ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hamburgare på hjärnan

  • JAKTEN PÅ PERFEKTION. Bröderna Bergfors äter minst en hamburgare om dagen på olika restauranger, skriver ner betyg och kommenterar. ”Det är nästan lite sjukligt”, säger Richard Bergfors. Foto: Jesper Frisk

Snälla vinnarskallar med entreprenörskap i blodet. Så kan man beskriva bröderna Richard och Christoffer Bergfors.

Di Weekend har träffat Max-arvingarna för att prata syskonskap, köttkonsumtion och planen som ska utmana jänkarna på den globala snabbmatsarenan.

”Stoppa bilen!”

Richard Bergfors sitter i taxin och har bråttom till flyget hem från Polen när han får syn på en av snabbmatskedjan Mr Hamburgers restauranger genom fönsterrutan.

”Jag hade hört mycket om Mr Hamburger men inte sett någon restaurang förrän då, så jag var bara tvungen att stanna. Jag köpte fyra hamburgare men tyvärr var de riktigt dåliga, de sämsta på länge”, säger Richard Bergfors.

Att både han och hans bror Christoffer Bergfors är intresserade av att testa olika hamburgerkedjor är inte oväntat. Som vd respektive vice vd för familjeföretaget Max hamburgerrestauranger ingår det i deras jobb att ha koll på sina konkurrenter.

Men det tar inte stopp där. När ordet hamburgare kommer på tal tänds en gnista i deras ögon som vittnar om någonting mer. Deras relation till den klassiska snabbmatsrätten visar sig vara alldeles för komplicerad för att kallas för ett jobbintresse. Passion är ett bättre ord för att beskriva förhållandet, eller kanske besatthet?

Inte nog med att de äter minst en hamburgare om dagen, ofta flera stycken, och har gjort det så länge de kan minnas. De har även en gemensam databas med tusentals restauranger över hela världen som har hamburgare på menyn och som de har ­besökt eller ska besöka. Där skriver de ­betyg, recensioner och kommentarer om allt från brödets sprödhet till köttets saftighet och senapens sötma.

”Ja, det är nästan lite sjukligt”, säger Richard Bergfors.

Hans två år yngre bror Christoffer Bergfors, vice vd på Max, fyller i att det ingående intresset kan jämföras med det hos frimärkessamlare. Finns det en hamburgare i sikte måste den inspekteras och ätas. Så även om planen från början har varit att gå ut på en fin restaurang för att äta skaldjur och dricka vitt vin.

”Det slutar ändå med att vi sitter där med var sin hamburgertallrik, förutsatt att det finns på menyn”, säger han.

Snabbmat sedan 1968

Hamburgarnörderiet har sin förklaring. Redan 1968 startade deras föräldrar Curt Bergfors och Britta Fredriksson (då ­Andersson) sin första hamburgerrestaurang i hemstaden Gällivare, X-grillen. Och det dröjde inte länge förrän de expanderade med flera restauranger.

Senare, under 1970- 1980- och 1990-­talet, fortsatte familjen att expandera inom ­andra branscher. De drev hotell och nattklubbar, bensinmackar, solarium och ­videobutiker. På så sätt har Richard och Christoffer Bergfors inte bara fått ett intresse för mat sedan barnsben, utan också för entreprenörskap.

”Vi har jobbat sedan tioårsåldern med allt från att dela ut reklamblad till att måla staket. All ledig tid lade vi på jobb. Inte för att vi var tvungna utan för att vi tyckte att det var kul att tjäna egna pengar. Och vi ­lärde oss saker hela tiden”, säger Christoffer Bergfors.

"Stämplade aldrig ut"

En av de saker som de tidigt fick lära sig var att det inte fanns någon gräns mellan jobb, fritid och familj.

”Företaget var ett tredje barn i familjen. Vi är praktiskt taget uppvuxna på våra ­hotell och på helgerna tog mamma och pappa med oss till restaurangerna. Man stämplade aldrig ut och så är det fortfarande”, ­säger Richard Bergfors.

Det var först i slutet av 1990-talet som ­familjen Bergfors tog beslutet att avveckla sina andra verksamheter och lägga allt fokus på hamburgarrestaurangerna, Max.

Ett smart drag, om man tittar på före­tagets utveckling sedan dess. I dag har kedjan totalt 3 500 anställda och en omsättning på cirka 2,2 miljarder. Men någon vilja att prata om framgångarna har Curt Bergfors och Britta Fredriksson aldrig haft. Före­taget har vuxit i det tysta.

”De gjorde ett val och ville inte vara ­publika personer. Det var lite som Wallenbergs citat, de ville verka utan att synas. Den strategin kanske funkade då, men det är svårare i dag”, säger Richard Bergfors.

Själv har han gjort ett annat val och ­beslutat sig för att vara en offentlig person, vilket inte har varit helt okomplicerat. Det stormade rejält kring honom inför valet 2014 när han i ett internt mejl till sin ­anställda varnade för konsekvenserna om oppositionens förslag om höjd restaurangmoms och höjda arbetsgivaravgifter för unga skulle genomföras. Ett budskap som snabbt nådde medierna.

”Det var jobbigt att bli missförstådd som jag blev i det fallet. Min mening var inte att påverka våra medarbetare politiskt. Men när ett drev går på det där sättet är det svårt att få någonting sagt som strider mot den bild som redan har målats upp och som medierna har bestämt sig för att ge. Det var en viktig lärdom och jag har blivit mer försiktig ­efter det och kommer att väga mina ord ännu mer. Precis allt man gör kan spridas blixtsnabbt i  dag, på gott och ont”, säger han.

Att vara en offentlig person och företrädare för familjeföretaget är ändå någonting som både han och Christoffer Bergfors verkar trivas med, även om det var långt ifrån självklart att bröderna en dag skulle ta över ledningen.

”Det var absolut inte självklart. Våra föräldrar var noga med att vi skulle göra vad vi ville i livet”, säger Christoffer Bergfors.

Övergav nattklubben

Under en lång period var de mer eller mindre bortkopplade från Max. Richard Bergfors bestämde sig för att utbilda sig till ­civilekonom och Christoffer Bergfors läste diverse olika utbildningar. Och under en period flyttade båda till Mallorca för att starta en nattklubb tillsammans. Men vad som var tänkt att bli ett projekt under några säsonger blev en kort visit. Intresset och engagemanget för familjeföretaget tog över, så de bestämde sig för att flytta hem och fortsätta sina karriärer inom Max.

Efter ett antal år på olika positioner är Richard och Christoffer Bergfors sedan 2002 vd respektive vice vd på Max. På de 14 år som har gått sedan dess har kedjan sjudubblat sin omsättning.

”Vi kunde inte tro att vi skulle öka i omsättning så mycket. Vi vill inte bli störst, där­emot vill vi bli bäst”, säger Christoffer Bergfors.

Richard Bergfors fyller i.

”Eftersom vi inte är ett börsbolag utan har ägandet inom familjen kan vi jobba mycket mer med hjärtat och göra det som känns bra. Och vi ska ta bolaget framåt men vi ska göra det på rätt sätt”, säger han.

Det låter en aning präktigt och helylle när de berättar att de vill vara ett snällt ­företag och en schyst arbetsgivare. Samtidigt har Max hamburgarrestauranger en del att vara stolta över. Bland annat har de valt att klimatmärka alla rätter på menyn, vilket innebär att det framgår hur stora koldioxidutsläpp samtliga produkter genererar. De valde samtidigt att införa vindkraftsel på alla restauranger och har som mål att bli helt klimatneutrala. Under tiden kompenserar de för samtliga utsläpp.

”Vi är den enda kedjan i världen som har klimatmärkt alla produkter, på det sättet försöker vi pusha för klimatsmarta alternativ, som kyckling, vegetariskt och fisk. Och vi kompenserar för all vår påverkan på miljön, ända tillbaka till bonden. Köttkonsumtionen är ett globalt problem och vi bryr oss om djurens uppväxt. Därför försöker vi att hitta bra vägar. Vi har till exempel endast svenskt kött trots att det är dyrare, men vi tror på att det är bättre”, säger Richard Bergfors.

De satsar även på mer hälsosamma ­alternativ och mer vegetariskt.

”Vi jobbar mycket med produktutveckling och var tidiga med vegetariska hamburgare”, säger Christoffer Bergfors och ­berättar att de själva också äter alltmer ­vegetariskt.

”Av tio gånger äter jag i alla fall två, tre vegetariska hamburgare. Nu har jag faktiskt ätit det två dagar i rad, den är magiskt god”, säger Christoffer Bergfors.

Mångårigt samarbete med Samhall

Sedan många år har Max även fått uppmärksamhet för att de anställer personer med funktionsnedsättningar, bland annat genom ett samarbete med Samhall.

Engagemanget för mångfald bland medarbetarna har, enligt bröderna, ingenting att göra med att deras far, Curt Bergfors, blev rullstolsburen efter en dykolycka 1986. Det har funnits i företagets värderingar långt innan dess.

”Vi har cirka 200 anställda med olika ­arbetshandikapp, och dessutom städar Samhall våra restauranger på entreprenad”, ­säger Richard Bergfors.

Bröderna har förstås andra visioner än att vara ett schyst företag. De ska växa och fortsätta sin internationella resa. I dag har de 102 restauranger i Sverige, fyra i Norge och en i Danmark.

”I Norge är vi relativt etablerade. I Danmark har vi varit en kortare tid men det går bra och det finns stor potential där”, säger Richard Bergfors.

Max har även, genom franchise, sju restauranger i arabemiraten Dubai och Abu Dhabi. Men där har etableringen inte varit lika framgångsrik.

”Det blev ett större hopp kan man säga och Dubai är kanske världens hårdaste marknad. Alla världens aktörer finns där, alla som inte finns i Europa också. Så det är tufft, men vi har lärt oss otroligt mycket”, säger Richard Bergfors.

Varför valde ni att etablera er i Dubai av alla ställen?

”Ja det kan man undra. I det här fallet var det så att vår franchisetagare ville starta just där, det är som ett skyltfönster mot världen. Samtidigt är det svårt att växa där, men vi vill och kan absolut bli stora i Mellan­östern. Det finns många intressanta marknader där, även om det är politiskt oroligt på många ställen. Men i längden är det en intressant region med en ung, växande ­befolkning som gillar snabbmat”, säger Richard Bergfors.

Polen på expansionskartan

Bröderna har även planer på att fortsätta expandera i norra Europa, bland annat till Polen.

”Man underskattar ofta att arbetet tar tid, även i Norge har det tagit tid. Men vi hoppas och tror att Max är ett tillräckligt bra koncept för att fungera internationellt och kunna utmana de amerikanska kedjorna, fast på ett schyst sätt. Om tio år har vi lyckats slå internationellt på ett antal marknader utanför Sverige och är en rejäl utmanare till de andra stora kedjorna. Jag är över­tygad om att det kommer att gå”, fortsätter Richard Bergfors och tittar på sin bror.

När de sitter bredvid varandra och samtalar är de slående lika. Inte nog med att det endast skiljer två år mellan dem, att de har hängt ihop hela livet, har samma ­intressen och, ja, samma frisyr. De bor också på samma gata och har gemensamma vänner och förklarar att de tänker väldigt lika.

”Vi har varit tighta hela tiden och känner varandra utan och innan. Det är en trygghet när man driver ett företag ihop”, säger Richard Bergfors.

Christoffer Bergfors tillägger att det finns många skillnader mellan dem också.

”Jag är extremt social till skillnad från Richard, som är mer lugn och eftertänksam. Han har väl tagit storasyskonrollen lite mer. Vi har delat upp arbetet utifrån det också. Richard jobbat med strategi och utlandsexpansion medan jag jobbar med hela Sverige; marknad, etablering, driften, människorna och produkterna”, säger han.

Och apropå produkterna – ryktet säger att er pappa fortfarande är involverad på detaljnivå när det gäller menyn och utvecklingen av era rätter. Stämmer det?

”Ja, det stämmer. Han är arbetande styrelseordförande och är fortfarande huvudägare. Men han är också med i bland annat produktutvecklingen som ligger honom varmt om hjärtat. Vi är en liten grupp som jobbar med produkterna och där är han med, tillsammans med Max förste anställde, vår chefskock och en flerfaldig världsmästare i senap. På de mötena diskuterar vi allt från saltnivån till förpackningarna vi ska ha i nästa kampanj”, säger Christoffer Bergfors.

Föräldrarna Curt Bergfors och Britta Fredriksson är separerade sedan många år men båda är fortfarande lika aktiva i bolaget. Curt Bergfors har även fått två barn till, ­varav den äldsta, Wilhelm, också har börjat jobba i företaget.

Hur är relationen till era andra syskon?

”Vår lillasyster är bara ett år så henne känner vi inte så bra ännu. Men vi ses ju alla tillsammans på familjemiddagar. ­Wilhelm har vi en bra syskonrelation med, vi brukar ses och spela innebandy och så. Och han har börjat jobba en del på Max på somrarna och loven. Han har många år kvar i skolan men om han vill jobba inom Max i framtiden är han självfallet lika välkommen som vi var”, säger Richard Bergfors.

Så Max kommer att ägas och drivas av familjen Bergfors även i kommande generationer?

”Jag kommer att fortsätta så länge det känns roligt. Men om det inte längre ger mig någonting får någon annan ta över. Vi kommer att vilja hålla det som ett familjeföretag och vara ägare. Man kan äga utan att driva operativt”, säger Richard Bergfors.

”Ja, så länge man har engagemanget och gör det man brinner för mest är det värt det” säger Christoffer Bergfors.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies