ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Vind i seglen för rederiet

  • HAR MEDVIND. ”Den stigande kursen har återspeglat den väldigt positiva utvecklingen för marknaden och bolaget”, säger Concordias koncernchef Kim Ullman. Foto: Magnus Gotander

Oljeprisraset är raketbränsle för fraktmarknaden och börsrederiet Concordia Maritime seglar in större vinster än på sju år.
Flera analytiker ser köpläge och vd:n Kim Ullman tankar aktier.

I går, fredag, flaggade Concordias koncernchef för att han köpt ytterligare 5 000 aktier och ökat innehavet till 20.000 aktier.

”Jag ser ett bra köpläge. Även om kursen har stigit kraftigt i år, så är vi lågt värderade. Substansrabatten är stor och marknadsutsikterna goda under flera år”, säger Kim Ullman, och tillägger att bolaget också är inne i en tillväxtperiod där flottan expanderas med flera nya egna och inhyrda fartyg.

Vilken potential ser du i aktien?
”Det är viktigt att påminna om att vi verkar på en väldigt volatil marknad. Men på lite sikt borde Concordia absolut kunna värderas i nivå med det egna kapitalet”, säger Kim Ullman, och understryker att han inte ger någon prognos om kursutvecklingen.

Om bolaget lyckas radera ut substansrabatten väntar ett stort kurslyft. Med ett eget kapital per aktie på 35 kronor, innebär det en ökning på cirka 85 procent från dagens kurs.

Trots att Concordiaaktien har backat den senaste tiden, så har det redan varit ett bra år. Kursen har stigit med cirka 45 procent. Det är ljuv musik inte minst för huvudägaren, Stenasfären, liksom övriga ägare som tvingats genomleva en historisk svacka.

”Vi har sett en del vinsthemtagningar och de senaste dagarna har vi dragits med i det sura börsklimatet. Men annars har den stigande kursen återspeglat den väldigt positiva utvecklingen för marknaden och bolaget”, säger Kim Ullman.

Resultatet efter skatt under första halvåret blev 72,2 miljoner kronor, 38 procent högre än motsvarande period i fjol. Och hela åtta gånger mer än nettovinsten på blygsamma 8,7 Mkr som Concordia mäktade med under helåret 2014.

”Det första halvåret är faktiskt det bästa sedan första halvan av 2008, alltså innan den globala finanskrisen bröt ut. För tanksjöfarten har det varit historiskt svaga marknader i en rad år, men nu tror vi att den extremt tuffa perioden är över”, säger Kim Ullman.

Intäkterna uppgick till 383 Mkr under årets sex första månader, en ökning med 27 procent från samma period i fjol. Att både omsättning och vinster växer beror i huvudsak på avsevärt bättre priser på tankmarknaden.

”Vi hyr ut huvuddelen av flottan på spotmarknaden så vi har kunnat dra full nytta av förbättringen i fraktpriserna. Intjäningen per dag har nästan fördubblats”, säger Kim Ullman.

Vad ligger bakom den starka marknaden?
”Det kraftiga oljeprisfallet bidrar till att öka efterfrågan på olja, och därmed på oljefrakter.”

Men det är också strukturella faktorer som bidrar till att fraktbehovet ökar.

”Många raffinaderier i exempelvis Europa och Australien har stängt, medan nya byggs i Mellanöstern, Kina och Indien. Det gör att sträckan som oljeprodukterna behöver fraktas ökar och det bidrar till att det överskott på fartyg som länge pressat marknaden absorberas”, säger Kim Ullman.

Concordia har länge fört en undanskymd tillvaro på börsen, men efter att flera analyshus har fått upp ögonen och satt köprekommendationer har också dagshandeln med aktien fördubblats de senaste månaderna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer