1515
Annons

Iran sätter press på oljepriset

Iran gör redan avtryck på oljemarknaden. En färsk rapport från Opec visar på den högsta produktionen på åratal, efter att landet tillåtits att pumpa mera. Devalveringen i Kina tynger oljepriset ytterligare.

PUMPAR MER. Iran, med president Hassan Rouhani.
PUMPAR MER. Iran, med president Hassan Rouhani.Foto:Bebeto Matthews

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från EricssonAnnons

"Hållbar industri kräver digital revolution”

Svensk industri står för en tredjedel av landets totala utsläpp av växthusgaser. Trots lovande satsningar på grönt stål och batterifabriker längs Norrlands kust krävs ytterligare stora steg för att Sverige ska nå klimatmålen. En avgörande faktor för att det ska vara möjligt stavas enligt Ericssons hållbarhetschef Mats Pellbäck Scharp ”digital revolution”, men då krävs det satsningar på forskning, utbildning och digital infrastruktur.

Den pågående digitaliseringen innebär att industriella verksamheter, allt från tillverkning och lagerhållning till transporter, kopplas upp mot 5G-nätverket. På så sätt kommer företagen att kunna använda stora mängder data för att spara el, minska driftsstopp, automatisera, skapa nya innovationer och överlag fatta bättre beslut. 

– Den digitala revolutionen är helt avgörande för att vi ska kunna snabba på den gröna omställningen av industrin, inte minst när det kommer till att effektivisera nyttjande av material, energi och transporter. Med Sveriges starka historia som ingenjörsland har vi möjlighet att gå i täten, ställa om vår egen industri och exportera lösningar till resten av världen, säger Mats Pellbäck Scharp. 

Digitalisering kan öka lönsamheten

Mats lyfter Ericssons egen fabrik i Lewisville i USA som ett bra exempel på hur digitalisering kan öka lönsamheten samtidigt som klimat- och miljöpåverkan minskar. Jämfört med en likadan verksamhet

utan den nya tekniken, har Ericssons fabrik 120 procent högre produktion per anställd, 24 procent lägre energiförbrukning och 75 procent lägre vattenanvändning jämfört med andra likaratade fabriker.

Vid Bolidens verksamhet i Aitikgruvan kan man också se prov på digitaliseringen som möjliggörare. Genom ett gemensamt projekt med Ericsson har Boliden automatiserat borrning och sprängning i gruvan, vilket innebär minskade kostnader med över 25 miljoner kronor per år. Nästa steg i projektet är självkörande eller fjärrstyrda lastbilar som har möjlighet att köra mycket mer effektivt, med jämnare fart och färre inbromsningar. På det sättet skulle Boliden kunna minska den årliga bränsleförbrukningen vid gruvan med tio procent och minska de årliga utsläppen med ungefär 9 400 ton koldioxid, förklarar Mats. 

Kräver nationella satsningar

Men det krävs nationella satsningar för att Sverige som land ska kunna ligga i framkant och hänga med i den digitala industrirevolutionen, det menar Mats Pellbäck Scharp. Just nu genomför länder som Sydkorea, Tyskland, Finland och USA kraftfulla satsningar för att digitalisera industrin. 

– Andra länder har skaffat sig ett försprång både när det gäller utrullningen av 5G och spetskompetens inom nyckelteknologier. Därför behöver vi satsningar på ett naturvetenskapligt kompetenslyft i grundskolan, satsningar på forskning och innovation inom området, men vi behöver också se till att få 5G-nätverken på plats. Genom digitalisering ger vi oss själva förutsättningarna för världens första gröna industri, avslutar Mats.

Om Ericssons:

• Nettoomsättning 2021: 232,3 miljarder kronor

• Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York.

• Antal anställda: 101 000 globalt, varav 14000 i Sverige

• FoU anställda 27 739, varav ca 10 500 i Sverige

• Antal beviljade patent: 60 000+ och 100+ undertecknade licensavtal 

 

Läs mer på www.ericsson.com  

 

Mer från Ericsson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ericsson och ej en artikel av Dagens industri

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera