ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

K-Rauta tar nya tag i gubbtung handelsbransch

  • VILL SE FLER. Janette Fällman, varuhuschef på K-Rauta i Täby, vill öka andelen kvinnor på alla nivåer inom byggkedjan. Foto: Jack Mikrut

Bygghandlaren K-Rauta jobbar för att öka antalet kvinnor bland anställda och i ledningsgrupper.
”Jag tror att det behövs fler kvinnor för att få en bättre mix”, säger varuhuschefen Janette Fällman som har jobbat 28 år i den mansdominerade branschen.

Janette Fällman är chef för K-Rautas största svenska byggvaruhus som ligger i Täby norr om Stockholm. Hon berättar att det har hänt mycket sedan hon började i branschen i slutet av 1980-talet.

”På en av mina första chefstjänster kunde jag till exempel träffa leverantörer som hade jättesvårt att acceptera att jag som kvinna var chef, de ville tala med en man.”

”Och många män hade sin bild av mig för att jag var ung och blond. Till slut färgade jag håret mörkt och då fick jag plötsligt mer respekt, det var så tydligt.”

K-Rauta har en strategi för att rekrytera fler kvinnor. I dag är 50 procent av företagets ledningsgrupp och 41 procent av de anställda i butikerna kvinnor. Bland varuhuscheferna ligger siffran på 15 procent.

”Vi vill att våra medarbetare ska spegla våra olika kundgrupper, som är både kvinnor och män. Vi blir bättre på att förstå kunden om vi bygger våra grupper baserat på blandade kunskaper, åldrar, erfarenheter och bakgrunder. Olikheter bidrar också till bra gruppdynamik och mera kul på jobbet”, säger hr-chefen Charlotte Wernros.

Janette Fällman har jobbat på olika chefsposter inom K-Rauta sedan 2007. 2011 blev hon chef för varuhuset i Kungens kurva.

Även om det har hänt mycket med synen på kvinnliga chefer i branschen under de senaste decennierna konstaterar hon att vissa attityder finns kvar.

”I Kungens kurva var det mycket att ta tag i för att få upp lönsamheten. Jag gjorde om organisationen, minskade personalen och tillsatte en ny ledningsgrupp. Men det var som om det var mycket, mycket värre att en kvinna gör den typen av förändringar än en man. Men efter det fick vi ett bra lyft i Kungens kurva.”

K-Rautas varuhus i Täby, där Janette Fällman nu är chef, har en kvinnodominerad ledningsgrupp, fyra kvinnor och två män, vilket är unikt i branschen. Av de anställda på varuhuset är 43 procent kvinnor.

Kvinnorna har också blivit fler bland kunderna i byggvaruhusen.

”Det är också kvinnorna som bestämmer över mycket av inköpen, som golv och tapeter men även större projekt som kök och badrum. Här tror jag att den stora ökningen av inredningstidningar och tv-program har spelat stor roll för utvecklingen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies