1515

Världen i korthet

FÄNGSLAD. Aleksej Navalnyj.
FÄNGSLAD. Aleksej Navalnyj.Foto:Andrej Rudakov

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från TeliaAnnons

Halkat efter digitalt? Expertens 3 bästa tips för att komma ifatt

Känns det krångligt med tekniken? Lägger du för mycket tid på it-strul?

De digitala klyftorna mellan svenska företag har ökat under pandemin, visar rapporten Telias digitala index 2021.

Men det finns hjälp för lågdigitala företag att komma i kapp. Här är expertens tre konkreta tips.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Pandemin brukar beskrivas som en katalysator för digitaliseringen – men samtidigt har det digitala gapet vuxit. Andelen högdigitala svenska företag har ökat från 22 procent före pandemin till 28 procent i dag, medan de lågdigitala inte minskat i motsvarande takt.

Det visar rapporten Telias digitala index 2021, som varje år kartlägger hur långt svenska företag kommit vad gäller digitaliseringen.

Det här utmärker högdigitala företag

Större svenska företag är generellt mer digitalt mogna än mindre. De stora företagen har i högre grad automatiserat rutinuppgifter som fakturering och orderhantering. Enligt Telias digitala index har 62 procent av de största företagen automatiserade processer – jämfört med 36 procent av de minsta företagen. De större är också bättre på att samla in data om sina kunder och driva marknadsföring med träffsäkra erbjudanden.

Viktig vinst direkt: få loss tid

Maria Bygdemo är företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå och ger råd och stöd till mindre företag.

– Även om du känner dig digitalt ”vilsen” och varken är intresserad eller tycker att du har tid för teknikfrågor, kan du ganska enkelt ta stora kliv framåt. Vinsten är framför allt att du frigör tid så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.
Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.

Här är Maria Bygdemos tips för att komma i fatt:

1 Vilka är dina tidstjuvar?

Många företagare sitter med onödigt krånglig och tidsödande manuell bokföring, ofta på kvällar och helger. Här kan du frigöra massor av tid och energi genom att ställa om till ett digitalt och automatiserat flöde. Vill du inte göra det på egen hand, ta hjälp. När du tagit detta steg har du kanske tid och kraft att ta nästa – som att uppdatera företagets webb, eller lägga upp ett kundregister digitalt?

2 Prenumerera på en egen tekniker

Svenska företagare lägger i snitt sju minuter om dagen på att lösa ”it-strul”, visar en Sifo-undersökning från Telia. Räknar du ut vad det kostar i förlorad arbetstid kan det bli flera tusenlappar i månaden. Idag kan du enkelt delegera alla teknikfrågor, till exempel kan du abonnera på en personlig it-expert som lär känna dig och din verksamhet. Du får support via telefon, mejl eller fjärrstyrning av din dator. Läs mer här  

3 Samla tekniken

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt. Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på, kostnader som kan dra i väg – och ibland tjänster och produkter som inte synkar. När problem uppstår kan det vara svårt att veta vilken supportdesk man ska kontakta – något som stjäl tid och skapar frustration. Lösningen är att samla tekniken hos en leverantör.

Att göra så är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har redan valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade, enligt rapporten Telias digitala index 2021.

De främsta vinsterna är tidsbesparing och lägre totalkostnad, enligt företagen i Telias digitala index.

– Många uppskattar framför allt enkelheten: att ha en kontakt att vända sig till, oavsett frågor och problem. En annan styrka är att du får en partner som kan hjälpa dig att utvecklas digitalt på lång sikt, säger Maria Bygdemo.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?