ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Volvo och Ericssons chocknota för flygresor: 665 Mkr

  • DUBBELT I HETLUFTEN. Carl-Henric Svanberg var vd för Ericsson när flygplanen beställdes – och har i sin roll som ordförande för Volvo också kunnat använda dem för affärsresor. Foto: Magnus Gotander

Förlusterna för Volvos och Ericssons flygbolag Blue Chip Jet II summerar till 665 miljoner kronor på fem år.
Det framgår av redovisningen i ett av Ericssons dotterbolag.
Aktiespararna är starkt kritiska och jämför med notan för SCA:s affärsflyg på drygt 300 miljoner under fem år.

”Oj, oj – det låter jättemycket. I SCA:s fall visade utredningen att man hade lagt ned 326 Mkr på sitt affärsflyg”, säger Albin Rännar, chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna.

”Ska man driva ett världsföretag från Göteborg blir det många dagar på resande fot”, svarar Kina Wileke, presschef på AB Volvo.

Ägs av handelsbolag

Kostnaden för Ericssons och Volvos gemensamma flotta av privatjet har hittills varit höljd i dunkel.

Planen ägs nämligen av två handelsbolag, Blue Chip Jet och Blue Chip Jet II, som inte lämnar offentliga årsredovisningar, och varken Ericsson eller Volvo redovisar resultatet i sina årsredovisningar.

Mörkläggningen kring toppchefernas flygresor är totalt. En sökning på ”Blue Chip” i Ericssons årsredovisning ger 0 träffar, och när Di frågar Volvo om resultatsiffran i flygbolagen blir det blankt nej.

”Vi särredovisar inte kostnaden för BCJ separat i vår årsredovisning”, svarar Kina Wileke.

Men Ericsson har placerat sitt ägande på 50 procent i de två flygbolagen i det anonyma dotterbolaget AB Aulis, och i noterna till resultaträkningen redovisas förlusterna till sista kronan.

I Aulis senaste årsredovisning, 2013, står svart på vitt: ”årets andel i Blue Chip Jet HB IIs resultat – 56.791.726 SEK.” Resultatandelen i systerbolaget Blue Chip Jet HB var – 5.805.815.

125 Mkr i förlust 2013

Klart är alltså att Ericssonkoncernens resultat detta år belastades med 62,6 miljoner kronor för affärsflyget, och resultatet hos den andra hälftenägaren Volvo med lika mycket. Totalt summerade alltså förlusterna i Blue Chip Jet-bolagen till 125 Mkr 2013.

Det är den senaste siffran som finns tillgänglig eftersom Aulis årsredovisning för 2014 inte har lämnats in till Bolagsverket. Av Aulis redovisning framgår att Blue Chip Jet II, som äger två stora privatjet av typen Falcon 7X, har gjort en total förlust på 665 Mkr under fem år, 2009–2013.

Kostar 50 miljoner dollar

Eftersom ett Falcon 7X kostar över 50 miljoner dollar blir avskrivningarna varje år massiva. Blue Chip Jet har ett tjugotal anställda och inhyrda som håller planen i luften. Sedan tillkommer bränsle, flygplatsavgifter, hangarer och service.

Har halverat användandet

Kina Wileke vill alltså inte kommentera Volvos kostnader för affärsflyget och förlusterna i bolagen, inte heller hur mycket bolagets chefer och styrelseledamöter utnyttjar Blue Chip Jets två Falconplan.

”Vi uppger inte exakt information om våra flygningar av säkerhetsskäl”, svarar hon.

Utan att gå in på siffror hävdar Kina Wileke samtidigt att Volvo halverade antalet flygningar med planen 2014, jämfört med 2013.

Aktiespararna har inget principiellt emot att Volvo och Ericsson äger egna plan, men efterlyser större kostnadsmedvetande och återhållsamhet i användandet.

”Ericsson och Volvo har sagt upp en massa folk och så lägger man samtidigt en massa pengar på flygplan”, säger Albin Rännar och fortsätter:

”Man kan konstatera att Anders Nyrén som sitter i båda styrelserna haft en generös syn på användande av företagsjet i SCA.”

I går kunde Di avslöja att Ericsson och Volvo har byggt nya hangarer för sina privatjet i Säve vid Göteborg City Airport för 60 miljoner kronor.

”Otroligt klantigt”

Risken är stor att pengarna går förlorade eftersom Swedavia i januari startade en process att avveckla flygplatsen. Om ingen annan tar över kan banan släckas ned redan till årsskiftet.

”Det här är otroligt klantigt – Volvo och Ericsson borde ha varit noggrannare och undersökt förutsättningarna för flygplatsens framtid 10–15 år framöver. Annars är det ju bara 60 miljoner ned i sjön”, säger Albin Rännar.

”Man kan förvänta sig mer professionalitet när man gör investeringar och inte bara plöjer ned 60 miljoner på en flygplats som nästa dag hotas av nedläggning.”

”För oss är affärsflyget ett rent arbetsredskap som gör det möjligt för vd och den övriga ledningen att klara av möten och uppdrag som helt enkelt inte hade hunnits med om vi varit tvungna att utnyttja reguljärt flyg. Det är ett instrument i arbetet med att utveckla vårt företag och vår affär”, framhåller Kina Wileke.

 

STORA FÖRLUSTER
Resultatet i Blue Chip Jet HB II (som ägs till hälften var av AB Volvo och Ericsson).

Resultat, miljoner kronor
2009                                   –
2010 –209,13
2011 –219,55 
2012 –123,13 
2013  –113,58
Summa  –665,39 
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies