.

H&M är en av världens största inköpare av ekologisk bomull och har redan flera miljösatsningar, bland dem insamling av kläder i butik. Varför engagerar du dig i detta?
”Jag bryr mig mer om hur H&M ser ut om 40–50 år, än nästa kvartalsvinst, och då är de här frågorna avgörande. För jag tror att om man är ett företag som tar ansvar för miljö och människor leder det på lång sikt till högre vinster.”

För att få fram de bästa idéerna tar H&M conscious foundation hjälp av en namnkunnig jury där bland andra miljöprofessorn Johan Rockström, som i juli gjorde ett mycket uppmärksammat sommarprat i P1, ingår.

”Modeindustrin är en av de mest globaliserade och exportbundna branscherna, samtidigt som man är enormt beroende av natur- och socialkapital från olika delar av världen. Därför är det miljömässigt intressant och beaktansvärt att H&M conscious foundation tar det här initiativet. Det är ett hoppfullt bevis på att vi är inne i ett skifte där företag och politiker börjar förstå att det snart inte är de som sabbar miljön som tjänar pengar, utan de som förvaltar den”, säger Johan Rockström, Chef för Stockholm resilience centre och professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet.

Enligt honom finns det två akuta miljöfrågor som måste lösas de närmaste fem till tio åren för att undvika att den globala uppvärmningen överstiger två grader. Den ena är att fasa ut alla fossila bränslen, den andra är att få stopp på förlusterna av biologisk mångfald, det vill säga olika djurarter.

”Därför hoppas jag få se idéer som rör hållbar odling av fibrer för framställning av textilier som sedan blir kläder, samt projekt där man testar nya affärsmodeller för att stänga klädernas livscykel genom återanvändning eller liknande.”

 

FAKTA: GLOBAL CHANGE AWARD

 

  • Priset syftar till att få fram de bästa innovationerna för att sluta kretsloppet i modebranschen.
  • Fem vinnare presenteras i februari.
  • I potten finns 1 miljon euro, alltså nära 10 miljoner kronor, som vinnarna får dela på. Varje vinnare är garanterad cirka 1 miljon kronor.

 

Vinnarna utses av en jury bestående av:

  • Michael Braungart, akademisk ordförande för Cradle to cradle fon innovation and quality vid Erasmus universitetet i Rotterdam.
  • Rebecca Earley, professor i hållbara textilier och modedesign på University of the arts London och chef för universitetets forskningscentrum Textile futures research centre.
  • Ma Jun, kinesisk miljöaktivist, författare miljökonsult, journalist och chef för organisationen Institute for public & environmental affairs i Kina.
  • Eva Kruse, vd för Danish fashion institute och Copenhagen fashion week.
  • Johan Rockström, chef för Stockholm resilience centre och professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet.
  • Ellis Rubinstein, vd för the New York academy of sciences.
  • Franca Sozzani, chefredaktör för Vogue Italia.
  • Amber Valletta, modell, skådespelerska och entreprenör.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer