ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svensk med i spelet

  • KÄND KUND 1. Barack Obamas valkampanj 2012 köpte reklamplats med hjälp av svenska Emerse. Foto: Carolyn Kaster

Svenska algoritmer och servrar i Lund har hjälpt både Barack Obama och New Yorks borgmästare Bill de Blasio till valsegrar.
Med hjälp av en färsk finansieringsrunda hoppas bolaget Emerse växa inom videoannonsering över hela världen.

Marknaden för annonser på nätet är både en samling komplicerade digitala marknadsplatser och ett snabbt växande affärsområde för it-bolag. Annonsplatser säljs på auktioner, och med datoriserad analys hoppas bolag som svenska Emerse hjälpa sina kunder att köpa bättre reklamplatser till ett lägre pris.

”Köpare och säljare kopplar upp sig via olika handelsplatser. Vi finns på köparens sida i den automatiserade marknaden och representerar annonsörer”, berättar huvudägaren Carl-Johan Grund, som själv varit delaktig i det tekniska arbete som gör bolagets verksamhet möjlig.

”Vi har utvecklat vår egen teknik. Förutom servrar i Sverige finns de utspridda i olika delar av världen.”

Carl-Johan Grund grundade bolaget i Lund. Sedan 2007 har intresset för videoreklam på nätet ökat med besked, bland annat tack vare videosajten Youtubes stora popularitet.

Just inköp av annonsplatser för rörlig bild har blivit företagets specialitet. Bland kunderna finns kända storbolag som Arla, Samsung, Nike och Mercedes.

Räknar fram priset

Ett typiskt uppdrag bygger på att uppdragsgivaren låtit en reklambyrå ta fram en kort film. Sedan kopplas Emerse in för att se till att denna visas för rätt målgrupp, något som alltså sker genom att reklamplats köps in på lämpliga sajter.

”Vi analyserar de olika annonsplatserna på marknaden. Inför ett inköp jämför vi den aktuella platsen med data vi samlat in och räknar ut hur mycket vi är beredda att betala för just det här utrymmet”, säger grundaren vars teknik används för att fatta just sådana beslut på automatiserad väg.

Två av USA:s tyngsta politiker har redan nappat på den digitala effektiviseringen.

”Vi anlitades till presidentvalet 2012”, berättar Carl-Johan Grund och tillägger att det då var Demokraterna och Barack Obama som var uppdragsgivare.

”Passar för politiker”

Lundabolaget köpte då in annonsplatser åt kampanjer som visades för sammanlagt 30 miljoner amerikaner, berättar han och tillägger sedan att även New Yorks borgmästare Bill de Blasio anlitade Emerse under sin valkampanj 2013, också den framgångsrik.

”Det är roligt att få jobba med den typen av kampanjer. Politiker arbetar mycket med video. Det passar bra som kreativt format för att få ut ett meddelande. Man får ut en annan typ av budskap när man använder rörlig bild”, säger Carl-Johan Grund.

Politiska kampanjer har också stort intresse av att få spridning på sociala medier. Där passar video väldigt bra, eftersom filmer i bästa fall kan bli till snackisar, förklarar entreprenören.

Företaget har åtta anställda i Sverige samt två säljare, baserade i Hongkong och San Francisco. Men personalstyrkan kommer snart att bli större.

Växer med nytt kapital

Omsättningen ökade med 35 procent till 12 miljoner kronor i fjol och bolaget är lönsamt.

”Vi har som mål att växa kraftigt i år och det finns alla tecken på det”, säger Carl-Johan Grund, som hittills skött expansionen utan extern finansiering.

”Marknaden för automatiserad annonshandel i allmänhet och videoannonsering i synnerhet växer väldigt fort just nu.”

För att kunna växa än snabbare har bolagen nu slagit in på en ny väg, genom att ta in externt kapital som ska användas till en fortsatt expansion i flera länder.

Investeringsbolaget Spiltan, med grundaren Per H Börjesson i spetsen, köpte nyligen 40 procent av ägandet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies