ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kostsam smogg

  • DÅLIG SIKT. Kinas smogg försvårar rekryteringen av toppchefer, gör landet mindre attraktivt som resemål samt förstör naturresurser. Foto: Andy Wong

Smoggen i Kina är inte bara ett hot mot människoliv, utan även mot landets ekonomi.
Men vissa branscher tjänar på föroreningarna. Försäljning rusar för luftrenare, hälsojuicer – och statsjeepar.

Luftföroreningarna i Kinas huvudstad har i veckan nått så farliga nivåer att skolor och företag tvingats stänga och miljömyndigheterna uppmanat folk att hålla sig inomhus eller använda skyddsmask. Den högsta varningsnivån, röd, har flaggats.

Runt 1,6 miljoner människor dör i förtid varje år av luftföroreningarna i Kina, enligt en studie från University of California. Att bo i Peking uppges vara farligare än att röka två paket cigaretter varje dag.

Världsbanken beräknar att föroreningar i luft och vatten kostar landet motsvarande 6 procent av BNP varje år, bland annat då färre turister vill besöka landet, det blir svårare att rekrytera utländska chefer och åkrar och naturresurser förstörs.

Men för vissa företag ger luftföroreningarna tillväxt. Bland annat beräknas försäljningen av filter och anordningar som renar inomhusluft ha fördubblats under det senaste året.

”Försäljningen av luftrenare ökar explosionsartat i Kina”, säger Annika Waller, global marknadschef för luftreningsbolaget Blueair som är verksamt inom just de områdena.

”Medvetandet ökar alltmer, och vi ser att luftrenarmarknaden kommer att fortsätta växa i Kina och Asien.”

Hon var tidigare stationerad i Shanghai men lämnade på grund av den dåliga luften.

”Jag vet själv hur förlamande otäckt det är när allt är grått och du inte ser mer än 50–100 meter.”

Blueair ser också efterfråga på produkter som mäter luftkvalitet.

Även resebolag ser uppgång från de mest förpestade städerna. Antalet resenärer från Peking som anger ”undkomma smoggen” som anledning att resa har ökat med 20 procent den senaste tiden, enligt resebyrån Ctrip. Fenomenet kallas smoggresor.

Li Mingji, ägaren av kiosken Mr Juice i Peking, uppger att försäljningen av päron- och granatäppeljuice har skjutit i taket de senaste två dagarna, enligt AP. Frukterna anses bota lungsjukdomar.

Även brittiska Cambridge Mask Company, som tillverkar högkvalitativa ansiktsmasker, säger sig ha sett en plötsligt ökad efterfråga, trots att bolagets prisnivå är tiofaldigad mot vanliga enkla munskydd.

Ironiskt nog ökar också försäljningen av stadsjeepar, trots att bilavgaser är en de främsta anledningarna till föroreningarna. Förra månadens försäljning av suvar och minibussar var den högsta på nio månader, enligt China Passenger Car Association. Många barnfamiljer anser att luften är bättre i en bil, än utanför.

”Det är ironiskt att smogg får folk mer intresserade av bilar”, säger Jochen Siebert, chef vid JSC Automotive Consulting i Shanghai, till Detroit News.

”Det är en logik som vi nog aldrig kommer att förstå.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies