ANNONS:
Till Di.se

Svenskt och franskt i historisk miljö

  • VINNARGÄNGET. Ett urval av personalen på Bobergs Matsal. Foto: Jack Mikrut

När stjärnkocken Björn Frantzén i våras tog över matserveringarna på NK gav han nytt liv åt varuhusets hundraåriga matsal, som under många år verkat på restauranglivets skuggsida.
Resultatet blev så lyckat att Bobergs Matsal tilldelas Di Weekends utmärkelse Årets affärskrog 2015.

Restaurangpriset delades ut i går kväll på en gala på Waterfront i Stockholm med över 200 gäster: kockar, krögare och affärsfolk.

”Det är fantastiskt roligt! Stort tack”, säger Björn Frantzén när han tar emot priset.

Björn Frantzén är mest känd för sin tvåstjärniga restaurang Frantzén i Gamla stan, rankad som en av de allra bästa i hela landet. Han har aldrig gjort någon hemlighet av att han där jagar en tredje stjärna i franska Guide Michelin, något som ingen nordisk restaurang uppnått.

Michelins inspektörer har under hösten varit på besök på Bobergs Matsal också, men där siktar Björn Frantzén inte mot stjärnorna.

”Fick jag välja mellan en stjärna och Årets affärskrog skulle jag välja Årets affärskrog, för det är det vi vill vara. Och det säger jag helt ärligt. För mig är det roligare med Årets affärskrog.”

Det ska inte tolkas som att ambitionerna på något sätt är lägre ställda bara för att Bobergs Matsal är en lunchkrog. Men om det är någon av koncernens krogar som står i tur för Michelinguiden är det The Flying Elk i Gamla stan. I våras initierades ett projekt kallat Flying Elk 2.0 för att höja nivån på gastropuben rejält.

”Målet är att vi ska vara enstjärnig pub. Hur man nu gör för att bli det när man kör ut 400–500 varmrätter på en kväll.”

Björn Frantzén hade med framgång drivit The Flying Elk i två år när han fick för sig att höja ribban.

”Jag kan ju inte bara driva en restaurang, det måste finnas en utmaning i det. Det är så jäkla jobbigt.”

Bobergs Matsal har bara varit öppet drygt ett halvår, men Björn Frantzén skissar redan på förändringar.

”Vi har just lanserat en avsmakningsmeny på sex sju serveringar med dryckespaket. Det ska bli intressant att se hur många som väljer det”, säger han.

Bobergs Matsal är något så otrendigt som en klassisk affärskrog av den typ som det fanns gott om på 1980-talet när Dagens industri instiftade priset Årets affärskrog. Eftersom tempot är mer uppskruvat i dag, folk sägs inte ha tid att äta en affärslunch, var det oväntat att det klassiska krogkonceptet affärskrog skulle göra comeback. Men det är precis vad som skett – och det med besked.

”Jag har aldrig sett så många kostymer på ett och samma ställe”, säger Björn Frantzén.

”Måndag till fredag blir vi fullständigt attackerade. Folk ska ju äta lunch klockan 12 i det här landet.”

”Det är den stora utmaningen med Bobergs, att hålla nivå trots att gästerna kommer som de gör. Det gäller framför allt de dagar det inte är fullbokat och vi plötsligt har 17 sällskap i kö.

”Lördagar är lättare, då kommer gästerna utspridda under längre tid.”

Björn Frantzén driver sammanlagt fyra verksamheter på våning fyra i NK-huset. Förutom Bobergs med sin trerätters affärslunch och à la carte finner man där vinbaren Gaston, salladsbaren Botanique och bricklunchen Nordiska Kantinen.

”Vi serverar sammanlagt mellan 1 100 och 1 400 gäster per dag”, säger Björn Frantzén.

På Bobergs serveras vällagad svensk husmanskost och rätter från det franska köket.

En storsäljare är smörstekt, hemgjord blodpudding kryddad med konjak, mejram och portvin. Den serveras med varmrökt sidfläsk, rårörda lingon och stekt svenskt äpple.

Populär är också smörgåstårtan som numera finns både som för- och huvudrätt, men bara på fredagar och lördagar.

Restaurangen är k-märkt men inredningen har med hjälp från Svenskt Tenn fått ett lyft. När det är fullsatt kan emellertid ljudnivån bli något ansträngande.

”Arkitekterna ville ta fram ett trägolv som är hundra år gammalt, men vi var tvungna att lägga in en heltäckningsmatta för ljudnivåns skull”, säger Björn Frantzén och poängterar att det inte spelas någon musik i matsalen.

Ett tips är att undvika värsta lunchrusningen, att komma något senare. Numera kan man boka bord så sent som klockan 15. Afternoon tea var man nämligen tvungna att lägga ned för att klara lunchrusningen.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies