ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hudnära luftaffär

  • HÅLLER ANDAN. Fredrik Kempe och Alexander Hjertström har jobbat på Schibsted och Rocket internet, men hoppas nu på att lyckas som entreprenörer med ett egenutvecklat skydd. Foto: Joey Abrait

De hade lovande karriärer framför sig i heta bolag. I stället tog de steget ut i osäkerheten som entreprenörer.
Affärsidén: moderna andningssmasker för smogdrabbade stadsbor. Ett halvår senare börjar de få luft under vingarna.

Alexander Hjertström och Fredrik Kempe har känt varandra sedan de låg i barnvagn.

Föräldrarna umgicks i Uppsala och de har gått i samma skola och varit vänner hela uppväxten.

Men det var inte förrän i våras när Fredrik Kempe hälsade på i Indien, där Alexander Hjertström gjorde sin mastersutbildning på Indian Institute of Management i Ahmedabad, som vänskapen övergick i företagande.

”Redan första veckan jag var i Indien återuppstod min barndomsastma. Men jag hittade inga skydd som hjälpte. Jag berättade det för Fredrik och vi gjorde den första affärsplanen på en strand i Goa”, säger Alexander Hjertström.

De två 28-åringarna köpte alla märken de kunde lägga vantarna på och insåg snabbt att det fanns utrymme för ett andningsskydd som folk skulle kunna tänka sig att bära på stan utan att skämmas ögonen ur sig.

”Jag lånade mormors symaskin – fick en halvtimmes snabbgenomgång på hur den fungerar – och började sy egna prototyper. Fredriks pappa hjälpte oss med textilier – han äger inredningstextilföretaget Linum”, säger Alexander Hjertström.

Sicksacksöm och mönstersömnad var knepigare än väntat, i stället anlitades en konstruktör och en formgivare.

”De första maskerna var inte så snygga kan jag lova, men nu har vi fått till bra passform där filtret täcker både näsan och ner över hakan.”

Just passformen är avgörande för hur bra andningsskydd är, enligt Pär Fjällström som är arbetsmiljöforskare på IVL och expert på andningsskydd.

Han har varken undersökt Airinums mask eller kunnat ta del av deras testmaterial, men betonar att skydd som har glipor i stort sett är verkningslösa.

”Alla skydd eller filter har begränsad hållbarhet. Man kan normalt inte tvätta eller rengöra filtermaterial utan att det skadas, så det är viktigt att tester av dessa skydd inkluderar funktionen efter en tids användning”, säger Pär Fjällström.

Generellt sett är handhavandefel den stora faktorn i hur bra andningsskydd fungerar.

”Om man vill skydda sig mot både partiklar och gasformiga föroreningar måste man ha ett kombinationsfilter med kol. Men även enklare skydd är bättre än ingenting alls”, säger han.

Den senaste tidens larmrapporter om extremt dålig luftkvalitet i storstäder som Peking, New Delhi och Hongkong spelar förstås Airinum i händerna.

”Men det är inget vi jublar åt. Det är häftigt att kunna göra business av något som man är stolt över och som samtidigt gör gott”, säger Fredrik Kempe.

Airinums finansiering bygger hittills på grundarnas sparpengar, innovationslån från Almi på 300.000 kronor samt lika mycket från företagsinkubatorn Sting, där 16 affärsänglar har gått in med startkapital i form av konvertibler.

En Kickstarterkampanj som duon drog i gång i slutet av november nådde det uppsatta målet 10.000 euro redan första dygnet. Regelrätt försäljning blir det tidigast i vår.

”Vi siktar på att ta in mer kapital i början av nästa år. Vilka investerare det blir beror på hur aggressivt vi ska utvecklas och vilka distributionskanaler vi ska använda. Tanken är att få i gång en webbshop någon gång i mars eller april”, säger Fredrik Kempe.

Han jobbade som affärsanalytiker på Schibsted när Alexander Hjertström övertalade honom att gå in i Airinum. De har även lockat till sig två studiekamrater från Handels respektive ESCP Europe: Johannes Herrmann och Mehdi Rejraji som håller i logistik respektive it.

Masken är tillverkad av polyester och 3 procent elastan, vilket ska ge bäst passform. Den filtrerar luften på tre sätt: aktivt kol, elektrostatisk filtrering och via mikrofiber.

De har inte sökt patent. Däremot har de varumärkesskyddat namnet och även säkrat rättigheterna till ett kinesiskt namn på produkten.

”Vi måste skala bolaget på ett smart och effektivt sätt och bygga varumärke. Vi hoppas få tag på ambassadörer för märket, som skådespelare i Bollywood eller cricketspelare. Masken i sig är perfekt för näthandel och filtren går det att bygga en prenumerationstjänst omkring”, säger Fredrik Kempe.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer