ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Brett stöd för gräddfil till USA

  • STÄMMER IN. LKAB:s vd Lars Eric Aaro är en i hyllningskören för ett flygplatssamarbete med USA. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Regeringens satsning på att få till ett flygplatssamarbete med USA har fått flygbolagen att jubla. Även de svenska näringslivstopparna hyllar initiativet.

Di rapporterade i måndags att regeringen arbetar för att amerikanska myndigheter ska kunna genomföra sina gränskontroller på svensk mark.

Den statliga gruvjätten LKAB, med huvudkontor i Luleå, jublar.

”USA är inte vår största marknad än, men det är den marknad som ökat mest de senaste tre-fyra åren. Vi har många amerikanska leverantörer som kommer att glädjas”, säger Lars Eric Aaro, vd på LKAB.

”Vi är många som har våndats över långa köer och gränskontroller när man ska in i USA.”

Asiatisk jämförelse

Michael Treschow, ordförande för Unilever, är också positiv.

”Vi reser mest från England och Holland till USA. Men jag tror de blir avundsjuka där om vi får den behandlingen i Sverige”, säger han.

Han hoppas att åtgärden gör att Arlanda som helhet förbättras.

”När man ser de nya flygplatserna i Dubai och Kina så tänker man att vi har mycket att göra.”

Johan Karlström, vd på byggjätten Skanska, hoppas på kortare restider.

”USA är Skanskas största marknad och många av våra medarbetare reser mycket mellan länderna. Alla initiativ som gör resandet smidigare är uppskattade.”

”Osedvanligt innovativt”

Även Anders Nissen, vd på Pandox som äger och driver över 100 hotell, är nöjd.

”Det här är osedvanligt innovativt. Den här typen av idéer, när man tänker utanför boxen, är precis det vi behöver”, säger han.

Framför allt hoppas han att detta ska leda till fler interkontinentala flygningar från Arlanda.

”En av de viktigaste frågorna för svenskt näringsliv är att lätt kunna ta sig till och från Stockholm. Man har redan påbörjat ett arbete att få till fler interkontinentala linjer, men man ligger fortfarande efter Köpenhamn när det kommer till att ta sig västerut och efter Helsingfors österut”, säger han.

Hans Stråberg, styrelseordförande för Atlas Copco och tidigare koncernchef för Electrolux, är inne på samma linje.

”Det kan göra Arlanda mer konkurrenskraftigt och det vore väldigt positivt om vi fick fler långlinjer”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies