ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Digitala filantroper

  • PENGAR UNDER BRON. Namnet Pennybridge passade välgörenhetsbolaget av flera anledningar tycker Matias Josephson och Daniel Bergqvist. Foto: Jack Mikrut

Vi använder alltmer sällan kontanter. Men det stoppar inte välgörenhetsbranschen.
Tvärtom. När insamlingsföretaget Pennybridge vill få oss att öppna plånboken på nätet, är det bara ett av flera bolag som satsar på digital filantropi.

”Skänk en slant.”

”Tyvärr, jag har inga kontanter.”

Känns det igen? Liknande dialoger uppstår dagligen, vid mataffärens insamlingsbössa eller i mötet med en tiggare på gatan.

”Förr kanske vi fick lite växelpengar när vi handlade som vi kunde skänka till välgörande ändamål. I dag använder allt fler kort, och det är en utmaning för välgörenhetsarbetet”, säger Daniel Bergqvist, vd för Pennybridge.

Vände på skurkmodell

Det var grundtanken när han startade bolaget 2012, tillsammans med Mattias Josephson. Idén till Pennybridges välgörenhetsmodell kom bland annat efter att Daniel Bergqvist hade sett en film som behandlade bedrägerimodellen känd som ”penny shaving”.

”Huvudrollen stal små summor pengar från arbetsgivaren och flyttade dem över tidzoner för att bli rik. Vi har vänt på modellen för att göra gott”, säger Daniel Bergqvist.

Donationsbeloppet är valfritt, och med hjälp av en regel styr givaren hur mycket pengar som varje månad ska gå till vilken organisation.

”Du mixar som du vill. Skänker du 200 kronor kan du ge 5 procent till en organisation, 10 procent till en annan och så vidare. På det sättet sprider du nyttan”, säger Mattias Josephson, styrelseordförande i bolaget.

”Och risken”, lägger Daniel Bergqvist snabbt till, väl medveten om att vissa välgörenhetsorganisationer har varit i blåsväder de senaste åren på grund av bland annat fiffel.

Organisationerna står för fakturan

För att själva undvika korruption utvärderar Pennybridge sin verksamhet med FN:s principer kring mänskliga rättigheter som måttstock. Dessutom är de transparenta med sin affärsmodell. Alla insamlade pengar skickas till respektive organisation tillsammans med en faktura på 5 procent av beloppet.

”Den betalar organisationerna med sin marknadsförings- och insamlingsbudget i stället för att det dras från donationen. På det sättet kommer pengarna fram och organisationerna har chans att sänka sin insamlingsbudget, som i dag snittar på 13 procent för dem med 90-konto”, säger Daniel Bergqvist.

Digital plånbok lättare att öppna

I Sverige finns 411 organisationer med 90-konto, alltså ett konto som ska garantera att hjälpen når fram, enligt Svensk insamlingskontroll.

Under 2013 samlades sammanlagt 5,8 miljarder kronor in som gåvor från allmänheten, enligt samma organisation, alltså 700 miljoner mer än året före.

En förklaring till att vi ger mer är att det blir allt lättare att öppna den digitala plånboken. Med autogiro är det enkelt att ge pengar varje månad till valfri organisation.

Samtidigt har allt fler sajter dykt upp de senaste åren som satsar på crowdgiving, det vill säga givande på mikronivå. De fungerar ofta som en plattform där privatpersoner kan driva kampanj för ett ändamål, till exempel alzheimersforskning eller djurrättsfrågor.

”Det intressanta är att givande på nätet är en verksamhet i sin linda. Vi kan inte säga exakt hur Pennybridge kommer att utvecklas, men vi ser att det finns ett ökande intresse för välgörenhet samtidigt som det uppstår andra tillfällen att ge än i den fysiska världen. Till exempel när du får bonus från SJ eller när du fondsparar”, säger Mattias Josephson.

”Småpengar bron till bättre värld”

Under året lanseras tjänsten i USA, en marknad som företaget tror mycket på eftersom donationer är en viktig del av den amerikanska kulturen. Det blir ett steg mot målet att bli en global tjänst – och på samma gång sätta Örebro på välgörenhetskartan.

”Det var jag som valde namnet Pennybridge och det är jag riktigt nöjd med. Dels för att vi är från Örebro. Dels för att det passar vår tanke att småpengar är bron till en bättre värld”, säger Daniel Bergqvist.

Bolaget Pennybridge omsatte 1 miljon kronor och gjorde ett minusresultat på 685.000 kronor 2013.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies