ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Bärbar teknik på modet

  • GÅR I BRÄSCHEN. Svenska modeföretaget Altewaisaome, med Natalia Altewai och Randa Saome, har designat ett aktivitetsarmband åt Sony. Foto: Jesper Frisk

Svenskt mode ska bli mer digitalt. Det är utgångspunkten för initiativet Digitizing swedish fashion. I dagarna håller nätverket sin första workshop.

På kort tid har wearables, eller bärbar teknik, blivit populärt. Klockor, aktivitetsarmband eller ringar har lanserats med digitalt smarta funktioner. Men hittills har den utvecklingen främst drivits av teknikbolag – till modeentusiasternas stora förtret.

”Teknikbranschen är ungefär lika bra på estetik som modebranschen är bra på teknisk innovation. Det vill säga inte särskilt bra”, säger Oskar Juhlin, professor vid institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Svårare att skärma av sig

I båda branscherna premieras kreativitet och innovation, ändå har mode- och teknikbranschen länge levt helt åtskilda. Men giftermålet mellan modevärlden och tech-branschen spås bli en av de stora trenderna i världen framöver och på senare tid har flera internationella samarbeten etablerats, vilket rönt stor uppmärksamhet. En utveckling som möjliggjorts bland annat tack vare wearables, som vidgar kontaktytorna för de två branscherna.

”Det som är intressant är att hittills har vi haft tekniken i mobiltelefonen. När den nu tar plats på våra handleder händer något. Skärmen går från att vara privat egendom till något alla kan se, precis som urtavlan på din klocka eller dina kläder och det kräver inte bara smart teknik, utan även modemässig intelligens”, säger Oskar Juhlin.

Modemässiga katastrofer

Merparten av produkterna som kombinerar mode och teknik som hittills har nått marknaden har sågats.

När den första prototypen till Apples smarta klocka, som lanseras i april, presenterades dömdes den av kännare ut som en modemässig katastrof. Flera av de aktivitetsarmband som redan finns på marknaden har, liksom Googles glasögon, fått liknande recensioner.

”Det finns stor utvecklingspotential för estetiken på den bärbara teknologin. Tänk bara om skärmen skulle vara reaktiv; att den kunde anpassa sig efter det du har på dig eller det den du möter har på sig”, säger Oskar Juhlin.

Oskar Juhlin förespråkar ett utökat samarbete mellan teknik- och modeindustrin. Inte minst i Sverige, där modeföretaget Altewaisaome och teknikjätten Sonys aktivitetsarmband till dags dato är ett av få svenska exempel på hur de båda industrierna kan dra nytta av varandra.

För att driva på utvecklingen är Oskar Juhlin en av initiativtagarna till Digitizing swedish fashion, som håller sin första workshop i dagarna.

Samarbete är målet

Här ska experter och företag mötas och diskutera digitaliseringen av mode. På agendan finns, förutom wearables, internetförsäljning och teknisk innovation i textilproduktionen.

I första hand syftar inte initiativet till att få modeindustrin att intressera sig mer för teknik eller starta egna tekniklaboratorier. I stället är målet att få till fler samarbeten mellan de båda industrierna.

”Den svenska scenen för mode- och techsamarbeten är inte tillräckligt spännande i dag, trots att vi är ett land som är starka på båda områdena. Tiden är inne för den svenska modebranschen att ta tag i utmaningarna som digitaliseringen verkligen innebär”, säger Moderådets vd Elin Frendberg, en annan av initiativtagarna.

Nödvändigt enligt Moderådet

Det främsta argumentet är, enligt Elin Frendberg, utvecklingen av det som kallas the internet of things, alltså olika bruksföremål uppkopplade till internet. En utveckling som inte är på väg att avta och som tillsammans med marknaden för wearables spås omsätta över 220 miljarder kronor om bara några år.

”I Sverige ligger vi redan långt fram när det gäller 3D-printande och implementering av nya affärsmodeller anpassade till den digitala ekonomin, ta Spotify som exempel. Så vi har alla möjligheter att bli ledande även på det här området, vilket är nödvändigt. För i framtiden kommer varken tech eller mode att vara tillräckligt bra utan varandra.”

Tyck till