1515

Nyheter i korthet

Foto:Patric Söderström

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från Skellefteå KraftAnnons

Så enkelt kan du stärka företagets miljöprofil – elavtalet har större betydelse än vad många tror

Ulrika Sehlstedt, säljchef Elförsäljning företagsmarknad på Skellefteå Kraft.
Ulrika Sehlstedt, säljchef Elförsäljning företagsmarknad på Skellefteå Kraft.Foto:Skellefteå Kraft & Jonas Westling

Som företag är det viktigare än någonsin att tänka hållbart – allt fler kunder förväntar sig det. En bra start är att se över företagets elavtal. Att välja el från förnybara energikällor är ett enkelt sätt att göra något bra både för miljön och affärerna.

Läs mer om hur du väljer förnybart till din verksamhet 

Allt fler inser att alla måste bidra om vår planet ska hålla också på lång sikt. För företagen har en stark miljöprofil dessutom blivit en viktig drivkraft för att attrahera kunder och därmed lyckas långsiktigt. 

I dag kan nämligen många konsumenter tänka sig att välja bort företag som inte agerar hållbart. Effektiv energianvändning är dessutom en av de frågor som konsumenterna prioriterar högst. Det visar undersökningen ”Sveriges grönaste varumärke” från Differs. 

– Rapporten gör det tydligt att konsumenterna förväntar sig att företag bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete som en del av kärnaffären – inte som ett sidoprojekt, säger Ulrika Sehlstedt, säljchef Elförsäljning företagsmarknad på Skellefteå Kraft. 

Stärker miljöprofilen 

Att som företag se över sin elanvändning är ett väldigt enkelt första steg för ett mer hållbart varumärke. Genom att välja ett elavtal med 100 procent förnybar el bidrar du inte bara till en långsiktigt bättre miljö. Det signalerar även att ditt företag vill vara med och driva omställningen. 

– Du stärker med andra ord förtagets varumärke samtidigt som du gör något bra för samhället i stort. Du kan också göra ekonomiska besparingar när du optimerar din energianvändning, säger Ulrika Sehlstedt. 

Att välja el från förnybara energikällor är ett enkelt sätt att göra något bra både för miljön och affärerna.
Att välja el från förnybara energikällor är ett enkelt sätt att göra något bra både för miljön och affärerna.Foto:Evalena Karlsson

Skellefteå Kraft har över 100 års erfarenhet av förnybar energiproduktion. Det är en del av företagets dna. Vattenkraft har varit med sedan starten och ligger fortfarande till grund för de innovativa satsningar företaget gör. 

– All vår el är 100 procent förnybar, så våra kunder behöver aldrig fundera. De vet vad de får. 

Leverantören på köpet 

Men vad behöver ett företag som vill få hjälp att stärka sin miljöprofil tänka på? 

– Tänk på vad elhandelsbolaget du tar hjälp av gör och arbetar för. Det får du ju på köpet. Att göra ett bra val är en liten insats som kan göra stor skillnad. Extra smart är det såklart att ta hjälp av ett företag som själv har en bra miljöprofil, det stärker ditt varumärkes anseende, säger Ulrika Sehlstedt.

– Vi vet också av erfarenhet att många känner sig oinsatta i ämnet och vi anser inte heller att företag ska behöva lägga tid på det. Så medan vi ser över energianvändningen och elavtalet kan du fokusera på verksamheten som vanligt,   

Så får du 100 procent förnybar el 

Mer från Skellefteå Kraft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skellefteå Kraft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?