ANNONS:
Till Di.se

Bonnier bygger vidare på nätet

  • KÖPSUGEN. Henrik Stangel, annonschef på Bonnier News.

Bonnier News köper in sig i webbtjänsten Auranest för jobbsökande och fortsätter därmed att bygga ut sin digitala affär.
Än så länge handlar det om ett minoritetsägande, men mer expansiva planer smids.

”Vi tycker det är spännande att intresset för vår teknik är så stort och att det finns en förståelse kring att sätta användare i första rummet”, säger Frode Thorsén, medgrundare och operativ chef på Auranest.

Bonnier News, där Dagens industri ingår, har tidigare köpt in sig i webbtjänster som jämförelsesajterna Insplanet och Fakturino samt bostadssajten Hittahem. Investeringarna ligger i linje med Bonniers strategi att erbjuda framtidens tjänster via webben.

Och i torsdags slöts även avtal med Auranest, vars tjänst är tänkt att komplettera den nuvarande karriärutvecklingstjänsten.

”Ett tydligt behov”

”Vi ser ett tydligt behov av att bygga ut vår digitala affär. Ett sätt att göra det är att förvärva eller gå in i partnerskap med olika företag vars inriktning passar vårt innehåll. Vi kan se att liknande investeringar tidigare varit mycket lyckade”, säger Henrik Stangel, annonschef på Bonnier News.

Auranest hjälper till att skapa, uppdatera och upprätthålla användarkonton på flera rekryterings- och jobbsajter samtidigt. Därmed behöver jobbsökare inte ägna tid åt att registrera samma information på flera olika hemsidor.

”Det har länge funnits en stor efterfrågan på en plats där man kan lägga in all information och sedan trycka ut den. Det problemet har Auranest löst. Det finns ju annars så otroligt många bryggor, med hundratals jobbsajter där ute”, säger Henrik Stangel.

Precis som i de andra investeringarna har Bonnier News köpt in sig som minoritetsägare i Auranest med option att gå upp i ett majoritetsägande över ett par år.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies