ANNONS:
Till Di.se

I trygg hamn efter stormen

Hans företag rustar upp kajer och stänger ute oljud från gator och torg – men personligen har Tomas Svärd inte haft en bullerfri resa. När han skulle komma på fötter efter att varit utbränd valde han att starta eget.
”Jag ville bevisa för mig själv att jag fortfarande dög”, säger vd:n för Aqvis Miljö.

Tomas Svärd hade varit arbetsledare på bondgårdar, tekniklärare och försäkringskonsult. Han hade kört lastbil, sålt spannmål och importerat elektronikprylar från Taiwan. I Ödeshög var han känd som en mångsysslare som med ”nyfikenhet och klåfingrighet” aldrig ryggade tillbaka för nya utmaningar.

Men när Tomas Svärd 2004 brakade in i väggen visste han plötsligt inte vad han skulle ta sig till.

”Jag var ganska illa däran. Samtidigt som företaget jag jobbade på genomförde omorganisationer hade fyra närstående vänner och släktingar åkt på ’cancerresan’ under en tolvmånadersperiod”, berättar Tomas Svärd.

Trög start

När han ett par år senare kände sig redo att börja jobba igen insåg han att det var lättare sagt än gjort.

”Har man varit sjukskriven är man inte alltid anställningsbar. Jag ville bevisa för mig själv att jag fortfarande dög, så jag startade eget som en del av min rehabilitering.”

Tillsammans med innovatören Johannes Ravio (som inte längre är kvar som delägare i bolaget) började han sälja en patenterad miljöspont som ger skydd mot erosion och översvämning, exempelvis vid reparation av k-märkta kajer.

”Stål rostar och trä ruttnar. Vår idé var att man sätter plastsponten i gränssnittet mellan vatten och land för att förhindra att kajerna eroderar. Vi tillverkade produkten i HD-polyeten av tre skäl: materialet var miljövänligt, immunt mot klotter och förlängde livslängden.”

Sju år senare är Göta kanalbolag en betydande kund för det östgötska företaget.

”Kanalen byggdes för 200 år sedan, precis som många andra kanaler och slussar. Upprustningsbehovet är stort på många ställen och över många kilometer runt om i Sverige”, säger Tomas Svärd.

Hamnen säckade ihop

Borghamns hamn är ett annat exempel. Den byggdes för att skeppa ut kalksten till Göta kanal och till slottsbyggen i både Vadstena och Västergötland. För några år sedan kom varningssignalerna – hamnen höll på att rasa samman.

”Här, precis som på andra ställen, fick kommunen ställa sig frågan: Är det värt att reparera kajen för turismpengen eller ska den ligga rasad? Sveaskog tog som markägare sitt ansvar utanför sin normala kärnverksamhet och rustar nu upp den k-märkta hamnen i samarbete med oss”, säger Tomas Svärd.

Hur är potentialen för produkten i övrigt?
”Miljösponten kan användas som permanent översvämningsskydd vid älvar och åar, samt för att kunna höja vattenspegeln och öka volymen i våtmarker utanför stadskärnor. Det är bra som buffert vid häftiga regnoväder.”

Aqvis Miljö arbetar inte bara med hav och vatten, utan också med bullerskydd. Man har bland annat lanserat en produkt som är extra dämpande på bullersidan i besvärande frekvenser. Detta genom en gammal akustisk vetenskap från 1800-talet som man med hjälp av en akustikprofessor och datorer lyckats bygga in i bullerskyddet.

”När Skanska fick i uppdrag av Stockholms stad att rusta upp brokonstruktionerna vid Sergels torg sålde vi ett flyttbart bullerskydd som kunde bidra till att hålla näringslivet i rullning, trots att det arbetades på en arbetsplats intill. Varje minut är dyrbar”, konstaterar Tomas Svärd.

Fler vill få bort bullret

Aqvis Miljö får allt fler förfrågningar på just bullerskydd, inte minst med tanke på att EU har skärpt regelverket för hur mycket det får bullra.

”Trenden med förtätning i städerna går hand i hand med att konflikten med buller blir alltmer aggressiv. I Varamon i Motala visade det sig att en tennisbana i ett bostadsområde hade samma mätvärden som en industri. Det justerade vi. Och runt en idrottsplats i Stockholm har vi fått ett muntligt godkännande för vårt bullerskydd. Folk störs av gapandet och skrikandet på en fotbollsplan”, säger Tomas Svärd.

NCC bland kunderna

Aqvis Miljö omsätter 5 Mkr och har kunder som Trafikverket, Eon och NCC Alltransport i ryggen.

Tillväxttakten hade kunnat vara snabbare, men Tomas Svärd gjorde tidigt ett medvetet val.

”Jag ville inte blåsa på för fullt för snabbt. Kanske har det dröjt mer än vad det borde, men det gäller att lyssna på kroppens signaler. Har man varit utbränd är risken att slå igenom större, det ligger latent i kroppen någonstans.

”Nu har jag fungerat som människa och försörjt mig på affärsidén i några år. Jag kan inte begära så mycket mer.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies