ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hänger hemma hos kunden

  • RIKTIGT TAJTA. Lottis Sparrman och Anna Eklund driver klädföretaget House of Lola tillsammans och är 2015 års Gasellvinnare i Uppsala län. Foto: Jack Mikrut

Kunderna är så lojala att de själva blir säljare.
Happydress har skapat ett engagemang som få andra företag lyckats med. Det pushar omsättningen upp mot 100 miljoner kronor.

”Det är och var väldigt speciellt när jag träffade Anna. För där var hon, den som jag ville ha i mitt liv varenda dag. Hon som har samma drivkrafter och samma syn på människor. Att driva företag är ju som att gifta sig med någon”, säger Lottis Sparrman.

Lottis Sparrman och Anna Eklund jobbade på samma företag.

”När Lottis hade slutat grät vi hela tiden för att vi inte sågs varje dag. Det var som att göra slut med en pojkvän man fortfarande älskade”, säger Anna Eklund.

”Jag satt mitt emot min man och åt middag och det bara droppade tårar ner i maten”, berättar Lottis Sparrman.

De kom överens: så här kunde de inte ha det. De startade ett företag som designar och säljer kläder under varumärket House of Lola.

”Vi älskar ju att jobba med kläder men drömmen var aldrig att förverkliga vår konstnärliga ådra. Det har bara varit ett verktyg för att driva företag”, säger Anna Eklund.

”Vi är båda ekonomer. Hur mycket vi än älskar ett plagg, har det bara sitt värde om någon vill köpa det”, säger Lottis Sparrman.

Det brutna räkenskapsåret 2014/2015 omsatte företaget cirka 92 miljoner kronor i Sverige och Finland. Runt 80 procent kommer från hemförsäljning. Säljare åker hem till kunders vardagsrum och visar kollektionen. Först var tanken att de skulle sälja genom en webbshop. Men det gick för långsamt, mitt under brinnande finanskris.

”Vi kunde inte sitta och vänta på att kunder skulle googla efter något de inte visste fanns”, säger Lottis Sparrman.

Det var på 1950-talet som Tupperware gjorde succé i USA. Kvinnor som levde sina liv i hemmet, gick hem till andra kvinnor och sålde produkter som de kunde använda till sina kvinnliga sysslor. House of Lola är ett klädmärke som även 2015 säljs av kvinnor till kvinnor i hemmen.

Är det inte väldigt omodernt?
”Nej, det är snarare tvärtom. I dagens samhälle lever vi kvinnor väldigt aktiva liv. Vi jobbar mycket. Har man barn har de tusen aktiviteter. Det är sällan man hinner träffa vänner eller shoppa. Hos oss kombinerar man de två sakerna”, säger Lottis Sparrman.

Känner man en press att handla när man sitter i väninnans vardagsrum?
”Känner man så, köper man kanske ett par strumpor, men då kommer man inte tillbaka nästa gång. Ingen säljare blir rik för att någon stödköper mössor”, säger Lottis Sparrman.

Företaget hade en minst sagt skakig start. De lanserade sin första kollektion bara veckor innan Lehman-kraschen hösten 2008. Entreprenörerna fick åka till Litauen och knacka dörr hos producenterna och kräva att få sina plagg.

”Det var läskigt”, säger Anna Eklund.

”Vi hade inga pengar och två små barn var. Men någonstans i ångesten var det bara att bestämma sig: hur jobbigt det än är måste det fungera. Vi måste sätta näsan i spåret. Vad vill kunderna ha? Det gör vi mer av.”

Lottis Sparrman började plugga pedagogik för att få studiemedel.

”Jag sa till mina klasskamrater: jag kan göra allt, bara vi inte ses.”

Anna Eklund jobbade hos sin pappa som hade klädaffärer.

”Jag var världens sämsta anställd. Jag satt inne i pentryt med min dator medan det var kunder i butiken.”

2010 lossnade det. Happydress har vuxit från 1 till 92 Mkr i omsättning från starten 2009, till i dag. Det beror på relationer.

”Jag älskar min personal”, säger Lottis Sparrman.

Hon är seriös. Och relationen med kunderna är lika viktig. På hemsidan finns en beskrivning av vem den fiktiva personen Lola är. Vilka hennes intressen är och vad hon drömmer om.

”Vi jobbar extremt mycket med varumärke”, säger Lottis Sparrman.

Grundarna bloggar som karaktären Lola, där de skriver om sin egen vardag på kontoret och hemma med barnen.

”Om två personer möts utomlands och de båda har vår logga på ärmen kan det hända att de hälsar på varandra. De vet kanske båda två att Lottis har en hund som heter Doris. Vår förhoppning är att våra kunder känner att de delar något utöver att de har kläder från samma varumärke”, säger Anna Eklund.

Engagerade kunder som följer med i sociala medier, kommenterar, rekommenderar kläderna till andra vänner och till och med blir säljare själva. Det låter som rena drömmen för alla företag som sliter med att skapa engagemang.

Varför har ni lyckats?
”För att det är autentiskt. Vi är Lola. Kunderna har delat vår vånda från början, när vi slet och grät, lyckan över första lönen efter två år, när vi flyttade, hur vi tejpade ihop hyllor med silvertejp. De är lojala, för det är inget hittepå”, säger Anna Eklund.

FOTNOT: Så fungerar organisationen: 175 säljare i Sverige och 60 i Finland köper in en provkollektion. Sedan anordnar säljaren visningar hemma hos olika vänner, bekanta och deras bekanta. Säljaren får 20 procents provision på försäljningen.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies