ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Discokungen ligger före sin tid

  • PÅ STOCKHOLMSBESÖK. Georgio Moroder. Foto: Joey Abrait

Giorgio Moroder, 75, släpper i dagarna ett nytt album. Men framtidens musik gjorde han redan på 1970-talet.
Jan Gradvall har ätit frukost med den legendariske musikproducenten.

På 1970-talet blev du känd som discokungen från München, men du är i själva verket född i norra Italien?
”Jag föddes och växte upp i Urtijëi. Det är en 
liten by med 5 000 invånare i Sydtyrolen (den 
i  dag delvis självständiga provins som länge tillhörde kejsardömet Österrike-Ungern men som 
efter första världskriget tillföll Italien).”

Stämmer det att språk som talas i det området heter ladinska?
”Ja, det är ett språk som kan har sina rötter 
i Romarrikets latin, men som har influerats av bland annat tyska. Det har nära släktskap med det fjärde största språket i Schweiz, rätoromanska.”

Så du talade ladinska när du växte upp?
”Nej, tre språk. Med min pappa och mina bröder talade jag ladinska, med min mamma tyska och i byn talade vi italienska. Lite förvirrande!”

Den studio du startade i München 1973, Musicland Studios, är legendarisk.

”Lokalen var fantastisk, i bottenplanet på en skyskrapa med 23 våningar, Arabella-Hochhaus (i  dag ett hotell). Det blev problem när den blev för populär. Så många engelsmän kom dit: Rolling Stones, Led Zeppelin, Rod Stewart, Elton John, Queen… jag fick knappt plats själv. Grannarna ovanför klagade också. Så jag sålde studion och flyttade till Los Angeles.”

Jag var 14 år när jag hörde Donna Summers 
I feel love första gången. Det var som att få 
ett meddelande från framtiden. Den låter 
fort­farande före sin tid.
”Idén var faktiskt att göra en futuristisk låt. Jag och Donna gjorde ett temaalbum (I remember Yesterday) med musik från olika tidsepoker. I feel love föddes ur ett försök att göra framtidens musik. Min idé var att all musik skulle komma från en synthesizer, en Moog. Det krävdes mycket arbete för att få det att fungera.” (Berättar i tio minuter om hur han löste inspelningen rent tekniskt.)

Även om du främst har arbetat med musiker från USA och England så tycker jag att din musik är utpräglat europeisk. Håller du med?
”Jag vet inte. Den är i alla fall inte italiensk! Fast ja, kanske. De musiker jag jobbade med kom från Island, Sverige (gitarristen Mats Björklund), Tyskland och USA. Så det kanske ligger något 
i det. Och stråkarna var från München.”

Du har fått tre Oscar för din musik till filmer. Var förvarar du statyetterna?
”Jag har en i Italien och två i Amerika. När jag vann den första (Midnight Express, 1978) bodde jag i Italien och lämnade kvar den där. Jag tänkte att jag kommer ju ändå att vinna fler (skrattar så mustaschen vippar).”

Vilken var den första film du jobbade med?
”Midnight Express. Jag fick det uppdraget just tack vare I feel love. Alan Parker (regissör) hade hört den och vill ha liknande musik till en flyktscen i filmen. Sedan gjorde jag bland annat American Gigolo, Scarface, Flashdance och Top Gun.”

Din musik dyker även upp i spel som Grand Theft Auto. Det måste ha gett bra royalites?
”Njae, spelindustrin betalar inte särskilt bra. 
Eller gör den det? Reklamfilmer har nog gett mer. Take my breath away (från Top Gun) och Flashdance har använts ofta. Allra mest Love to love you baby (Donna Summer). Den dök upp så sent som för några år sedan i en reklamfilm för fransk 
parfym. Vad heter Jay-Z:s fru igen? (Riktar frågan till sin egen fru som sitter bredvid.) Just det, Beyoncé, när hon använde delar av Love to love you baby i Naughty girl var det stort.”

Många återupptäckte din musik när Daft Punk gjorde en låt med din röst 2013. Låten Giorgio by Moroder är som en intervju med dig. Hur gjordes den?
”De två (Daft Punk) satt och intervjuade mig, precis som du gör nu. Vi talade i 2,5 timmar. 
Sedan klippte de ned inspelningen. Det konstiga är att de använde tre olika mikrofoner. En jättegammal, en från 1970-talet och en supermodern, som de växlade mellan när jag talade om 
olika tidsperioder. Jag viskade till en tekniker: ’Kommer någon att höra skillnaden?’ Han svarade: ’Nej, nästan ingen, men de två kommer att göra det.’”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies