ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Tieto tar certifikat i jämställdhet

  • MODERNT Jämställda företag är mer lönsamma säger Vahid Zohali, globalt ansvarig för banksektorn på Tieto, som ska jämställdhetscertifieras. Foto: Oskar Omne

Det börsnoterade svensk-finska it-konsultföretaget Tieto ska nu jämställdhetscertifieras.
Flera andra företag står i startgroparna.

”Vi jobbar med jämställdhet och det känns bra när man går hem, men har vi uppnått någonting? Vi vill kunna jämföra oss dels med oss själva, dels med andra företag i branschen och i landet”, säger Vahid Zohali, globalt ansvarig för banksektorn på Tieto.

Det är den schweiziska stiftelsen Edge som står bakom den internationellt erkända standarden. Storföretag som L’Oréal har anslutit sig.

I Sverige har även det börsnoterade Mycronic skrivit på papper för att arbeta mot en certifiering. Ytterligare tre svenska bolag är i kontraktsprocess.

Nödvändig investering

Att det är Vahid Zohali, som jobbar på affärssidan och inte på personalavdelningen, som ansvarar för frågan är ett medvetet val.

”Det är ett sätt att visa att aktiviteten är en del av affären”, säger Vahid Zohali.

Han ser satsningen som en nödvändig investering.

”Ett av våra värdeord är att vara positionerade för framtiden. Det har vi åtagit oss mot våra anställda, ägare och kunder. Vi befinner oss i en digitaliseringsrevolution. Vi kommer att behöva väldigt mycket resurser, välutbildade människor, i framtiden. Kvinnor är hälften av resurserna. Vi måste locka dem till oss.”

Företagen betalar mellan 60.000 och 250.000 kronor för certifieringen, beroende på antal anställda.

”Men det finns indikationer på att vi till och med sparar på det här”, säger Vahid Zohali.

Standarden är uppdelad i tre grader.

Mister certifiering

Den första får man genom att göra analysen, ta fram åtgärdsplan och jobba med den. Arbetet är indelat i fem kategorier: lika lön, flexibla karriärvägar, ledarskap/mentorskapsprogram, kultur, och rekrytering/befordran. När två kategorier är uppfyllda når bolaget nivå två och först när alla kategorier är uppfyllda uppnås sista nivån. Där är inget företag, än.

Om företaget inte når nästa nivå inom sex år mister det certifieringen. Det krävs alltså ett fortsatt arbete och inte bara en engångsansträngning.

”Vi vill gärna speeda upp den här processen. Samtidigt känner vi att det är en mognadsprocess. Det måste bli ett naturligt sätt att arbeta på, för att det ska bli hållbart”, säger Vahid Zohali.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies