En av fem svenskar får fel tjänstepension inbetald varje månad visar analyser gjorda av IDUR på fler än 300 000 tjänstemän i Sverige. Som arbetstagare kan det innebära förlorade pengar helt i onödan samtidigt som det är ett avtalsbrott av arbetsgivaren att inte betala in korrekt belopp. Tjänstepensionen är ofta en vital del för den framtida privatekonomin och bör därför betraktas som uppskjuten lön.
– De allra flesta har i sitt anställningsavtal en överenskommelse med sin arbetsgivare om pension men olyckligtvis är det extremt få med insyn och kunskap huruvida löftet om pension efterlevs. Problemet är att också arbetsgivaren har svårt att kontrollera om avsättningarna de gör är korrekta, säger IDURs Key Account Manager och försäljningschef Peter Lundgren.
En oberoende part åt arbetsgivaren
Sedan 2002 har IDUR fungerat som en oberoende part åt arbetsgivare inom tjänstepensioner men kunskapen och erfarenheten innanför området sträcker sig i över fyra decennier. Aktörer med mellan 100 - 13 000 anställda använder sig idag av IDURs tjänster och totalt administrerar företaget cirka 80 000 personer per månad. IDUR har specialiserat sig på att hjälpa företag med att säkerställa att de följer de ingångna pensionsavtalen.
Exempel på företag som använder IDURs administrationstjänst är AstraZeneca, SAS och Securitas Sverige AB.
– Arbetsgivaren har ett anställningsavtal med de anställda som de vill följa. Besparingarna som görs om de rättar till avvikelserna i pensionsavsättningarna innebär att vår tjänst ofta är självfinansierad. Samtidigt vet de anställda att de alltid får korrekt avsättning till sin tjänstepension, säger Peter Lundgren.
Tjänstepensionsanalys och administration
IDUR erbjuder idag två olika typer av tjänster för att säkerställa att korrekt avsättning till tjänstepension görs och över 100 företag har idag använt sig av de olika tjänsterna. Det första steget är ofta en genomlysning av arbetsgivarens lönesystem och anställda.
– Vi går in i lönesystemet och tittar noggrant på lönearterna för att säkerställa att de ligger rätt kodade så att de lönearter som faktiskt är pensionsgrundande också är kodade så. Därefter säkerställer vi att de pensionsgrundande lönearterna ackumuleras som de ska för att generera en korrekt pensionsgrundande lön samtidigt som IDUR även kontrollerar status på varje individ så att allt blir korrekt inrapporterat.
Utöver det har flera företag hoppat på IDURs administrationstjänst av löpande karaktär. Där hjälper IDUR företag att administrera deras tjänstepensioner och rapportera pensionsavsättningar.
– Vi administrerar hela tjänstepensionen och ser till att allt går rätt till. I samband med lönekörningen skickar arbetsgivaren en fil till IDUR med information om de anställda. Därefter ansvarar IDUR för att samtliga uppgifter och händelser som påverkar de anställdas tjänstepensioner rapporteras korrekt, avslutar Peter Lundgren.
Fakta
IDUR är arbetsgivarens oberoende part inom tjänstepensioner.
IDUR grundades 2002 och ägs sedan 2016 av Azets som verkar inom BPO, dvs outsourcing av administrativa tjänster. Vår kunskap och erfarenhet inom tjänstepensioner sträcker sig över fyra decennier.