1515
Annons

Blomstrande handel

Den kalla inledningen av sommaren var en utmaning för den väderkänsliga trädgårdshandeln.
Ändå visar flera av kedjorna tillväxt för maj och juni.

SOLIGT. Trots en kylig inledning på trädgårdssäsongen rapporterar flera av branschens kedjor att de har haft tillväxt i maj och juni.
SOLIGT. Trots en kylig inledning på trädgårdssäsongen rapporterar flera av branschens kedjor att de har haft tillväxt i maj och juni.Foto:Anna Rönnqvist

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Har rasat 75 procent – ägarna ger ändå stöd till ledningen

På tisdagen avslutades rättegången mot tre anställda på det kurspressade vårdbolaget Attendo för misstänkt brott mot lagen om meddelarskydd.

Huvudägaren Nordstjernan, som kontrolleras av familjen Ax:son Johnson, avböjer att kommentera sitt ansvar för skandalen – men ger sitt stöd till vd:n Martin Tivéus trots kurskollapsen på 75 procent.

Nordstjernans vd Peter Hofvenstam avböjer en intervju med Di om bolagets ansvar för det bristande smittskyddet men meddelar i ett mejl att man har fortsatt förtroende för vd Martin Tivéus och styrelsen som valts på stämman.
Nordstjernans vd Peter Hofvenstam avböjer en intervju med Di om bolagets ansvar för det bristande smittskyddet men meddelar i ett mejl att man har fortsatt förtroende för vd Martin Tivéus och styrelsen som valts på stämman.Foto:Stina Stjernkvist; Arkiv

Huvudförhandlingen vid Attunda tingsrätt, där två chefer och en tidigare hr-specialist på Attendo misstänks för brott mot meddelarskyddet, avslutades på tisdagen. Målet handlar om den tidigare Attendo-medarbetaren Stine Christophersen som fick en erinran efter att ha larmat i tidningen Expressen om bristande smittskydd på ett av vårdbolagets äldreboende i coronapandemins inledning, något Sveriges Radio avslöjade. Försvaret hävdar att erinran istället handlade om Stine Christophersens uttalande i en Youtube-film, då sociala medier inte omfattas av meddelarskyddet. Bolaget har dragit tillbaka erinran och bett Stine Christophersen om ursäkt.

Rättegången är principiellt viktig eftersom det är första gången som meddelarskyddet i privata vårdbolag prövas i rätten. Dom väntas inom 1-2 veckor. 

På tisdagen rapporterade Dagens industri hur investmentbolaget Nordstjernan under lång tid misslyckats med flera av sina viktigaste börsinvesteringar. Sämst utveckling de senaste fem åren har just Attendo, vars börsvärde minskat med nästan fyra femtedelar under perioden.

Under åren har Attendo präglats av en lång rad skandaler. Förutom brottet mot meddelarfrihet och bristande smittskydd i samband med coronapandemins inledning har Di bland annat rapporterat om brister och vanvård i Finland och hur bolaget i våras svartlistades från att sälja hemtjänst i Uppsala efter fuskmisstankar. 

”Det är väldigt svårt att bli positiv till ett sånt här bolag när det gång på gång kommer upp nya härvor”, sa en bankanalytiker till Di i samband med svartlistningen.

Hittills har Attendo varit en allt annat än lyckad investering för Nordstjernan. Investmentbolaget – med dåvarande vd Tomas Billing – var ankarinvesterare när Attendo börsnoterades i november 2015. Nordstjernan köpte då 10 procent av aktierna från rikskapitalbolaget IK Investment Partners för 800 miljoner kronor. Sedan dess har Nordstjernan utökat sitt ägande till 18,5 procent, enligt ägardatatjänsten Holdings. Sammanlagt har Nordstjernan betalat långt mer än 1 miljard kronor för en aktiepost som i dag är värd omkring 580 Mkr.

Nordstjernans vd Peter Hofvenstam avböjer en intervju med Di om bolagets ansvar för det bristande smittskyddet men meddelar i ett mejl att man har fortsatt förtroende för vd Martin Tivéus och styrelsen som valts på stämman.

”Dels är det en pågående rättegång, dels är det en operativ fråga. Det vore fel av oss att kommentera rättegången”, säger informationschefen Stefan Stern.

Martin Tivéus utsågs till vd för Attendo i april 2018. Sedan dess har Attendo levererat en negativ totalavkastning på nära 75 procent. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex SIXRX är under samma period upp med nästan 44 procent.

En erfaren kapitalförvaltare Di talat med på tisdagen ställer sig förundrad till att Nordstjernan inte har köpt aktier i de kurskollapsade innehaven. Detta efter att bolaget i tisdagens Dagens industri försvarat den svaga kursutvecklingen i flera innehav med att ”fokus inte primärt är på börskurserna”.

”Det signalerar ett misstroende mot ledningen i respektive bolag som tillsammans med ett ointresse för aktieutvecklingen blir en mycket dålig cocktail”, säger förvaltaren.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera