ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Lyskraften skapar säkerhet

  • SMÅ MEN NAGGANDE GODA. Reflexerna som Kersti Kempe och Ewa Romö har lanserat, så kallade glimmisar, är både accessoarer och livräddare i mörkret. Foto: Henrik Lenngren

De ser till att svenskar, japaner och spanjorer syns i natten.
Nu berättar Popomax grundare Kersti Kempe och Ewa Romö om mörkret i sin egen tillvaro: både neddragningar i företaget och långa sjukskrivningar.

Den neongröna reflexen är formad som en ödla och reflekterar i bjärt kontrast mot hösthimlen när Ewa Romö låter den vaja i luften.

”Många tycker att det är en skitprodukt, bara en onödig plastbit. Men varje reflex vi säljer är en liten livförsäkring.”

Tillsammans med kompanjonen Kersti Kempe har hon sedan 2002 missionerat för ett förändrat synsätt. Fortfarande är det så att många reflexer samlar damm i byrålådor runt om i Sverige, olika försäkringsbolag bedömer att bara omkring 30 procent fäster reflexer på sina dragkedjor, fickor, ryggsäckar och väskor.

Samtidigt har det hänt ett och annat sedan Popomax klev ut på konsumentmarknaden.

”Reflexer hade tidigare varit en produkt man varit van att få gratis. Sedan vi klev in på marknaden betalar man för det man vill ha”, säger vd:n Kersti Kempe.

Hon hade haft tunga befattningar på stora internationella företag, bland annat som marknadschef på Svenska Shell, när hon valde att hoppa av mitt i karriären för att fullfölja en entreprenörsdröm. Detsamma gjorde Ewa Romö som lämnade en trygg tjänst som produktionschef på Marabou.

”Vi ville kombinera familj med karriär och hitta en ny sorts balans i livet. Då kändes valet ganska enkelt”, konstaterar Kersti Kempe.

Även om den gemensamma företagsresan egentligen startade med svårsålda rumpvärmare så var det ”de tråkiga brickorna med snören” som fungerade som inspiration när de första ”glimmis-reflexerna” togs fram.

”Vi var först med mjuka designade reflexer på konsumentmarknaden. Folk var vana vid reklamreflexer men med våra ödlor, änglar, grodor, fjärilar och fladdermöss blev reflexerna också en snygg och häftig accessoar”, säger Ewa Romö.

Drygt tio år senare går det inte en dag utan att hon och Kersti Kempe ser företagets ”glimmisar” på barnvagnar, väskor och jackor. Dessutom säljs reflexerna inom bokhandeln, på apotek samt i sportaffärer, barnbutiker och presentaffärer.

”Styrkan med produkten är just att den kan säljas i så många olika kanaler. Det gör oss mindre branschkänsliga.”

60 procent av försäljningen sker i Sverige och 40 procent går på export, till exempelvis Finland, Kanada, USA, Island, Tjeckien och Spanien. Dessutom har Popomax som första företag introducerat reflexer i Japan.

”Det är lika mörkt där som i Skandinavien så det var faktiskt ganska lätt att komma in på Isetanvaruhusen. Det är svårare när man måste utbilda sina kunder innan man kan börja sälja. Om de exempelvis i Frankrike och Italien ska hänga upp reflexer på ett ställ bredvid kassan är det en stor medvetandetröskel att ta sig över. Men vi sår frön överallt”, säger Ewa Romö.

Parallellt med utlandssatsningarna har kreativa samarbeten med välkända varumärken lett till sagofigursprylar med Alfons, Pippi Långstrump, Emil, Mumin, Ice Age och Bolibompa i fokus.

”Vi producerar också specialutgåvor exklusivt designade för företagens behov. Ett exempel är Rosa bandet, ett annat Skansens Lilla Kott”, säger Kersti Kempe.

De senaste två åren har dock tillväxtresan avstannat – av flera skäl. 2013 krossade Kersti Kempe skenbenet efter att ha blivit påkörd i en skidback i Åre. När hon våren 2015 tog bort skruvarna och kunde återgå till jobbet med full kraft drabbades Ewa Romö av bröstcancer.

”Vi hade planer dit”, säger hon och pekar upp mot taket.

”Men plötsligt har vi hamnat i ett läge där det först och främst handlar om att överleva dagen. Det gäller att ta sig igenom tunneln så fort som möjligt. Jag försöker intala mig själv att jag inte är sjuk, att jag är på väg att bli frisk.”

Ewa Romö är fortfarande sjukskriven på obestämd tid, men varken hon eller Kersti Kempe har några problem med att lyfta fram positiva aspekter mitt i eländet.

”Personalen har fått ta ett större ansvar och har bevisat att vi har byggt en organisation som klarar vardagen utan att vi är med i detalj. De har tagit ett stort kliv framåt och varit fantastiska. När vi kommer tillbaka kan vi lägga all vår tid och energi på affärs- och produktutveckling”, säger Kersti Kempe.

Hon låter hoppfull, trots att företaget ifjol tappade en nyckelkund och tvingades säga upp personal för första gången.

”Nu gäller det att vi kavlar upp ärmarna och kämpar vidare. Även om vi har mått dåligt emellanåt så har vi inte förlorat viljan att utveckla företaget. Vi är snart redo att växla upp igen.”

 

KERSTI KEMPE OM:

Då var det som bäst:
”När vi insåg att japanerna verkligen tyckte om våra produkter och att glimmisar var mer än en fluga. Det gav oss en möjlighet att växla upp produktionen markant då marknaden är enorm jämfört med Sverige.”

Då var det tungt:
”När man som litet entreprenörsföretag blir kopierad och förlorar kunder till större företag.”

Så blåser det i branschen:
”Positivt eftersom vi verkar inom så många olika branscher. Reflexer kommer alltid att behövas på ett eller annat sätt.”

Tyck till