ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

De vill släppa loss givarskryt på nätet

  • VIKTIGT ATT SYNAS. Lin Kowalska och Michaela Forni har startat en nättjänst för unga som vill skänka pengar till välgörenhet – och berätta om sin gärning på sociala medier. Foto: Oskar Omne

På sociala medier delar vi med oss av våra liv, skryter om jobbiga träningspass och hemlagad mat. Så varför skulle vi inte skryta när vi gör något för att förbättra världen?
Så tänkte Lin Kowalska och Michaela Forni när de startade välgörenhetstjänsten Givesom.

Internettjänsten riktar sig till personer under 35 år som liksom dem själva rör sig på internet och sociala medier. Syftet är att tjänsten ska fungera som en språngbräda, en möjlighet för unga att engagera sig i välgörenhet tidigt.

”Om jag inte delar mitt träningspass, då har det inte hänt”, skrattar Lin Kowalska.

En liten summa varje månad

De har länge velat jobba med välgörenhet utan att hitta en plattform som passar dem. Lin Kowalska kom med idén – en välgörenhetstjänst där man själv enkelt väljer välgörenhetsorganisation och donerar en liten summa i månaden.

Syftet med företaget är inte att själva tjäna pengar, de tar 5 procent i administrativa avgifter men tar inte ut någon lön.

Uppmanar till delning

En viktig del i den nya tjänsten, som har dragit in 100.000 kronor till tio olika organisationer, är att man delar sin goda gärning på internet. Därefter blir man automatiskt utsedd till en hjälte. Bekräftelsebehovet bland unga är stort på grund av den stora närvaron på sociala medier. Tjänsten ska uppmana personer till att dela med sig av de goda gärningarna.

”Vi vill skapa ett naturligt sätt att få skryta lite. Vi tycker inte att det är dåligt att skryta när man gör något bra och vill i stället uppmana beteendet”, säger Michaela Forni.

Förutom att få skryta om något positivt är man själv med och inspirerar andra att göra samma sak – att själva vara hjältar.

För ett halvår sedan började de söka välgörenhetsorganisationer att samarbeta med. Med hjälp av Michaela Fornis modeblogg, som har 200.000 besökare i veckan, har de sedan kunnat sprida sitt koncept. De har även samarbetat med stora namn inom sociala medier och bloggvärlden.

”Profilerna har varit viktiga, de har alla sina egna hjärtefrågor och tack vare dem har vi kunnat bygga upp ett moln av kompetens, vilket gör att vi kan jobba med alla frågor”, säger Lin Kowalska.

På plats i drabbade områden

För Lin Kowalska och Michaela Forni är det viktigt att inte bara berätta varför man ska engagera sig i välgörenhet. Genom att finnas på plats i drabbade områden kan de visa hur världen ser ut och varför det är viktigt att bidra.

Före jul var de, tillsammans med profilen Angelica Blick i L’Aquila och planerar fler resor av samma sort.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies