ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

1.700 blir av med jobbet på Ericsson

  • KRITISK. Stefan Borg, ordförande för Unionen-klubben på Ericsson i Stockholm, tycker att företaget borde ha sett till att de anställda fått kompetensutveckling i tid, då hade man inte behövt minska personalen så kraftigt. Foto: Jack Mikrut

Telekomjätten Ericsson minskar antalet tjänster i Sverige, vilket betyder att 1.700 personer mister jobbet. Nästan hälften av dem får gå från Ericsson i Kista.
”Det är dystert i dag eftersom många måste lämna företaget”, säger Bertil Hellmans, ordförande för Akademikerklubben på Ericsson i Stockholm.

I mars lade Ericsson varsel om 2.200 tjänster i Sverige och meddelade samtidigt att verksamheten i Katrineholm läggs ned. Det var en direkt följd av det globala kostnads- och effektiviseringsprogram som telekomjätten offentliggjorde i november förra året och som ska ge besparingar på 9 miljarder kronor till 2017.

Förhandlingarna med facken är nu klara och resultatet blir att strax över 2.100 tjänster försvinner, varav 1.065 i Stockholm och de övriga i Katrineholm, Borås, Kumla, Göteborg, Linköping and Karlskrona. Men eftersom omkring 400 personer inom Ericsson byter jobb internt handlar det om att cirka 1.700 personer förlorar jobbet, varav 815 i Stockholm.

Neddragningarna drabbar forskning och utveckling, produktion, försäljning och stabsfunktioner.

”Vi har genomfört den förändring som vi har sagt. Det här är svåra frågor, men det är nödvändigt för företaget och jag tror att det finns en grundläggande förståelse för det”, säger Ericssons informationsdirektör Helena Norrman.

Stefan Borg, ordförande för Unionen-klubben på Ericsson i Stockholm, är dock kritisk till den kraftiga neddragningen.

”För många får gå för att de har fel kompetens. Det är mycket allvarligt, det borde företaget ha tagit tag i tidigare. Kompetensutveckling måste ingå som en naturlig del av verksamheten. Om man inte har råd att kompetensutveckla personalen är det ett jätteproblem för ett företag som Ericsson som ska ligga i täten för den tekniska utvecklingen inom telekom.”

”Det är varje företags skyldighet att vårda sin personal och ge utbildning. I dag finns det personal på Ericsson som tar kvällskurser som de får bekosta själva för att hålla sig uppdaterade med det senaste inom tekniken för att företaget säger nej till kompetensutveckling.”

Stefan Borg tror att Ericsson hade kunnat undvika de stora nedskärningarna om företaget sett till att de anställda kontinuerligt fått rätt utbildning. Dessutom försvåras situationen av att den dagliga verksamheten tar upp all tid.

”Företaget hade kanske behövt minska personalen ändå, men inte med lika mycket och då hade vi kanske haft bättre lönsamhet, bättre effektivitet och produktivitet.”

Bertil Hellmans, ordförande för Akademikerklubben på Ericsson i Stockholm, konstaterar att förhandlingarna har varit jobbiga.

”Stämningen har varit bättre i vissa delar av förhandlingarna och då har vi kunnat nå en överenskommelse även om vi har haft olika åsikter, men i andra delar har det varit kärvare och trögare.”

Han berättar att de roller som främst drabbas av uppsägningar på Ericsson i Kista är teknikadministrativa roller som projektledare och projektassistenter.

”Ericsson har gjort om organisationen till agila team som i princip ska styra sig själva, och företaget anser inte att man behöver så många anställda. Men vi har en annan uppfattning från fackligt håll.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies