ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Snöbollseffekt lyfter e-butiken

  • LAGER PÅ LAGER. Mattias Ahlberg är själv ute bland hyllorna när det behövs. Foto: Håkan Wike

Bygger man affärsidén på distribution är det bra att köpa ett gammalt postkontor och ha postservicen kvar.
Ahlbergs Sweden i lilla Klövsjö säljer via nätbutiken Skoterdelen reservdelar och tillbehör över hela Sverige. Trots allt sämre vintrar växer grundaren Mattias Ahlbergs livsverk stadigt.

Det har inte varit särskilt lätt att expandera verksamheten i Klövsjö by mellan Åsarna och Vemdalen i Jämtland.

Den tidigare turistbyrån är fortsatt även post och logistik för bussgods och byns gym, men fastigheten ägs numera av Ahlberg Sweden och den huvudsakliga verksamheten – nätbutiken Skoterdelen – fyller hylla efter hylla med små kartonger, fjädrar, motordelar och tillbehör till snöskotrar. Vartenda hörn utnyttjas som lageryta i den hästskoformade byggnaden.

”I de flesta mindre orterna härikring finns det ett par industribyggnader och lagerlokaler men i Klövsjö existerar inget sådant”, berättar Mattias Ahlberg.

Skoterdelen säljer, som namnet anger, skoterdelar och tillbehör till skotrar. Man skulle kunna tro att företaget skapades och drivs framåt av ett genuint intresse för skoteråkning, men så är det inte. Varken Mattias Ahlberg eller någon annan på företaget är inbiten skoteråkare, även om några visst äger och kör lite skoter.

Det fanns ett embryo till företaget tidigare, en nyligen avvecklad verksamhet för begagnade skoterdelar och ett domännamn som Mattias Ahlberg köpte. Han utvecklade det hela till en ren nätbutik för eftermarknadsdelar till skotrar. Ungefär som Mekonomen och Biltema gör för bilar.

Han har försiktigt jobbat upp verksamheten på egen hand sedan starten 2006, till en början genom att ta semester från jobbet som lastbilschaufför för att lägga in mer än 500 artiklar i nätbutikens databas. Och när butiken väl snurrat i gång tog han hand om order och skick av paketen på kvällarna.

Våren 2007 sa han upp sig från åkeriet. 2009 anställde han sin första medarbetare. 2010 blev han som 30-åring prisad som årets unga företagare på Guldgalan i Östersund, med omsättningsökningar som nästintill dubblats för varje år sedan starten.

I dag består företaget av sex heltidsanställda och under högsäsongen från november till april är det uppemot tio personer som tar emot order, packar och skickar delar och tillbehör över hela landet. En liten del av marknaden finns i Norge och Finland men även Grönland får ett paket från Klövsjö emellanåt.

Det är förstås en självklar fördel att ha både post och bussgods i samma hus som företaget.

”Men jag köper upp en hel del restlager som säljs ut av leverantörer, så det behövs plats för volymer. Jag skulle verkligen behöva en välplanerad lagerlokal med kontor på ovanvåningen. Men den får jag nog bygga själv i så fall.”

Det som inte får plats i huvudbyggnaden har allt eftersom placeras i olika hus i Klövsjö by. Även i källare på bostadshus när det kniper. Men avstånden är inte så stora och logistiken, även om den inte är optimal, fungerar.

Att starta eget företag var för Mattias Ahlberg en naturlig utveckling av barn- och ungdomsårens initiativrika strävan att skaffa pengar.

”Jag började med att sälja tunnbröd i området där vi bodde i Östersund. Sedan blev det jultidningar förstås och jobb på olika ställen före eller efter skolan hela högstadiet och gymnasiet. Vi fick inget extra serverat hemma, så skulle man ha en cross eller något fick man tjäna ihop det själv.”

Det finns fler i familjen som har entreprenörskapet i blodet. Storebror Peter Ahlberg är kanske den mer kända brodern och grundare och ägare av kedjan Dollarstore, ett företag där Mattias Ahlberg också jobbade med att sjösätta butiker under två år. Att pappa jobbade mycket med sitt åkeri i Svenstavik präglade säkert synen på arbete där många och långa dagar var mer regel än undantag.

Det var hårt slit och tillväxt utan stora lån eller riskfyllda investeringar i marknadsföring i början. En liten kundkrets fanns kvar sedan tidigare verksamhet under samma namn. Radannonser i norra Sveriges lokaltidningar var starten som gav en snöbollseffekt för den nya nätbutiken. En efterfrågad produkt och kundfokus har skapat tillväxt varje år och inställningen till att handla på nätet har förändrats under åren. Vilket förstås har gynnat även Skoterdelen. Kundleveranserna har på tio år gått från 90 procent postförskott till 90 procent Klarnafakturor eller kortbetalning.

”Det är en otrolig skillnad att sälja på nätet i dag, men samtidigt är kunderna mer medvetna och de vet sina rättigheter”, berättar Mattias Ahlberg.

”Eftersom de vill ha snabba leveranser har vi fått bygga upp ett orderlogistiksystem där de själva kan följa paketet. Men den kostnaden tjänar vi igen på minskad telefonsupport.”

Under den senare hälften av företagets existens har Skoterdelen även utökat sin butik till att sälja delar till gräsklippare, crossmotorcyklar och ATV-fordon. Men det är fortfarande skoterdelar som är den absolut största intäkten med ungefär 80 procent av omsättningen.

”Nu har vi även produkter som vi tar hem under eget namn. Snöspadar, skoterkängor, kläder till en bråkdel av priset av vad samma produkter kostar med ett annat märke på. Det är både fascinerande och skrämmande att besöka de jättelika producentmässorna i Kina. Här finns verkligen allt.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies