ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Sätter soundtracket

  • SKAPAR STÄMNING. Musicpartner i Karlstad levererar noga utvalda spellistor till gym, restauranger och butiker. Bland kunderna finns O’Learys restauranger... Foto: TT

Ständigt i bakgrunden – men ändå styr den oss.
Musik som spelas i butiker, på gym, restauranger och andra offentliga platser påverkar oss mer än vi tror.
Musicpartner i Karlstad levererar noga utvald bakgrundsmusik över hela landet.

”Går det bra att musiken är på eller ska jag stänga av?”, frågar delägaren Keivan Kechmiri när vi har slagit oss ned på kontoret i centrala Karlstad.

”Det går bra”, säger jag.

”... men om volymen hade varit bara lite högre än nu så hade musiken varit störande, eller hur?”, säger Keivan Kechmiri, och så är samtalet i gång.

Rätt volym, rätt låt vid rätt tidpunkt, rätt tempo, rätt stämning... Att få till ett smart musikval i offentliga miljöer är i dag en hel vetenskap.

2003 var det mycket som tekniskt såg annorlunda ut, men Musicpartners affärsidé är fortfarande densamma som den som Keivan Kechmiri och hans kompanjon Fredric Stenwreth kladdade ned på en servett under en gemensam utekväll i Karlstad för tolv år sedan.

Då jobbade de båda inom den kommersiella radion, och bestämde sig för att ta med sig radiobranschens struktur, tänk och kvalitet, men rikta sig mot företag i stället.

Ordning och reda med licenser och upphovsrätt har varit en självklarhet från första dagen, och det är fortfarande en av de stora utmaningarna – att utbilda kunderna i att de faktiskt måste betala för musiken de vill spela i sin butik eller på sitt kafé.

Ett annat viktigt ben är forskningen. Tillsammans med CTF, Centrum för tjänsteforskning, i Karlstad har en rad undersökningar gjorts genom åren.

”En var på Ica Maxi här i Karlstad. Den visade att snittköpen gick upp med cirka 17 procent om man spelade musik som var anpassad till butiken och dess kundflöde”, säger Keivan Kechmiri.

Enkelt kan man förklara Musicpartners verksamhet med att de skapar en skräddarsydd radiokanal till sin kund.

”Vi får all ny musik som släpps av skivbolagen. Sedan har vi en person som går i genom alla låtarna och sätter olika kategorier på dem. Det kan vara vilket tempo låten har, om den är glad eller sorglig... Allting skrivs in och förs in i vårt gigantiska låtarkiv”, säger Keivan Kechmiri.

När en ny kund kommer går man igenom vilken kundgrupp denne vill rikta sig mot, om flödet av människor är olika vid olika tider på dagen, om verksamheten skiljer sig mellan veckodagar, och så vidare.

Utifrån detta skapas ett ”recept”.

”Sedan hämtar vår plattform –’bakmaskinen’ – ingredienserna, alltså musiken, utifrån den noggranna kategorisering som har gjorts tidigare, och en unik radiokanal streamas till kunden.”

Receptet uppdateras sedan ett antal gånger om året i samarbete med kunden.

Ibland finns det också viktig textmässig hänsyn att ta när ”receptet” görs.

”Vi har flera flygplatser som kunder, och där får du absolut inte spela låtar med ord som ’crash’ eller ’die’ i texten...”

Bland kunderna finns alltifrån Choice Hotel, Teliabutiker och O’Learysrestau-ranger till många gym och spaanläggningar som exempelvis Sturebadet i Stockholm.

Distributionen sker via streaming, där kunden själv väljer plattform som musiken hämtas ifrån. Musicpartner har en egen, och samarbetar också med flera andra som till exempel Spotify Business.

Utvecklingen går också mer och mer mot speciallösningar där kundernas kunder blir involverade och kan tycka till och påverka musiken i en app, till exempel.

Musicpartner ökade omsättningen med 20 procent i fjol till 8 miljoner kronor och gjorde en vinst före skatt på cirka 1,5 Mkr. Målet är att fortsätta växa genom förvärv av liknande, mindre bolag.

”Det är svårt att få lönsamhet i en sådan här verksamhet på för låg omsättning, eftersom det krävs spetskompetens inom flera områden. Det finns helt klart stordriftsfördelar, och därför vill vi köpa ett antal bolag både i Sverige och ute i Europa för att växa vidare”, säger Keivan Kechmiri.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer