ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Elk springer fram i produktionsledet

  • SÄLJER I CANNES. Svenska Elk, med Estelle Bodén och Anna Rydin, har marknadsfört sin tv-idé ”Spring” under tv-mässan i Cannes. Foto: Jonas Jonsson

Tv-produktionsbolaget Elk tar stora kliv på den svenska tv-marknaden.
För det av familjen Wallenberg kontrollerade investeringsbolaget FAM är det goda nyheter.

En uppköpsvåg har svept över de svenska tv-produktionsbolagen de senaste tio åren. Internationella jättar som Endemol, Shine och Freemantle har dammsugit marknaden på de lokala bolagen.

För personerna bakom Elk har det varit en möjlighet att få en särställning på den svenska marknaden.

Veteraner i tv-branschen

Bolaget startades 2012 och omsätter i dagsläget knappt 100 miljoner kronor och har 19 anställda.

Bakom Elk finns tv-veteranerna Estelle Bodén, vd för tv-formatsförsäljningen och Anna Rydin, vd för produktionsdelen av koncernen. Med sig har de även tv-producenterna Jock Millgård och Mattias Olsson.

”Det är inte fel att vara ett eget produktionsbolag när så många av de andra svenska bolagen blivit uppköpta av de stora internationella jättarna. Det gör oss snabbfotade och vi får korta beslutsvägar”, säger Anna Rydin.

FAM bland ägarna

I ryggen har grundarna av Elk även Wallenbergsfären som via investeringsbolaget, FAM, köpt in sig till hälften i Elk-gruppen.

I styrelsen för Elk sitter bland andra FAM:s vd Lars Wedenborn och investeringschefen Kristian Sildeby.

”Grundidén med Elk var att skapa ett tv-produktionsbolag med egen katalogutveckling av tv-idéer som ska kunna resa i världen. Vår senaste idé ’Spring’ startar i TV4 i höst”, säger Estelle Boden.

Vid tv-mässan i Cannes marknadsförs showen ”Spring” hårt av Elk själva, men även av TV4 som använder tv-formatet i sina presentationer för seminarierna Focus on the Nordic.

Mer än ett program

Tv-formatet marknadsförs bara delvis som ett tv-program utan lika mycket som ett underhållningsprogram i sociala medier och på TV4:s playtjänst.

”Spring är ett bra exempel på hur vi förhåller oss digitalt. Vi har gjort det vi är bra på och sedan kopplat på digitala verktyg. Vi behöver visa ett bra resultat på vår hemmamarknad för våra tv-format för att sedan kunna sälja dem internationellt”, säger Estelle Bodén.

Fick idén såld

Vid tv-mässan i Cannes har ett franskt tv-bolag köpt programidén ’Spring’, och ytterligare fem länder har option på att köpa den.

Sedan starten 2012 har bolaget levererat 13 produktioner till svenska tv-kanaler. Aktuella just nu är ”Parneviks”, ”Berg & Meltzer” i Europa och ”Dessertmästarna”.

Elk säljer även format åt Felix Herngrens produktionsbolag FLX och vid tv-mässan i Cannes har programformatet till humorprogrammet ”Inte OK” sålts till tre länder.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies