ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 19 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Tillbaka – som pomolog

  • FRÅN E-HANDEL TILL EKOLOGI. Kajsa Leander håller på att ta fram en egen äppelodling som består av lokala småländska sorter och moderna sorter som är resistenta mot sjukdomar. Foto: Stefan Andersson

Med den snabba och dyra konkursen för Boo.com säkrade Kajsa Leander sin plats i historieböckerna.
Nu är hon tillbaka i Sverige med ett nytt företag i betydligt mindre skala: det ekologiska musteriet Berga Bruk.

Efter att ha bott utomlands i 25 år har Kajsa Leander flyttat tillbaka till Sverige för att utbilda sig till pomolog och grunda företaget Berga Bruk: ett ekologiskt musteri som drivs från den egna gården i Småland.

Vi minns henne som ett av de främsta namnen från it-yran. I 20-årsåldern grundade hon, tillsammans med Ernst Malmsten, först internetbokhandeln Bokus.com och sedan den digitala modebutiken Boo.com. Den förstnämnda såldes med god förtjänst till KF medan Boo.com blev den kanske starkaste symbolen för it-bubblan som sprack.

Den svenska entreprenörduon hade höga ambitioner med Boo.com: de skulle skapa det första digitala modeföretaget. Men de var för tidigt ute, varken tekniken eller det digitala shoppingbeteendet var på plats. Med stora investerare som sammantaget hade pumpat in 1,4 miljarder kronor i riskkapital, hundratals anställda och kontor uppsatta i flera länder gick företaget i konkurs 2000, bara ett halvår efter att sajten lanserats.

Då gick allting väldigt fort, redan före lansering hade bolaget satsat mångmiljonbelopp. Med den erfarenheten i ryggen har Kajsa Leander valt ett mer småskaligt tillvägagångssätt när hon startade upp musteriet Berga Bruk.

”Jag börjar långsamt och tar företaget i mindre etapper. För att göra en bra produkt måste den få växa organiskt. Det är klart att jag kan expandera så småningom, men just nu så vill jag försöka sköta allt själv så länge det går. När jag känner ett behov av investerare kanske det blir aktuellt”, säger hon.

Idén bakom Berga Bruk har egentligen legat och grott ända sedan Kajsa Leander och hennes man Joel Berg köpte en gård i Småland för 17 år sedan. Gården blev en trygg punkt för den annars utlandsbaserade svenskan. På gården fanns redan från början ett stort överflöd med äpplen. Äppelintresset förvandlades så småningom till en affärsidé och hon engagera sig i äppelodling, musteri och utbildade sig till pomolog.

I höstas omformade hon sitt tidigare produktionsbolag Vision and Arts, som hon grundade 2009 i Milano, till musteriet Berga Bruk. Hittills har hon producerat sex drycker som i dag säljs på restauranger och fik med ekologisk inriktning över hela landet.

”Jag har alltid varit intresserad av mat och dryck, så det är fantastiskt att få jobba med något man brinner för. Dessutom får jag möjligheten att göra något på landet där jag älskar att vara. Efter mer än 20 år i storstäder uppskattar jag verkligen landet och den svenska naturen. Vi bor i en avfolkningsbygd, och förhoppningsvis kan det här göra något positivt för bygden.”

För att utveckla företaget håller hon just nu på att ta fram en omfattande ekologisk odling som kommer att bestå av en blandning av traditionella småländska äpplen och moderna sorter som är resistenta mot sjukdomar. Att få fram den egna äppelodlingen kommer att ta omkring tre år.

”Det finns inte så många ekologiska svenska drycker, så jag tror det finns en marknad för det. Sverige är bara självförsörjande till 5 procent när det kommer till ekologiska äpplen, vilket är absurt med tanke på att äpplen fungerar så bra att odla här.”

Kajsa Leanders målsättning är att företaget ska bli självförsörjande, och göra allt från odling till mustning på gården. Och hela familjen är engagerad. Hennes man Joel Berg, som är reklamformgivare, och svärmor Birgitta Hahn, som är textilformgivare, hjälper till med design och koncept.

Boo.com-kraschen tog hårt på Kajsa Leander. Men i dag, 15 år senare, väljer hon att se det från den ljusa sidan.

”I USA ser man liknande konkurser som en givande erfarenhet, medan vi här ser det som motgångar vilket är väldigt tråkigt. De första åren efter konkursen var förfärliga, det var så mycket lögner som florerade i pressen. Det är skönt att i dag få bekräftelse på att Boo.com:s koncept var helt rätt, det var ju många då som inte trodde att man kunde sälja mode på internet.”

”Som entreprenör går det upp och ned. Att ha motgångar är en del av entreprenörskapets natur. Motgångar kan också göra en stark. Man kan inte låta motgångarna hindra en, då kommer man ingen vart”, säger Kajsa Leander.

Tyck till