ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kronor i sikte på nätet

  • SKILDA VÄRLDAR. Fotbollsdomaren Jonas Eriksson dömer i morgon Champions League-semifinalen och förra veckan skipade han rättvisa i en ungdomsturnering i Danderyd. Utöver domarjobbet är han en engagerad entreprenör. Foto: Jack Mikrut

För åtta år sedan såldes tv-rättighetsbolaget IEC in Sports – vilket gjorde fotbollsdomaren Jonas Eriksson stormrik.
Nu snickrar Sveriges senaste representant i fotbolls-VM på nästa sidoprojekt, och ska genom webbkanalen Sportway försöka ge ungdomsidrottsrörelsen ett lyft.

Mellan Etihad Stadium i Manchester och konstgräsarenan i Danderyd är det långt. De sportmässiga kontrasterna är också lika stora som det geografiska avståndet, men fotbolldomaren Jonas Eriksson har på senare tid delat ut frisparkar på bägge planer.

Den första maj i år gästspelade han som rättskipare under ungdomsturneringen Sportway Cup i samma Stockholmsstadsdel. Annars är det allsvenskan eller turneringar som Champions League, EM och VM som gäller för Fifadomaren med runt 140 internationella matcher på sitt CV.

”Jag brukar döma ungdomsmatcher någon gång per år och tycker det är väldigt roligt. Efter slutsignalen får man ofta höra ’bra dömt!’, och då är det ju bara att le och tacka”, säger Jonas Eriksson.

Att Sveriges högst rankade domare nyligen synts till i Danderyd är samtidigt inte bara ett tecken på välvilja. Visiten hänger, som turneringens namn skvallrar om, ihop med hans nya affärsprojekt vid sidan av domarjobbet – delägarskapet i den webbaserade sportkanalen Sportway.

Sajt för idrottande ungdomar

Den digitala tjänsten är så småningom tänkt att bli ett ”rikstäckande community för yngre sportintresserade”, som Jonas Eriksson själv uttrycker det. Där ska en mängd material från sporttävlingar på ungdomsnivå finnas, till exempel i form av matchreferat, stillbilder och webb-tv, både live- och eftersända tävlingar.

”Affärsidén kretsar kring att bygga en kanal som ska göra ungdomsidrott tillgängligt för fler tittare. Så att fler ska kunna följa kompisars och familjemedlemmars idrottande, och att barn kan få uppmärksamhet på ett peppande sätt. Det skulle öka entusiasmen för och inom idrottsrörelsen ännu mer”, säger Jonas Eriksson.

Gjorde stora affärer

Jonas Erikssons entreprenörskarriär tog fart redan i slutet av 1990-talet, då han kombinerande domaruppdraget med jobbet som försäljare på tv-rättighetsbolaget IEC in Sports. När bolaget 2007 såldes till det franska mediekonglomeratet Lagardère för 750 miljoner kronor var han en av tre huvudägare och blev stormrik – för andra gången.

Faktum är att han redan hade sålt bolaget en gång tidigare. Redan 2001 såldes det i en första vända för 340 Mkr, men efter år av dalande verksamhet erbjöds den gamla ledningen att köpa tillbaka bolaget för enbart 30 Mkr.

Sportway är än så länge i utvecklingsfasen, men hittills har kanalen bevakat ett hundratal idrottsevenemang för ungdomar. Nyligen slöt bolaget även sändningssavtal med Stockholms fotbollförbund, och med arrangörerna av fotbollsturneringen S:t Eriks-cupen.

Namnkunniga delägare

Jonas Eriksson äger i dag runt en femtedel av Sportway, och andra huvudägare är bland annat IEC in Sports tidigare vd Jonas Persson, Nordstedts vd Otto Sjöberg och Sportways nuvarande vd Staffan Dahl. Jonas Eriksson tror att hans erfarenheter från att ha varit med och byggt upp IEC in Sports kommer att bli viktiga i arbetet med det nya projektet.

”Affärsmodellerna påminner om varandra, även om medielandskapet ser helt annorlunda ut i dag. På den tiden var ju tv-apparaterna slutkanalerna, som vi i dag hoppar över och i stället väljer andra plattformar. Väldigt många, särskilt de yngre, använder ju knappt sina datorer längre, utan sköter all mediekonsumtion med hjälp av mobilen eller ipaden” säger han.

Du säger att arbetet är i sin linda, men förr eller senare måste ju intäkterna börja rulla in?
”Absolut, så är det. Vi arbetar också hela tiden med kommersialiseringen av kanalen, och då finns många trådar att dra i. Vi har bara varit i gång i 15 månader men har redan kontrakterats för att bevaka en mängd evenemang. Dessutom har vi redan nu fått positiv respons från potentiella annonsörer som ser möjligheten att nå idrottande ungdomar och deras familjer”.

Hur mycket tid hinner du själv egentligen lägga ner på Sportway?
”Jag är fotbollsdomare på heltid, och skulle en match krocka med ett styrelsemöte är det matchen som gäller till hundra procent. Men jag är involverad så ofta jag kan.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies