ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

skadat gods blir hel affär

  • GÖR VINSTER FÖR MILJÖN. Godsinlösen med Patrik Zalewski, grundare, Matilda Håkansson, kvalitets- och miljöchef, och Christian Jansson, grundare och vd, tar emot, renoverar och returnerar skadade föremål till försäkringsbolagen.

Det började med en affärsidé som föll platt till marken.
Men ur fiaskot föddes idén till företaget Godsinlösen, som nu är på väg att i grunden förändra försäkringsbolagens hantering av skadade prylar och återtaget stöldgods.

Företaget huserar i ett industriområde i Staffanstorp utanför Lund. Bakom en anonym ståldörr döljer sig en liten lagerlokal, och en trappa upp finns kontoret där entreprenörerna Patrik Zalewski och Christian Jansson tar emot.

I den mån försäkringsbolagen har krävt in skadade föremål från sina kunder, så är det hit de skickar dem.

Än så länge är det bara en bråkdel av alla mobil-telefoner, datorer, vitvaror, möbler och musikinstrument som skickas hit.

Men de båda herrarna hoppas och tror att bolaget kommer att bli en supercentral för återbruk av skadat försäkringsgods från hela landet.

”Det handlar om cirkulär ekonomi. I stället för att försäkringsbolagens kunder ska slänga en skadad mobiltelefon och få pengar för att köpa en ny, ska de få tillbaka antingen exakt samma telefon i nyskick, eller få en precis likadan”, säger Christian Jansson, som är vd.

Själv är han serieentreprenör och har drivit en rad företag som han har sålt. Kompanjonen Patrik Zalewski har ett förflutet på medieföretaget Egmont.

De båda träffades 2011 via gemensamma bekanta, då Patrik berättade om sin affärsidé: Han hade kört i gång ett e-handelsbolag som skulle vara som Blocket, fast för företag.

”Vi tänkte att försäkringsbolagen måste sitta på massor av varor de vill sälja. Men efter första mötet insåg vi att de inte lagerför något gods över huvud taget”, säger Patrik Zalewski.

De båda insåg att såvida skadat gods inte gick till reparatör, så stannade det hos försäkringskunderna som slänger det, eller själva säljer det, sedan de har fått sin skadeersättning. Och bara när det gäller mobiltelefoner handlar det om 200.000 enheter per år som blir försäkringsfall i Sverige.

Av e-handelsbolaget blev det inget, men företaget Godsinlösen såg dagens ljus.

I början var verksamheten spretig. Enskilda partier av skadat och återfunnet stulet gods kom in. Vitvaror från en rökskadad Elgigantenbutik och stulna, återfunna cyklar från Lund gav upphov till en outletbutik i Staffanstorp.

Butiken finns kvar och heter Returhuset, men kommer sannolikt att spela en underordnad roll, jämfört med framtidsplanerna.

Företaget Godsinlösen har nu skrivit avtal med samtliga större försäkringsbolag i Sverige om att ta emot, renovera och skicka tillbaka skadat gods. Själva renoveringen av mobiltelefoner sker hos samarbetspartner i Polen och i Filippinerna.

Bland kunderna finns If, Länsförsäkringar och Folksam som står för det senaste avtalet och även har visat störst vilja till förändring.

Folksams miljöchef Karin Stenmar vittnar om att planen är att förändra skaderegleringen i grunden.

”Vi har drivit ett pilotprojekt tillsammans med Godsinlösen som har fallit väldigt väl ut. Från årsskiftet kommer vi att driva igenom det i hela koncernen när det gäller elektronik. Och då kommer det att handla om 20.000 enheter per år bara när det gäller mobiltelefoner”, säger hon.

Hon poängterar att det är miljöansvaret som är det drivande i utvecklingen.

”Klimatet har blivit försäkringsbranschens största fråga. Genom att införa återanvändning, be kunden skicka in en skadad mobiltelefon, renovera och skicka tillbaka samma eller en likadan, kommer vi att spara 30 kilo koldioxid per enhet, jämfört med tidigare ersättningsmodeller”, säger hon.

Försäkringskunder som förväntar sig att få pengar till att köpa den senaste telefonmodellen kan möjligen bli besvikna över det nya sättet att skadereglera, men Karin Stenmar förtydligar:

”Det här kommer att medföra lägre kostnader för Folksam och i förlängningen lägre försäkringspremier. Handläggningstiderna kommer även att bli avsevärt kortare”, säger hon.

Samarbetet kretsar till en början runt elektronik. Serietillverkade varor kan ersättas lika för lika, det är värre med en designsoffa från 1950-talet.

Killarna på Godsinlösen är dock öppna för det mesta.

”Vi tar emot allt som ger en miljövinst och som det går att få ekonomi i, och inte bara från försäkringsbolag. Hittills har det varit mest mobiler, datorer och cyklar”, säger Christian Jansson.

Bara med ströaffärer nådde bolaget ifjol en omsättning på 23 miljoner kronor. Året gav dock förlust efter omfattande investeringar, nyanställningar och utvidgning av lokalerna.

”Vi har utvecklat ett eget it-system som nu är tillgängligt för 500 skadereglerare runt om i Sverige. Och vårt åtagande med Folksam är så stort att vi kommer att behöva öppna en godsmottagning i Stockholm. Vi lär behöva anställa tio personer dit”, säger Christian Jansson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer