ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Gradvall: Musikbranschen kan lära av droghandeln

  • FRÅN LANGARE TILL RAPPARE. Jay-Z. Foto: Brad Barket

Cutting out the middleman. Det är en term hämtad från drogvärlden. I gatuhandeln med crack och heroin talar man om att i transaktionen mellan säljare och användare öka förtjänsten genom att eliminera mellanleden. Det är precis detta som Jay-Z hoppas kunna göra med den nya strömningstjänsten Tidal.

Rapparen och affärsmogulen Jay-Z är enligt Forbes god för 4 miljarder kronor. Hans referensramar kommer dock inte från Harvard Business School utan från gatans universitet.

Innan Jay-Z blev rappare försörjde han sig som langare i Brooklyn. Vad han lärde sig i gathörnen präglar fortfarande hans sätt att tänka och göra affärer.

När Tidal lanserades för snart tre veckor sedan var förvirringen stor i musikbranschen. Vad kommer att hända nu?

I hiphopkretsar förstod man direkt vad Jay-Z försökte göra. Efter den spektakulära presskonferensen för Tidal beskrevs hans drag på Twitter som en drug dealer move, en taktik typisk för droghandlare.

Att starta en strömningstjänst som ägs av artisterna själva är ett sätt att cut out the middleman i musikvärlden. Genom Tidals intåg kommer varken skivbolagen eller Spotify (som delvis ägs av skivbolagen) längre att behövas.

Eller rättare sagt, det är vad Jay-Z hoppas på.

Vad han dock inte räknat med är att han i denna kamp har en ännu slugare motståndare på andra sidan gatan. För den som gjort den mest klassiska av alla drug dealer moves i striden om strömningskunder är konkurrenten Spotify.

Det är många strömningstjänster som just nu slåss om marknaden. I Sverige dominerar Spotify stort men i USA, där strömning ännu inte slagit igenom på samma sätt, har den svenska musiktjänsten konkurrens från Beats Music (som får mångdubblade resurser efter Apples uppköp), Deezer, Rhapsody, Rdio och nu även Tidal.

Det enda strömningsföretag som hittills har lyckats få betalande användare i större antal är dock det enda som också erbjuder ett gratisalternativ: Spotify.

Tre veckor efter lanseringen står Tidal fortfarande och stampar med färre än en miljon användare. Spotify har 60 miljoner användare, varav 15 miljoner betalande.

Att först ge bort varan gratis är det bästa sättet att skapa beroende och få kunder. När jag gjorde reportage om handeln med heroin och crack i Spanish Harlem talade langarna om vikten av att dela ut varor gratis. (Genom att stödja musikgrupper såg de även till att bli populära i sina kvarter.)

Den stora nackdelen med att som Tidal kräva betalning direkt är att det stänger ute många unga människor. För att registrera sig på Tidal krävs att man har ett kreditkort. Hur många 13-åringar har det?

Spotify har många användare som, efter att först ha tecknat sig för det så kallade freemium-alternativet (som finansieras med reklam mellan låtarna), går över till premium när de får en inkomst.

Samtidigt är det många i branschen som nu försöker stoppa Spotifys gratisalternativ – något som riskerar att vrida tillbaka klockan till tiden då illegal fildelning dominerade.

Lucian Grainge, boss för världens största skivbolag Universal, har sagt att freemium är ohållbart i längden. Vid konferensen Code/Media i mars räknade en blogg ut att Lucian Grainge dissade freemium inte mindre än sju gånger. Universal är en av Spotifys ägare.

Efter Tidals lansering spekulerade en del branschbedömare om att den nya tjänsten kan slå ut konkurrenterna, om de stjärnor som nu äger Tidal lägger upp sina kommande låtar exklusivt på sajten.

Studerar man Jay-Z:s imperium inser man att det aldrig kommer att hända. Jay-Z sitter på för många stolar.

Samtidigt som han kritiserar hur skivbolagen behandlar artister har han själv varit skivbolagsdirektör. Hans skivbolag Roc Nation är en del av Universal och finansieras av Live Nation, som gjort intåg i skivbolagsbranschen genom att teckna ett tioårskontrakt med Jay-Z för drygt 1 miljard kronor. Om Jay-Z menar allvar med att enbart lägga upp sina låtar på Tidal skulle han börja med att betala tillbaka den miljarden.

De artister som stod på scenen under Tidals presskonferens är stora stjärnor, men representerar inte framtiden. Medelåldern var 37 år.

Alicia Keys höll samma brandtal om att detta är musikens räddning när hon 2004 var med på en presskonferens för Itunes Store i Europa.

Tidalgänget är heller inte de första artisterna i historien som tycker att skivbolagen tar för stor del av intäkterna och i stället startar eget.

Titta på hur det gick när Beatles och Frank Sinatra startade egna skivbolag på 1960-talet, nya bolag där de lovade artisterna mer pengar och större frihet. Sinatra insåg sina begränsningar och lyckades sälja Reprise efter tre år. Beatles skivbolag Apple slutade i rent kaos.

 

TRE FAVORITER

Med rösten i fokus
DOKUMENTÄR. Sinatra: All or nothing at all. Frank Sinatra, som skulle ha fyllt 100 i år, porträtteras av den tunge dokumentärfilmaren Alex Gibney. För en gångs skull med fokus på sångaren Sinatra. Fyra glimrande timmar. Tyvärr än så länge endast på amerikanska HBO.

När Obama själv får välja
YOUTUBE. Barack Obama intervjuar David Simon. Apropå förra veckans krönika om Youtubes inflytande på världen: Barack Obama har en egen Youtubekanal där han för två veckor sedan valde att intervjua skaparen av The Wire.

Nattlivet i backspegeln
TIDNING. New York Magazine. Den mest välgjorda tidningen i världen just nu. Perfekt kombination av typografi och bildresearch. Fantastiskt dubbelnummer om New Yorks nattlivshistoria, After midnight. (23 mars-5 april).

Tyck till