ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Telia ger Readly draghjälp

  • MAGASINJÄTTE. Genom samarbetet med Telia växer magasinappens Readlys bibliotek från 1.200 titlar till närmare 16.000 titlar.

Den digitala tidskriftstjänsten Readly börjar samarbeta med Telia Sonera, vilket ger operatörens kunder tillgång till över 16.000 magasin.
Readlys hoppas att avtalet ska inleda en användarexplosion.

Readly beskrivs i bland som läsningens motsvarighet till musiktjänsten Spotify.

Genom att teckna ett månadsabonnemang ges kunden obegränsad tillgång till magasin, dagstidningar och böcker.

Även Spotify har tidigare samarbetat med Telia Sonera – ett framgångsrecept som Per Hellberg, vd för Readly, hoppas kunna kopiera när delar av Telia Soneras kunder får tillgång till Readlys utbud i mobilen.

”Samarbetet innebär att vi kan nå ut till marknader i 15 olika länder. När du är en ny aktör, och hela världen ännu inte känner till dig, innebär den här typen av samarbeten att vi kan dra nytt av ett välkännt varumärke”, säger han.

Lanseringen av Readly i Sverige skedde i mars 2013.

Sedan dess har bolaget fokuserat på att utveckla tjänsten och bygga upp ett bibliotek av nästan 1.200 tidskriftstitlar.

Även om Per Hellberg inte vill nämna några konkreta siffror för användartillväxten, medger han att han nu hoppas att användarna kommer att strömma till.

”Det är ju självklart så att om du inte känner till produkten är det svårt att köpa den. I dag har många förväntningar på att du ska vara välkänd efter ett år – men när man inte hittar rätt med något helt nytt måste man arbeta med traditionell marknadsföring och investeringar. Det är vad samarbetet med Telia Sonera handlar om”, säger her Hellberg.

Förra våren gick Per Hellberg ut i Di och förklarade att Readly ska bli världsledande inom digital tidskriftsläsning. Totalt ska företaget satsa 1,3 miljarder kronor fram till 2017 för att etablera sig på marknader som USA och Storbritannien. Enligt Per Hellberg var ambitionen att omsätta 150 miljoner kronor under 2014 – en prognos som bolaget inte nådde upp till.

”Vi har skjutit fram tillväxtprognosen. Det här samarbetet har tagit minst ett år längre att få till än vad vi trodde att det skulle ta från början, vilket har gjort att de stora tillväxttakterna inte har kommit ännu”, säger han.

Men det är inte bara Per Hellberg som hoppas att tillväxten ska ta fart.

Flera näringslivsprofiler och svenska idrottsstjärnor har investerat i Readly.

Bland annat var tennisproffset Stefan Edberg och golfaren Jesper Parnevik några av dem som gick in med kapital när Readly tog in 100 miljoner kronor i en nyemission förra året.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer