ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Lindebergs comeback har fokus på kvinnor

  • LIV I LUCKAN. Sedan beskedet kom att Johan Lindebergs återvänder till J. Lindeberg har internationella och sociala medier dundrat, berättar han. Foto: Jack Mikrut

På onsdagen slog nyheten att Johan Lindeberg återvänder till J. Lindeberg ned som en bomb i modevärlden och på sociala medier.
Nu är det framför allt kvinnokläderna han vill satsa på.

Designern Johan Lindeberg återvänder till J. Lindeberg som kreativ konsult. Han startade bolaget 1996 och drev det fram till 2007 då konflikter och nyemissioner som spädde ut hans ägande, fick honom att lämna.

”I dag är det helt nya ägare. Vi har inte pratat alls om det som har varit”, säger han om beslutet att komma tillbaka.

Under onsdagen gjorde han sin första arbetsdag på J. Lindeberg sedan dess och vägen tillbaka har tagit tid.

”Det var i juni förra året som jag fick ett telefonsamtal från Stefan Engström, vd för J. Lindeberg. Jag stod i min ateljé hemma i Williamsburg tillsammans med min vän Pablo. Jag sms:ade min dotter Blue på en gång: ’J. Lindeberg vill att jag kommer tillbaka’”, säger han.

Sedan dess har Johan Lindeberg och Stefan Engström ägnat mycket tid åt att diskutera innebörden av samarbetet.

”Min uppgift är att värna bolaget och har inte heller reflekterat över tidigare konflikter. En engagerad grundare ger energi och självförtroende. Dessutom har Johan börjat fotografera och med hans lins kan vi få mer tydlighet”, säger Stefan Engström.

I vanliga fall brukar Johan Lindeberg vilja att ett projekt ska vara för evigt, men nu har det varit viktigt att ta det försiktigt.

”Det är alltid speciellt att gå tillbaka till gamla relationer. Jag kommer inte tillbaka för att jag vill vara mitt namn, utan för att jag vill känna passionen. Jag är mer kreativ än någonsin. Nu har vi skrivit det här tvåårskontraktet och jag ska koncentrera mig på hösten 2017”, säger han.

Modevärldens kalender kräver planering och arbetet med höstkollektionen tar fart redan vid årsskiftet. Långsiktigt hoppas Johan Lindeberg kunna öka energin i bolaget och starta nya samarbeten.

Hans första uppgift och utmaning är att justera vikten mellan dam- och herrkollektionen.

”Våra tjejkollektioner har inte fått tillräckligt med utrymme. Jag är feminist och tror på en stark kvinna. Jag vill klä kvinnan som vill förändra världen. Det är henne jag vill personifiera”, säger han.

Enligt Johan Lindeberg är inte antalet plagg det viktiga, utan innehållet.

”Ett nyckeluttryck är kostym. Där har vi alltid varit starka på killsidan. Jag tror att ett viktigt fundament i en tjejkollektion är power suits. Angelina Jolie är en av de kvinnor som inspirerar mig i mitt arbete”, säger Johan Lindeberg.

I dag står tjejkollektionerna för cirka 10–15 procent av J. Lindebergs omsättning.

Det är en stor utmaning att förändra siffrorna, enligt Stefan Engström.

”Damsidan är oerhört viktig för vårt varumärke. Vi har kämpat och kommit i gång med den här processen och jag ser fram emot Johans arbete”, säger han.

Omvärldens reaktioner på att Johan Lindeberg kommer tillbaka för att förvalta sitt eget arv har varit ett unisont jubel.

”Jag är överväldigad och det verkar som att alla gillar min comeback. Nu gäller det att ta ett steg i taget, det finns inga genvägar. Ska man förpacka det här och få med helheten måste man få med tjejkollektionen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies